• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 فروردین 1399
کد مطلب : 97596
+
-

مسمومیت با الکل‌های تقلبی همچنان ادامه دارد

صدها قربانی الکل قلابی

صدها قربانی الکل قلابی

مسمومیت با الکل همچنان قربانیان زیادی می‌گیرد و طبق آمار منتشرشده توسط وزارت بهداشت در هفته‌های اخیر دست‌کم 3هزارو117نفر بر اثر استفاده از الکل مسموم شده و 320نفر جان خود را از دست داده‌اند.
به‌گزارش همشهری، از اواخر سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، مصرف الکل‌های تقلبی نیز شایع شد. افراد زیادی از ترس ابتلا به بیماری کووید‌19 اقدام به نوشیدن الکل می‌کردند؛ غافل از اینکه نه‌تنها نوشیدن الکل هیچ تأثیری در مقابله با ویروس کرونا ندارد بلکه الکل ممکن است به قیمت جان‌شان تمام شود. در این شرایط بود که هر روز اخبار مختلفی درخصوص مسمومیت با الکل از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسید؛ طوری که مسمومیت با الکل به سونامی گسترده‌ای تبدیل شد و جان صدها نفر را گرفت.
در این شرایط بود که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت آمار تازه‌ای از قربانیان مصرف الکل را اعلام کرد و گفت: «تاکنون ۳هزارو۱۱۷مسمومیت ناشی از مصرف فراورده‌های الکل تقلبی در کشور ثبت شده که هزار و ۶۶نفر در بیمارستان‌ها و ۷۳نفر در بخش مراقبت‌های ویژه با وضعیت بحرانی بستری هستند و ۶۲نفر دچار نابینایی و کم‌بینایی شده‌اند. تاکنون ۲۸۴نفر نیاز به خدمات دیالیز پیدا کرده و دچار مشکلات کلیوی شده و ۳۲۰نفر از این افراد فوت کرده‌اند.»

71قربانی در خوزستان
از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا یکی از استان‌هایی که در صدر مسمومیت با الکل قرار داشت استان خوزستان بود. گزارش‌های رسیده از این استان نشان می‌دهد این روند همچنان ادامه دارد. حسین‌کاملی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این‌باره به ایرنا گفت: مجموع مراجعان بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل به مراکز درمانی خوزستان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۰۶نفر بوده که متأسفانه ۷۱نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند. وی ادامه داد: مسمومیت عمده این افراد با الکل متانول بوده که مهم‌ترین عارضه مصرف آن، از دست‌دادن بینایی و افزایش اسیدوز خون است و راه درمان مسمومیت الکلی تعجیل در رساندن شخص مسموم به بیمارستان و اقدام برای دیالیز است. مدیر روابط عمومی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به جذب سریع الکل در بدن ادامه داد: عوارض سوءمصرف الکل تقلبی یک یا ۲ساعت پس از مصرف رخ می‌دهد که این مسئله باعث بروز سرگیجه، مشکلات حاد تنفسی، عارضه بینایی، تشنج و در نهایت منجر به مرگ خواهد شد.

جان باختن 88نفر در فارس
یکی  از استان‌هایی که بیشترین قربانی را به‌دلیل مصرف الکل دارد استان فارس است. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد تاکنون دست‌کم 88نفر با مصرف الکل جان باخته‌اند. محمدجواد مرادیان، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس فارس از افزایش آمار مسمومیت‌ با الکل صنعتی در این استان خبر داد و گفت: تا صبح پانزدهم فروردین، ۶۹۶ نفر به‌علت مسمومیت با الکل صنعتی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۶۰۸ نفر بستری هستند. وی ادامه داد: در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و شایعه تأثیر مصرف الکل بر مقابله با این بیماری ۸۸ نفر در فارس بر اثر مسمومیت الکل، جان خود را از دست داده‌اند. مرادیان با اشاره به اینکه سن مسموم‌شدگان از ۲۰ تا ۴۰ سال است و تعدادی از این افراد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، ادامه داد: مصرف الکل متانول یا همان الکلی که در محلول‌های ضدعفونی استفاده می‌شود، بسیار سمی است و استفاده از آن اثر منفی دارد و تأثیر آن روی کبد و کلیه‌ها زیاد است.

مرگ 37نفر در البرز
با وجود هشدارهای مختلفی که این روزها درباره مصرف الکل منتشر می‌شود، باز هم روزانه شاهد مسمومیت و جان باختن تعداد دیگری از هموطنان‌مان در شهرهای مختلف هستیم. آنچنان که روز گذشته آمارهای تازه‌ای از مسمومیت در استان البرز منتشر شد که نشان می‌دهد در این روزها دست‌کم 37نفر به‌دلیل مسمومیت با الکل در این استان جان باخته‌اند. مهرداد بابایی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان البرز در این‌باره به ایسنا گفت: از ابتدای اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین در مجموع ۱۸۰ نفر به‌دلیل نوشیدن الکل تقلبی دچار مسمومیت با متانول شده‌ و از بین آنها ۳۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. وی در ادامه گفت: نتیجه مصرف مشروبات الکلی تقلبی کوری، نارسایی کلیوی و مرگ است. شیوع ویروس کرونا باعث افزایش ترس و تشویش ذهنی شده و همین تشویش و نگرانی زمینه سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب و سودجو را فراهم کرده است. در  زمانی که مردم برای نجات از نگرانی و سردرگمی به گروه‌ها و کانال‌های مجازی اقبال بیشتری دارند، افراد فرصت طلب برای رسیدن به سود مادی، آسیب‌های سنگین و جبران‌ناپذیری به آنها  وارد می‌کنند که تبعات آن گاه حتی از بیماری کرونا نیز بدتر است. این افراد شیاد و فرصت‌طلب با اضافه کردن مواد سفید‌کننده مثل وایتکس به الکل متیلیک که منشأ صنعتی و سمی دارد، آن را به ماده‌ای بیرنگ تبدیل می‌کنند و به جای اتانول به فروش می‌رسانند.   نتیجه خوردن این ماده سمی باعث کوری، نارسایی کلیوی و در نهایت مرگ خواهد شد. بابایی در ادامه گفت: ممکن بود این افراد هرگز به کرونا مبتلا نشوند یا در صورت ابتلا درمان شوند، اما ترس غیرمعقول‌، نا‌آگاهی و استفاده نابجا از الکل آنها را به کام مرگ کشاند.

این خبر را به اشتراک بگذارید