• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 فروردین 1399
کد مطلب : 97606
+
-

کرونا علیه رنگین‌پوستان آمریکا

موج تاریخی بیکاری در آمریکا، بیشترین فشار را به سیاهپوستان و لاتین‌تبارها وارد می‌کند

کرونا علیه رنگین‌پوستان آمریکا

جواد نصرتی- خبرنگار

موج عظیم بیکاری در آمریکا به‌خاطر بحران کرونا، جامعه رنگین‌پوستان این کشور را هدف گرفته و سیاهان و لاتین‌تبارها، بیشترین آسیب را از این بیکاری تاریخی تجربه خواهند کرد.
به گزارش گاردین، در 2هفته گذشته، نزدیک به 10میلیون نفر در آمریکا بیکار شده‌اند و برای استفاده از خدمات مربوط به بیکاری پرونده تشکیل داده‌اند. اداره کار فدرال آمریکا گفته است تعداد افرادی که برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری در هفته کاری منتهی به 27مارس ثبت‌نام کرده‌اند یک رکورد تاریخی در این کشور به شمار می‌رود. در سراسر آمریکا، صف‌هایی طولانی در مقابل شعب اداره کار آمریکا برای تشکیل پرونده ایجاد شده بود و سایت این سازمان، به‌خاطر درخواست‌های بی‌شمار در سراسر کشور، از هم فرو پاشید و از دسترس خارج شد. افرادی که در هفته گذشته پرونده تشکیل داده‌اند 6.65میلیون نفر بوده‌اند. در هفته کاری پیش از آن هم 3.3میلیون نفر پرونده تشکیل داده بودند تا در مجموع در 2هفته 9.95میلیون نفر به جمع بیکاران در آمریکا اضافه شوند.
این شدیدترین موج بیکاری در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود. این میزان از دست رفتن شغل در شرایطی ثبت شده که اختلاف درآمد در آمریکا در حال شدت گرفتن است و اقتصاد جهانی هم به‌خاطر بحران کرونا در حال سقوط آزاد است و پیامدهای بسیار مخرب آن در ماه‌های پیش رو شرایط را حتی بدتر هم خواهد کرد.
در این میان در آمریکا، بیشترین لطمه را جامعه رنگین‌پوستان این کشور خواهد خورد. پروفسور ویلیام راجرز، اقتصاددان و مشاور پیشین وزارت کار آمریکا گفته است که پیامدهای این موج عظیم بیکاری، به‌شدت نژادی و منطقه‌ای خواهد بود. او با بررسی مدل پرونده‌های پرداخت بیمه بیکاری در آمریکا اعلام کرده است که نرخ بیکاری در میان سیاهان در آمریکا از 5.8درصد جهش کرده و به 19درصد رسیده است درحالی‌که نرخ بیکاری در میان لاتین‌تبارها هم 4.4درصد رشد کرده و به 17درصد رسیده. او همچنین نرخ بیکاری در میان افراد زیر 20سال را 25درصد اعلام کرده است.
راجرز درباره موج اخیر بیکاری در آمریکا گفته است: «تنها شانسی که داریم این است که ویروس به ما رحم کند.» براساس محاسبات او، نرخ بیکاری از 3.5درصد در‌ماه فوریه (زمستان پیش)، طی همین 2هفته گذشته به 17درصد رسیده است. درحالی‌که مردم به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در بیشتر مناطق آمریکا در خانه مانده‌اند، میلیون‌ها نفر در بخش‌هایی مانند رستوران‌داری، توزیع کالا، هتلداری و گردشگری شغل خود را از دست داده‌اند. شرکت‌های نفت و گاز هم به‌خاطر کاهش شدید قیمت جهانی کارگران خود را مرخص می‌کنند و شرکت‌های بزرگ مهندسی مانند جنرال الکتریک هم کارمندان خود را کاهش می‌دهند. خطوط هوایی هم عملا زمینگیر شده‌اند و بیشترین خسارت به آنها وارد آمده است. بیکاری در تمامی50 ایالت آمریکا گزارش شده و تقریبا هیچ صنعتی نیست که از کرونا آسیب ندیده باشد. مقیاس و سرعت اخراج کارمندان و کارگران هم در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. پیش از این بدترین هفته در تاریخ بیکاری در آمریکا در سال 1982ثبت شده بود که 695هزار نفر در یک هفته پرونده بیکاری تشکیل داده بودند.
شدت درخواست‌ها برای تشکیل پرونده بیکاری چنان زیاد بوده است که سایت اداره کار آمریکا مدام از دسترس خارج می‌شد و بسیاری از افراد موفق نشدند مشخصات خود را در آن ثبت کنند. یکی از آنها برنی بانای، مادر 3فرزند در هاوایی است که کارگر خدماتی در یک هتل در وایکیکی بوده است. بحران پیش آمده به‌خاطر کرونا، صنعت 17میلیارد دلاری گردشگری در هاوایی را تعطیل و هزاران کارگر مانند بانای را بیکار کرده است. در ایالت 1.5میلیون نفری هاوایی، بیش از 82هزار نفر در هفته گذشته پرونده بیکاری تشکیل داده‌اند.
اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ بیکاری در آمریکا به 4درصد برسد. این عدد تا‌ ماه فوریه 3.5درصد بود که پایین‌ترین رقم در 50سال اخیر در آمریکا به شمار می‌رفت. شرایط پیش آمده همچنین آمار 113‌ماه رشد در بخش اشتغال در آمریکا را از بین می‌برد.
راجرز گفته است که پیش‌بینی دقیق اوضاع به‌خاطر بحران کرونا ممکن نیست و امکان دارد شرایط برای مدتی بسیار طولانی بسیار بد باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید