• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97515
+
-

جولان کرونا روی گوشی‌های آلوده

از آنجا که ما هر روز به‌طور میانگین 2617مرتبه گوشی هوشمند خود را لمس می‌کنیم دانشمندان از این دستگاه محبوب به‌عنوان «ظرف کشت میکروب» یاد می‌کنند

براساس پژوهشی که در فوریه گذشته منتشر شد، ویروس‌هایی مانند ویروس بیماری COVID-19 می‌توانند تا 9روز روی سطوح شیشه‌ای و پلاستیکی مانند صفحه گوشی‌های هوشمند زنده بمانند. به‌گزارش ‌سایت CTVNEWS، اگرچه این مطالعه چگونگی انتقال ویروس‌های کرونا از سطوح آلوده به‌دست شخص یا میزان تماس لازم برای انتقال را بررسی نکرده است، اما دست‌اندرکاران این پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که گوشی‌های تلفن باید در لیست اشیایی قرار بگیرند که نیاز به ضدعفونی شدن دارند. این پژوهش که در مجله Hospital Infection منتشر شده، اشاره می‌کند که اگرچه «بار ویروسی» ویروس‌های کرونا روی سطوح بی‌جان در زمان شیوع بیماری مشخص نشده است، اما به‌نظر می‌رسد که می‌توان بار ویروسی روی سطوح را با ضد‌عفونی کردن، به‌خصوص سطوحی که به‌طور مکرر لمس می‌شوند، کاهش داد.براساس برخی تخمین‌ها، کاربران گوشی‌های هوشمند به‌طور میانگین، روزانه 2617مرتبه تلفن‌های خود را لمس می‌کنند و پیش از این، پژوهش‌ها مشخص کرده‌اند که چه تعداد میکروب روی سطوح این دستگاه‌های محبوب و مورد علاقه ما زندگی می‌کنند.

چگونه گوشی هوشمند را ضدعفونی کنیم؟
حالا که برای ضدعفونی کردن گوشی خود قانع شده‌ایم، با یک مشکل مواجه خواهیم شد. صفحه گوشی‌های هوشمند دارای یک «پوشش چربی‌گریز» است که برای استفاده از اثر انگشت طراحی شده و از تأثیر رطوبت بر آن جلوگیری می‌کند. از این رو، سازندگان گوشی‌های هوشمند مانند اپل و سامسونگ به کاربران توصیه کرده‌اند که از موادی مانند پاک‌کننده‌های خانگی و شیشه شورها، حلال‌ها، آمونیاک، جرم‌گیر و همچنین پاک کننده‌های حاوی پروکسید هیدروژن برای تمیز کردن دستگاه‌های خود استفاده نکنند. درحالی‌که شرکت اپل یادآوری می‌کند که این پوشش چربی گریز به مرور زمان و «در فرایند استفاده معمولی» از دستگاه‌ها از بین خواهد رفت، بر این نکته هم تأکید می‌کند که پاک‌کننده‌های متداول «قابلیت این پوشش را کمتر می‌کند و ممکن است روی سطح دستگاه‌ها خش بیندازد.» بنابراین، امن‌ترین راه برای تمیز کردن گوشی‌های هوشمند، استفاده از یک پارچه نرم و بدون پرز و محلول آب گرم و صابون است. شما با یک روش دیگر هم می‌توانید مانع از بین رفتن پوشش چربی گریز گوشی هوشمند خود شوید. فقط کافی است که یک محافظ مناسب برای صفحه گوشی خود خریداری کنید و آن را روی صفحه گوشی بچسبانید تا از پاک نشدن این پوشش خیالتان راحت باشد. اگرچه ممکن است چسباندن محافظ سخت باشد و تا حدودی حساسیت صفحه گوشی را کاهش دهد، اما در عین حال، باعث می‌شود که صفحه گوشی شما خش نیفتد و در برابر بعضی از ضربه‌ها مقاومت کند. حتی اگر از بابت ویروس کرونا نگرانی ندارید، با تمیز کردن گوشی هوشمند خود می‌توانید از بقیه میکروب‌ها خلاص شوید. یک توصیه دیگر هم این است که از هندزفری‌های بی‌سیم یا سیم دار استفاده کنید تا دست‌های شما گوشی را لمس نکند و گوشی هم به‌صورت و گوش شما نچسبد. درصورتی که از هندزفری بی‌سیم استفاده کنید، تعداد دفعات لمس آن در مقایسه با سیم دارها کمتر خواهد بود، چراکه نیاز نیست که پس از هربار مکالمه یا پایان پخش موسیقی دلخواهتان، آن را از گوش خود بردارید. همچنین کاربرانی که گوشی آنها مجهز به شماره گیر صوتی است، می‌توانند درصورت لزوم از این امکان برای برقراری تماس با مخاطب استفاده کنند تا موارد لمس گوشی هوشمند کاهش یابد. پیتر هال، استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه واترلو، پیشنهاد می‌کند که کاربران با  استفاده از یک پاک‌کننده آنتی باکتریال، دستگاه‌های تلفن همراه خود را دو بار در روز ضد‌عفونی کنند. هال در مقاله‌ای که اخیرا منتشر شده، از گوشی‌های هوشمند با عنوان «ظرف قابل حمل کشت میکروب» نام می‌برد و توصیه می‌کند که دستگاه خود را حداقل دو بار در روز، یک‌بار هنگام ناهار و یک‌بار موقع شام، ضد‌عفونی کنید. البته با حفظ نظم زمانی، می‌توانید هر زمان دیگری را به این کار اختصاص دهید. سازندگان پاک کننده‌های سبک UV-C ادعا می‌کنند که تلفن‌های هوشمند را با استفاده از نور ماوراء بنفش با طول موج کوتاه و از طریق خرد کردن دی ان‌ای میکروب، ضدعفونی می‌کنند. شرکت‌هایی که این دستگاه‌ها را توسعه می‌دهند ادعا می‌کنند که قادرند 99.99درصد میکروب‌های خانگی را نابود کنند. با این حال، مشخص نیست که این کار تا چه‌اندازه می‌تواند روی ویروس‌های کرونا مؤثر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید