• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9767
+
-

چهارمین اجلاسیه مجلس خبرگان پنجم برگزار شد

آیت‌الله جنتی 2سال دیگر رئیس خبرگان ماند

خبرگان
آیت‌الله جنتی 2سال دیگر رئیس خبرگان ماند

چهارمین اجلاسیه مجلس خبرگان پنجم، صبح روز گذشته به‌ریاست آیت‌الله احمد جنتی برگزار شد و وی بار دیگر بر کرسی ریاست این مجلس نشست. آیت‌الله جنتی با 66 رأی از مجموع ۷۸رأی برای یک دوره دوساله دیگر مجدداً ریاست مجلس خبرگان پنجم را عهده‌دار شده است.به گزارش فارس، رقیب او آیت‌الله فاضل گلپایگانی بوده که 5 رأی کسب کرده است.


آیت‌الله جنتی تیر‌ماه سال گذشته هم برای یک دوره 6ساله دیگر یعنی تا سال 1401در کرسی دبیری شورای نگهبان ابقا شده بود.او 3روز پیش از امام جمعه‌ای تهران استعفا داد که مورد موافقت رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت. انتخابات مجلس خبرگان اسفند سال 94 برگزار شد که آیت الله جنتی به عنوان نفر آخر از تهران به مجلس خبرگان راه یافت. او 4خرداد 95 در رقابت با سید محمود هاشمی شاهرودی و ابراهیم امینی ریاست خبرگان را به‌دست آورد.


 در این دوره از انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان جای نواب اول و دوم ریاست مجلس خبرگان عوض شد و آیت‌الله هاشمی شاهرودی با 72 رأی و آیت‌الله موحدی کرمانی با 70 رأی به‌ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند. در ادامه نمایندگان مجلس خبرگان، سیداحمد خاتمی را با 50 رأی و آیت‌الله کعبی را با 42 رأی به‌عنوان منشی‌های هیأت‌رئیسه برگزیدند.
با این حساب، ترکیب هیأت‌رئیسه جدید مجلس خبرگان به جز حضور حجت‌الاسلام کعبی و حذف حجت‌الاسلام قربانعلی دری نجف‌آبادی همچون 2سال پیش باقی ماند.

 


حاشیه در متن


اجلاس روزگذشته خبرگان رهبری حاشیه‌هایی هم داشت. صندلی 8 که در گذشته مربوط به جایگاه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود توسط یکی از نمایندگان اهل سنت پر شد؛ وی کنار حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور نشست. صندلی 12هم به یاد آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی که 2 روز پیش دارفانی را وداع گفته بود، با عبای مشکی و دسته گلی پوشانده شده بود. خوش و بش رئیس‌جمهور و سیدابراهیم رئیسی، 2عضو دیگر خبرگان رهبری که هردو نامزد نهایی ریاست‌جمهوری اردیبهشت‌ماه امسال هم بودند سوژه عکس خبرنگاران و عکاسان شد. شروع اجلاس دیروز با تأخیر برخی از نمایندگان خبرگان رهبری هم همراه بود. آیت‌الله هاشمی شاهرودی ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه با یک ربع تأخیر وارد مجلس شد و در محل جلوس اعضای هیأت رئیسه قرار گرفت.


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نیز 10دقیقه به 9 و در اثنای قرائت قرآن وارد مجلس شد و در صندلی شماره ۵۸ نشست.


علاوه بر آنها حدود 10 تا 12 نفر از نمایندگان دیگر نیز با تأخیر وارد شدند؛ ازجمله رئیس‌جمهور و سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات که پس از قرائت قرآن وارد جلسه شدند و در صندلی‌های شماره 7 و 67 نشستند.


حجت‌الاسلام ری شهری نیز با تأخیر و در آغاز سخنرانی جنتی وارد سالن شد.

 

 

سایه حجاب بر اجلاس خبرگان


آیت‌الله جنتی در افتتاحیه این اجلاسیه گفته است: اسلام با تظاهر به فسق و گناه، مخالف است. طرح برخی مسائل به نام آزادی، تقابل با شرع است. دولت اسلامی طبق اصل سوم قانون اساسی وظیفه دارد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی را فراهم کند.


وی در ادامه سخنرانی خود درخصوص دستاوردهای انقلاب هم گفت: سپاه جزو دستاوردهای انقلاب است، ارتش ما قدرتی نداشت اما امروز می‌بینیم قدرتمندترین ارتش‌هاست. قبل از انقلاب در خیابان دختران مینی‌ژوپ‌پوش جوانان ما را فاسد می‌کردند که از بین رفتند و زنان با حجاب آمدند که مایه افتخار ما هستند.


دبیر شورای نگهبان گفت: در شهر تهران مشروب فروشی از کتابفروشی‌ها بیشتر بود، صدا و سیمای ما چه بود و چه شد؟ نباید بگذاریم این دستاوردها از بین برود. نباید بگذاریم وحدت ما به‌هم بخورد .اگر یک عده می‌خواهند بحث شیعه و سنی کنند و شیعه آمریکایی و انگلیسی را به میدان بیاورند، نباید بگذاریم.


حجت‌الاسلام حســــن روحانی رئیس‌جمهور هم که به‌عنوان یکی از اعضا در این مجلس شرکت داشت، مورد خطاب رئیس مجلس خبرگان قرار گرفت. آیت‌الله جنتی گفت: آقای رئیس‌جمهور! نگذارید انقلاب به‌دست نااهلان بیفتد و اگر نا‌اهلانی هستند عزلشان کنید.آیت‌الله جنتی افزود: یکی از این وزارتخانه‌های پررفت‌وآمد مرتب به من نامه می‌زند که افرادی در این مجموعه حضور دارند که اعتقادی به انقلاب ندارند و این سؤال را مطرح می‌کنند چه‌کسی باید به این موضوع رسیدگی کند. بخش دیگری از دستور کار مجلس خبرگان رهبری ارائه گزارش هیأت اندیشه‌ورز خبرگان رهبری بود.


رئیس مجلس خبرگان رهبری پیرامون وقایع اخیر در خیابان پاسداران تهران هم گفت: نباید بگذاریم عده‌ای امنیت مردم را زیر سؤال ببرند و از نیروی انتظامی و عزیزان خود در قوه قضاییه تشکر می‌کنیم، چون اگر این افراد نبودند معلوم نبود چه اتفاقی در کشور بیفتد.


آیت‌الله جنتی افزود: اینکه عده‌ای با چاقو و قمه امنیت مردم را خدشه‌دار کرده و آدم بکشند، به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

 

 

فرمانده سپاه: سال 96سال غلبه قدرت مقاومت در منطقه


سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه هم مهمان این جلسه خبرگان رهبری بود و گزارشی از وضعیت منطقه به خبرگان ملت ارائه داد. فرمانده کل سپاه گفت: ما باید برای مقابله با چالش‌ها در عرصه‌های بین‌المللی، از دستاوردهای دفاعی و موشکی خود دفاع کنیم و دستگاه دیپلماسی از این قدرت بازدارنده، بهره‌ لازم را ببرد.


سردار جعفری افزود: از طرف دیگر، سال 96سال غلبه قدرت مقاومت در منطقه است که نمونه بارز این ادعا ساقط کردن هواپیمای F-16 رژیم صهیونیستی توسط ارتش سوریه بود که در نوع خود سابقه نداشت و این اتفاق در پرتو پیروزی‌های مقاومت در منطقه است و شکست بسیار بزرگی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی بود.


فرمانده سپاه بار دیگر با اشاره به اغتشاشات دی‌ماه 96از برخی سوء‌مدیریت‌ها به‌ویژه در عرصه فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: در همه کشورها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کنترل‌های لازم را اتخاذ می‌کنند و نمی‌گذارند این فضا در اختیار دیگران و بیگانگان باشد، اما ما در داخل با این چالش مواجهیم که فضای مجازی و برخی شبکه‌های پیام‌رسان مورد استفاده مردم، در اختیار مدیریت ما نیست و این یک چالش و یک نقطه ضعف است که اگر تدبیر نشود می‌تواند مجدداً بستر برخی تحرکات را ایجاد کند.


جعفری در پایان نیروی انسانی جوان، انقلابی و متعهد و نیز ذخایر و مواهب طبیعی جمهوری اسلامی را از فرصت‌های انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: اگر تفکر مدیریتی ناب انقلابی و اسلامی به عرصه اجرا راه یابد، می‌تواند با تکیه بر نیروی انسانی مستعد و دارایی‌های خدادادی کشورمان بر مشکلات غلبه کند.


همچنین بررسی طرح ایجاد هیأت اندیشه‌ورز خبرگان هم در دستور کار دیروز مجلس خبرگان رهبری بود.

 

 

   واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور به سخنان آیت الله جنتی

 

سخنان رئیس مجلس خبرگان رهبری خطاب به روحانی واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور را به همراه داشته است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته است: دولت به رفع دغدغه‌های دلسوزانه بزرگان کشور، مراجع عظام و همچنین حضرت آیت‌الله جنتی، رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری اهتمام داشته و دارد. وی افزود: دولت، یکپارچه و انقلابی است و اکثر اعضای ارشد دولت همت خود را در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلاب به‌کار گرفته‌اند و در این راه مصمم هستند و به آن افتخار می‌کنند. واعظی تصریح کرد: انتظار دولت و توقع مردم این است که صحت و سقم اطلاعات و نامه‌هایی که از مسیرها و با انگیزه‌های مختلف به‌دست بزرگان می‌رسد، قبل از طرح در تریبون‌های عمومی از مسئولین دولت استعلام شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: شخصا آمادگی دارم چنین مواردی را بررسی کنم و پاسخ دهم و منطقی است که اگر قرار است ادعایی درباره رئیس‌جمهوری و دولت از تریبون‌های مهم ملی مطرح شود، پاسخ و توضیحات دولت هم بیان شود تا اطلاعات مخدوش و اثبات نشده موجب بی‌اعتمادی مسئولان و دستگاه‌ها به یکدیگر و لطمه به سرمایه اجتماعی نظام اسلامی نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید