• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 18 فروردین 1399
کد مطلب : 97647
+
-

دانشجویان از مشکلات آموزش‌های آنلاین دانشگاه‌ها در دوران قرنطینه به همشهری می‌گویند

دانشگاه آنلاین قطع است

دانشگاه آنلاین قطع است

فهیمه محمدی_خبرنگار

حدود 50روز از تعطیلی دانشگاه‌ها به‌دلیل بیماری کرونا می‌گذرد، اما سرنوشت آموزش دانشجویان و برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها چه می‌شود؟ و تاکنون چه روندی طی شده است؟ سؤالی که پاسخ به آن از سوی دانشجویان نشان‌دهنده بلاتکلیفی شدید و سردرگمی عجیب در آموزش دانشجویان است. در بسیاری از دانشگاه‌های شهریه‌ای هنوز آموزش آنلاین به‌معنای واقعی شکل نگرفته و مسئولان دانشگاه‌ها منتظر حذف ترم از سوی دانشجویان هستند تا دانشگاه از لحاظ مالی متضرر نشود. در این بین یک نکته ظریف و مهم وجود دارد؛ اگر ترم بهمن حذف شود دانشگاه‌ها نمی‌توانند در ترم مهر دانشجوی جدید جذب کنند و این موضوع برای دانشگاه‌های شهریه‌ای خوشایند نیست. با توجه به این نکات، دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار شود که این تلاش‌ها به‌علت آماده نبودن زیرساخت‌های مربوطه در داخل و خارج از دانشگاه‌ها هنوز به نتیجه مطلوب منجر نشده است. دانشجویان نیز از وضعیت بلاتکلیفی نگران هستند. در این بین البته دانشجویان از کلاس‌های آنلاینی هم که هم‌اکنون در بخشی از دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، چندان رضایت ندارند. با چندنفر از دانشجویان در این‌باره گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.
نیما بیست‌ساله، دانشجوی دانشگاه فردوسی: سایتی از ششم فروردین راه‌اندازی شده که درس‌های عمومی را ارائه می‌دهد و دانلود هر فایل به منزله حضور و غیاب دانشجویان است، پایان هر جلسه هم امتحان گرفته می‌شود و در آخر هم یک امتحان کلی گرفته می‌شود. دانشگاه اعلام کرده درصورت حذف ترم، این ترم جزو سنوات تحصیلی محسوب نمی‌شود و هزینه خوابگاه هم بازگردانده می‌شود.
نیلوفر، دانشجوی دانشگاه آزاد: 2هفته بعد از تعطیلی دانشگاه در اوایل اسفند اعلام شد که کلاس‌ها در سامانه مجازی دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، اما به‌دلیل نبودن زیرساخت‌ها و آشنا نبودن اساتید و دانشجویان، عملا بسیاری از کلاس‌ها برگزار نشده است. اعلام شد از اول تا پنجم فروردین کلاس‌ها تعطیل است و بعد هم گفتند با 4جلسه غیبت در کلاس مجازی، درس حذف می‌شود. امروز جلسه اول شروع دوباره کلاس‌های مجازی بود که در ساعت 8صبح برگزار شد. متأسفانه زمانبندی جالبی نداشت و کسل‌کننده بود و به‌نظرم اصلا مفید نبود.
مینا، دانشجوی مدیریت فرهنگی دانشگاه سوره: دانشگاه اصلا برای برگزاری کلاس‌های آنلاین آمادگی نداشت و ندارد. من از رشته‌ای غیرمرتبط به این رشته آمده‌ام. یک ترم گذشت و من به‌سختی خود را به کلاس می‌رساندم و خیلی نتوانستم مطلب جدیدی یاد بگیرم. من و همکلاسی‌هایم برای تک‌درس که پروژه سختی دارد کلافه شده‌ایم و اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است.
سحر، دانشجوی دانشگاه سمنان: از اوایل اسفند به شهرم و خانه برگشته‌ام و حالا نگران هزینه خوابگاه هستم. برای آموزش مجازی از برنامه اداب کانکت که معمولا برای کنفرانس‌های آنلاین مناسب است، استفاده می‌کنیم. یک سامانه یکپارچه هم وجود دارد و اساتید جزوات درسی خود را در سایت بارگذاری می‌کنند. البته درس‌های عملی را از دست داده‌ایم و کلاس جبرانی هم فکر نمی‌کنم زمانی برایش وجود داشته باشد و عملا برگزار نمی‌شود.
حمیدرضا، دانشجوی حقوق: باوجود اینکه تازه شرایطی برای برگزاری کلاس‌های آنلاین فراهم شده و با گذشت 2جلسه از کلاس‌ها، من از شرایط رضایت دارم و سعی می‌کنم نیمه پر لیوان را ببینم. اینکه رفت‌وآمد به دانشگاه و فاصله زمانی بین کلاس‌ها در این شرایط بیماری حذف شده خیلی خوب است؛ البته برای تعیین زمان کلاس‌ها وقت بیشتری گذاشته می‌شد بهتر بود.
شیدا، دانشجوی تغذیه دانشگاه علوم تحقیقات: اغلب دانشجویان نتوانستند از کلاس‌ها استفاده کنند و من هم اصلا پیگیر نشدم، پرس‌وجویی هم نکردم که در کدام سایت، گروه یا برنامه می‌توان از کلاس‌ها استفاده کرد، چون خیلی از دانشجوها بیشتر از اینکه بتوانند از کلاس‌ها سودی ببرند عصبانی هستند و حرص می‌خورند.
ثمین که رشته او میکروبیولوژی است و در دانشگاه الزهرا در حال تحصیل است نتوانسته از کلاس‌ها ـ به دلیل نداشتن سیستم عامل اندروید ـ استفاده کند. «دانشجویانی که اپل یا آیفون داشتند از کلاس‌ها عقب می‌افتادند.
این فایل‌ها در برنامه‌ای به ‌نام توبا بارگذاری می‌شد که به‌دلیل اعتراض دانشجویان، ادامه آموزش‌ها در سامانه ال‌ام‌اس انجام می‌شود، اما این فقط برای درس‌های تئوری ما کاربرد دارد و از درس‌هایی که آزمایشگاه دارد عقب‌افتاده‌ایم. دانشگاه هنوز اطلاع‌رسانی انجام نداده است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید