• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 فروردین 1399
کد مطلب : 97734
+
-

ارتش رژه نمی‌رود

مناسک مذهبی و مناسبت‌های تقویمی زیادی از اسفندماه سال گذشته با تصمیمات ستاد ملی مدیریت کرونا تعطیل شده‌اند

نمازهای جمعه تنها مناسکی نیستند که از اسفندماه سال گذشته به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور به حالت تعطیلی درآمده‌اند. برخی مراسم رسمی تقویم نیز با تداوم حضور این بیماری تعلیق شده‌اند و در آخرین تصمیم، مراسم امسال رژه ۲۹فروردین و روز ارتش پس از ۴۰سال برگزار نخواهد شد. برخی رویدادهای دیگر این‌ماه ازجمله مراسم روز فناوری هسته‌ای نیز برگزار نخواهد شد.علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از سال جدید از برگزار نشدن روز ملی فناوری هسته‌ای در سال۹۹ خبر داده و گفته بود:«بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده مقرر بود تا مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای نیز همزمان با ایام میلاد حضرت بقیه‌الله(عج)‌ برگزار شود اما با توجه به شرایط خاص فعلی و بر پایه فرامین و راهکارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مراسم برگزار نخواهد شد.» در عین حال خبری از رونمایی دستاوردهای جدید این سازمان نیز منتشر نشد. نمازهای جمعه نیز از نهم اسفندماه سال گذشته تاکنون برگزار نشدند. از سوی دیگر به‌علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات و خودداری از سفر و خارج شدن از شهرها با هدف جلوگیری از گسترش بیماری، مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب که همه ساله در روز اول سال نو در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شد، امسال برگزار نشد.
مراسم ۲۹ فروردین، سالروز بزرگداشت ارتش و رژه نیروهای مسلح و ارتش، از سال ۱۳۵۸ در تهران و مراکز استان‌ها برگزار می‌شد که هدف از آن نمایش قدرت نیروهای مسلح و توان رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. تصمیمات ستادملی مدیریت بیماری کرونا این مراسم را متوقف ساخت. براساس اعلام معاون هماهنگ‌کننده ارتش، رژه سراسری یگان‌های ارتش برگزار نخواهد شد و جای آن از امکانات و توانمندی‌های ارتش برای مقابله با ویروس کرونا در کشور استفاده خواهد شد. دریادار حبیب‌الله سیاری در یک نشست خبری با اشاره به برنامه جایگزین رژه خدمت با شعار «مدافعان وطن، یاوران سلامت» گفت:« بنابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و بنابر تدبیر فرمانده کل ارتش و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا، ارتش جمهوری اسلامی ایران، امسال طرح جایگزین رژه خدمت با شعار «مدافعان وطن، یاوران سلامت» در سراسر کشور را انجام می‌دهد که در این طرح همانند گذشته و با قدرت و توان بیشتریگان‌های آجا در سراسر کشور به کمک سامانه بهداشت و درمان کشور خواهد آمد و با ضدعفونی شهرها و روستاها و ایجاد تخت‌های بیمارستانی بیشتر در راستای مقابله با کرونا اقدامات لازم را انجام می‌دهد.»
به گفته سیاری «گسترش ویروس کرونا در کشور تأثیری بر توان دفاعی ارتش نداشته و ما با رعایت اصول بهداشتی توانسته‌ایم به بهترین شکل ممکن مأموریت‌های خود را انجام دهیم به‌نحوی که ارتش از همان ابتدا و حتی قبل از شیوع ویروس کرونا وارد عمل شد و کمک‌های لازم را انجام داد و هم‌اکنون نیز در صحنه است. اما ارتش مسئولیت دفاع از کشور را نیز برعهده دارد و در کنار مسئولیت اصلی خود یعنی دفاع از کشور و تأمین امنیت، ظرفیت‌های درمانی خود را به میدان خدمت‌رسانی به مردم عزیزمان آورده است.» او درباره جزئیات خدمات‌رسانی ارتش در مقابله با ویروس کرونا نیز توضیح داد: «ما در راستای اهداف ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات بسیار گسترده‌ای را به مناسبت روز ارتش، از ۲۰ فروردین به بعد آغاز کردیم و تا اردیبهشت‌ماه ادامه خواهیم داد و خدمات گسترده‌ای به مردم می‌دهیم به‌نحوی که اقدامات خدماتی و بهداشتی ما در این روزها افزایش چشمگیری خواهد داشت و ما با شعار «مدافعان وطن، یاوران سلامت» بحث ضد‌عفونی کردن محله‌ها، توزیع بسته‌های بهداشتی در مناطق محروم و اختصاص تخت‌های بیمارستانی و امکانات بهداشتی بیشتر را انجام می‌دهیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید