• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97513
+
-

سال سیاه کرونا برای فناوری

ویروس کرونا در سالی که گذشت بسیاری از شرکت‌های حوزه تکنولوژی را در تولید و عرضه محصولات با مشکل مواجه کرد

سال سیاه کرونا برای فناوری

عمادالدین قاسمی‌پناه _ خبرنگار

اکنون حوزه تکنولوژی تأثیرات ویروس جدید کرونا را با تعطیلی دفاتر، فروشگاه‌ها و کارخانه‌ها در چین و همچنین محدودیت در سفرهای کم‌اهمیت‌تر به این کشور بیش از پیش احساس می‌کند. این تعطیلی‌ها که انتظار می‌رفت تا تعطیلات سال نو چینی در اواخر ژانویه به پایان برسد در‌ماه فوریه هم ادامه پیدا کرد و بعضی از این تعطیلی‌ها، اکنون که در‌ ماه مارس به سر می‌بریم هنوز خاتمه نیافته است. مقام‌های رسمی در بعضی از استان‌ها و مناطق چین اکنون می‌گویند که شرکت‌ها هنوز مجاز به بازگشایی دفاتر، فروشگاه‌ها و کارخانه‌های خود نیستند. به گزارش ورج، بسیاری از اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت این شرایط از قبل پیش‌بینی شده بود، از رویدادهای به تعویق افتاده گرفته تا شرکت‌هایی که به‌دلیل تعطیلی دفاتر خود در سراسر این کشور، اهداف از پیش تعیین شده خود را از دست رفته می‌بینند. در ادامه چگونگی بعضی از تأثیرات شیوع این ویروس بر حوزه تکنولوژی و صنعت را می‌خوانیم.
 
تعطیلی فروشگاه‌ها
اوایل ‌ماه فوریه، شرکت‌های عمده حوزه تکنولوژی، ازجمله اپل، سامسونگ، مایکروسافت، تسلا و گوگل اعلام کردند که همه دفاتر شرکتی، کارخانه‌های تولیدی و فروشگاه‌های خود را در سراسر چین به‌طور موقت تعطیل می‌کنند. گوگل حتی دفاتر خود در هنگ‌کنگ و تایوان را هم تعطیل کرد. انتظار می‌رفت این تعطیلی‌ها تا 9فوریه طول بکشد و این در حالی بود که بعضی از شرکت‌ها هیچ زمان مشخصی را برای بازگشایی دفاتر خود اعلام نکرده بودند. دیدرا اوبرین، رئیس بخش مردمی و خرده فروشی شرکت اپل در یک ایمیل داخلی به تاریخ 7فوریه نوشت که انتظار می‌رود دفاتر و مراکز تماس در هفته منتهی به 10فوریه بازگشایی شوند. این در حالی بود که زمان بازگشایی فروشگاه‌ها هنوز مشخص نشده بود. او در این ایمیل نوشته بود: «پاکسازی‌های فوق‌العاده، دستورات بهداشتی و محدودیت‌های محلی در اطراف اماکن عمومی اتخاذ این تصمیم را ناگزیر می‌کند». به گفته بلومبرگ، در آن زمان تصور می‌شد که این تعطیلی‌ها برای بسیاری از فروشگاه‌ها می‌تواند تا 15فوریه ادامه داشته باشد. حالا مدتی است که از آن تاریخ گذشته و اپل هنوز هم نسبت به بازگشایی فروشگاه‌ها با احتیاط عمل می‌کند. در اطلاعیه‌ای که در تاریخ 17فوریه منتشر شد، اپل گفت که «به‌تدریج فروشگاه‌های خرده‌فروشی ما بازگشایی می‌شود و این کار تا حد امکان با رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی ادامه خواهد یافت». این شرکت همچنین گفت که دفاتر شرکتی و مراکز تماس در چین باز هستند. آمازون هنوز تعطیلی دفاتر خود در پکن، شنژن، شانگهای یا گوانگژو را اعلام نکرده است. این شرکت در ووهان که منشأ این ویروس بوده دفتری ندارد، اما کارمندان آمازون باید برای هرگونه مسافرت ضروری به چین از این شرکت اجازه بگیرند. همچنین به کارمندانی که به چین سفر می‌کنند یا از چین برمی‌گردند، توصیه می‌شود که قبل از بازگشت به دفتر، به‌مدت 14روز در خانه فعالیت‌های کاری خود را ادامه دهند. اگرچه فیس بوک هیچ دفتری در چین ندارد، اما به کارمندانش در مورد سفرهای غیرضروری به این کشور هشدار داده است. شرکت‌های LG و RAZER هم توصیه‌های مشابهی برای کارمندان خود داشته‌اند. البته این موضوع که مسافران هنوز می‌توانند به چین سفر کنند، مسئله دیگری است، اما در شرایط فعلی، بیش از 50شرکت هواپیمایی در سراسر دنیا پروازهای ورودی و خروجی خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

کاهش تولید و تأخیر در عرضه محصولات
از آنجا که بسیاری از محصولات در چین تولید می‌شوند یا از قطعات چینی برای تولید استفاده می‌شود، کارشناسان به مشتریان هشدار می‌دهند که در زمینه محصولاتی چون تلفن‌های مختلف هوشمند، هدست‌های VR، اتومبیل و سایر لوازم جانبی حوزه تکنولوژی انتظار کمبود را داشته باشند. به‌عنوان مثال، با تعطیلی شرکت‌های Foxconn و Pegatron در چین، انتظار می‌رود که به‌صورت بالقوه شاهد تأخیر در عرضه محصولات آیفون و ایرپاد باشیم. زیرا کارگران کارخانه‌ها نمی‌توانند به‌زودی به محل کار خود برگردند.
چندی پیش وب سایت Nikkei Asian Review گزارش داد که دولت چین با توجه به شرایط موجود در کارخانه Foxconn، این شرکت را از بازگشایی کارخانه‌اش در شنژن منع کرده است و علاوه بر آن Foxconn به‌طور مستقل تصمیم گرفته است تا زمان بررسی‌های دولت این کشور، کارخانه خود در ژنگژو را هم تعطیل کند. این در حالی است که بخش عمده‌ای از آیفون‌های دنیا در کارخانه ژنگژو که به «شهر آیفون» معروف است، مونتاژ می‌شود.
فیس‌بوک هم به‌دلیل شیوع این ویروس و تأخیر در عرضه محصولات، سفارش‌های جدید خود را برای جدیدترین هدست واقعیت مجازی Oculus Quest متوقف کرده است. این شرکت به وب سایت Android Central گفته است: ما هم [مانند] شرکت‌های دیگر، به‌دلیل شیوع ویروس جدید کرونا پیش‌بینی می‌کنیم که شاهد تأثیر فوق‌العاده‌ای بر تولید سخت‌افزارهایمان باشیم. ما برای اطمینان از ایمنی کارکنان، شرکای تولیدی و مشتریان خود اقدامات احتیاطی را در پیش می‌گیریم و از نزدیک این شرایط را تحت‌نظر داریم. همچنین ما در تلاش هستیم تا در اسرع وقت به این وضعیت خاتمه دهیم. سفارشات مربوط به هدست Quest از زمان تعطیلات سال‌جاری میلادی به حالت تعلیق درآمده بود. خرده‌فروشان در ابتدا گفته بودند که این هدست در اوایل‌ماه فوریه مجدداً در دسترس قرار می‌گیرد، اما گزارش‌ها حاکی است که عرضه این ورژن 64گیگابایتی به ‌ماه مارس موکول شده است.

 شرکت Asus هم به طرفداران گوشی ROG Phone II اعلام کرده است که این دستگاه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی در دسترس مشتریان قرار نخواهد گرفت. همچنین شرکت تسلا به‌خاطر تعطیلی کارخانه و شیوع ویروس کرونا، تحویل Model 3را به تعویق انداخت. به گزارش روزنامه South China Morning Post، پیش‌بینی می‌شود که سایر برندهای چینی مانند Oppo, Xiaomi, Lenovo و Huaweiهم با تأخیر در عرضه محصولات خود روبه‌رو شوند. یک تحلیلگر صنعت موبایل به نام نیکول پنگ می‌گوید: شرکت‌هایی مانند Lenovo که وابسته به قطعات تولیدی استان هوبی چین هستند، بیش از سایرین تحت‌تأثیر این جریان قرار خواهند گرفت. وضعیت شرکت‌هایی مانند Huawei که در گوانگدونگ فعالیت می‌کنند، چندان بحرانی نیست، اگرچه هیچ شرکتی در شرایط فعلی قادر به ادامه فعالیت در کارخانه‌های خود با ظرفیت 100درصد نیست.  به همین ترتیب، محصولات دیگر حوزه تکنولوژی که انتظار می‌رفت اوایل فوریه عرضه شوند، اکنون به‌دلیل این ویروس با تأخیر روبه‌رو شده‌اند. این محصولات شامل کنسول Nintendo Switch، بازی‌ها و لوازم جانبی، ازجمله نسخه بسیار محبوب Animal Crossing (که به‌طور خاص عرضه آن در ژاپن به تأخیر افتاده)، Ring Fit Adventure و Outer Worlds است.  علاوه بر این، شرکت اپل اعلام کرده است که درآمد این شرکت به‌خاطر تأثیر ویروس کرونا بر تامین گوشی‌های آیفون و خلوت شدن فروشگاه‌های عرضه آن در چین، پایین‌تر از حد انتظار خواهد بود. این شرکت اعلام کرده که کارخانه‌های تولید آیفون بازگشایی شده‌اند، اما «سیر صعودی آنها کندتر از آن چیزی است که پیش‌بینی کرده بودیم».

لغو رویدادها
در تازه‌ترین مورد اپل اعلام کرده که کنفرانس مشهور توسعه‌دهندگان خود مشهور به WWDC را لغو و آن را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کند. پس از اینکه چندین شرکت ازجمله سونی، آمازون، Nvidia، LG Electronics، ZTE و اریکسون به‌طور محدود یا به‌طور کامل از کنفرانس کنگره جهانی موبایل(MWC) در بارسلون اسپانیا به‌دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا انصراف دادند، انجمن GSM که این کنفرانس را برگزار می‌کند، آن را لغو کرد. برخی از توسعه‌دهندگان بازی هم سفرهای مربوط به رویدادهای حوزه خود را محدود کرده‌اند. PlayStation، Oculus و Facebook Gaming از کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی انصراف داده‌اند و سونی هم اعلام کرده است که از نمایشگاه Pax East انصراف می‌دهد. شرکت Huawei هم که قرار بود در ماه فوریه میزبان کنفرانس توسعه‌دهندگان باشد، این رویداد را تا پایان‌ماه مارس به تعویق انداخت. به همین ترتیب، شرکت Blizzard اعلام کرده است که مسابقات Overwatch League در فوریه و مارس لغو شده است. این در حالی است که FIA (فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی) برنامه‌های خود برای مسابقه آینده Formula E را که قرار بود در اواخر‌ماه مارس برگزار شود، لغو کرده است. رویداد جهانی مسابقات مقدماتی PUBG هم که قرار بود در ‌ماه آوریل و در برلین برگزار شود، تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید