• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 16 فروردین 1399
کد مطلب : 97539
+
-

انتشار همشهری در زمانه کرونا

انتشار همشهری در زمانه کرونا

مهران کرمی _  مدیر مسئول

شنبه ۱۶فروردین۱۳۹۹ برای تاریخ مطبوعات ایران روزی منحصر‌به‌فرد و اندوه‌بار خواهد بود؛ روزی که چرخ مطبوعات ایران برای نخستین بار از زمان آمدن این حرفه به کشور پس از ۱۷۰سال از حرکت ایستاد. مطبوعات ایران در این ۱۷۰سال سختی‌ها و تحولات فراوانی همچون انقلاب مشروطیت، جنگ‌جهانی اول و دوم و اشغال کشور به‌دست قوای متفقین، کودتای ۲۸مرداد، انقلاب اسلامی، جنگ، سازندگی، اصلاحات و حوادث سال‌های پس‌از آن را از سرگذراند؛‌ سال‌هایی که برای نشریات کاغذی تجربیات تلخ و شیرین فراوانی  به همراه داشت ولی هیچ‌کدام نتوانستند مطبوعات را از تک‌‌وتا بیندازند. در همه این ۱۷۰سال محدودیت‌ها و تنگناهای سیاسی برای مطبوعات وجود داشت اما این انقلاب دیجیتال و سربرآوردن رسانه‌ها و شبه‌رسانه‌های دنیای مجازی بود که با گسترش استفاده از فناوری هوشمند موبایلی، رسانه‌های مکتوب را به گردابی بی‌برگشت کشاند. گران‌جانی مطبوعات ایران تا همین چند هفته پیش و جهانگیر‌شدن ویروس کرونا به مقاومت در برابر فشارها ادامه داشت و مطبوعات با وجود چالش‌های فراوان کاغذ و چاپ و مشکلات اقتصادی به زندگی خود ادامه می‌دادند.

کرونا با مطبوعات ایران و همچنین برخی از دیگر کشورها کاری کرد که تا پیش از آن هیچ جنگ و انقلاب اجتماعی و سیاسی و دیجیتال نکرده بود تا بدان جا که از کیهان تا شرق و از جوان تا همشهری را به یک سرنوشت دچار کرد. این سرنوشت اگرچه توقیف موقت است و مطبوعات در این سال‌ها و دهه‌ها توقیف موقت کم ندیده است اما این بار همچون خود کرونا، خودی و غیرخودی و مسئول و معمولی نکرد و همه را به یک حکم راند. به هر حال اگرچه هیچ روزنامه و روزنامه‌نگاری از بسته‌شدن روزنامه و نشریه‌اش خشنود نمی‌شود ولی از آنجا که به‌شکست‌کشاندن ویروس مرگبار کرونا نیازمند گسستن زنجیره انتقال است و انتشار کاغذ به‌دست خواننده نیز می‌توانست در این گسست وقفه ایجاد کند ما مطبوعاتی‌ها به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا گردن نهادیم و تا زمانی که مسئولان امر پایان اپیدمی کرونا را اعلام کنند در کنار آنان به مخاطبان خود با حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی به تلاش پیگیر برای روشنگری و اطلاع‌رسانی در حوزه‌های دیگر همچون آنلاین، ویدئوکست و پادکست و حضور در فضای مجازی ادامه خواهیم داد.

مخاطبان همشهری همچنان می‌توانند اخبار و فعالیت‌های خبرنگاران همشهری را از طریق دامنه‌های زیر پیگیری کنند:
  همشهری آنلاین که به‌طور مرتب اخبار و گزارش‌های خبرنگاران همشهری را در اختیار خوانندگان عزیز می‌گذارد.
(hamshahrionline.ir)  و (https://t.me/hamshahrionlinenews)
  همشهری تی‌وی که فایل‌های صوتی و تصویری تولید شده را منتشر می‌کند.
(https://t.me/Hamshahri_TV)
  وب‌سایت روزنامه همشهری:  newspaper.hamshahrionline.ir
   توییتر: twitter.com/hamshahrinews
    اینستاگرام: instagram.com/hamshahrinews
امیدوارم در آینده نزدیک و با شکست‌دادن کرونا و جشن پیروزی بتوانیم بار دیگر با نسخه چاپی روزنامه به میان خوانندگان بیاییم.

این خبر را به اشتراک بگذارید