• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97495
+
-

امروز همت به کرج می‌رسد

چهارمین مسیر ارتباطی پایتخت و کرج امروز با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

امروز همت به کرج می‌رسد

2 قطعه باقیمانده از آزادراه شهید همت – کرج، به‌عنوان کوتاه‌ترین آزادراه کشور و چهارمین شاهراه ارتباطی پایتخت و استان البرز، امروز در مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد. پیش‌ازاین محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، زمان افتتاح این پروژه را دوشنبه (دیروز) اعلام کرده بود؛ اما آخرین اظهارنظر متولیان امر در وزارت راه و شهرسازی بر افتتاح این آزادراه در روز جاری حکایت دارد. به گزارش همشهری، آزادراه شهید همت – کرج، به طول ۱۴.6کیلومتر از انتهای بزرگراه درون‌شهری شهید همت در شهر تهران آغاز می‌شود تا میدان امیرکبیر شهر کرج امتداد می‌یابد، که البته قطعه اول آن، حدفاصل منطقه ۲۲ تهران تا گرمدره به طول ۵ کیلومتر در سال ۸۸ آغاز شده و در سال ۹۱ به بهره‌برداری رسیده است و حالا، در واپسین روزهای سال 98، قرار است منطقه 2این پروژه از گرمدره تا شهرک جهان‌نما به طول ۵.۱ کیلومتر و منطقه ۳ از شهرک جهان‌نما تا ورودی شهر کرج به طول ۴.۵ کیلومتر به بهره‌برداری برسد. عملیات احداث این قطعه‌ها از سال ۹۲ آغاز شده بود.

جزئیات مناطق 2 و 3 شهید همت
بعد از افتتاح قطعه اول آزادراه تهران که باعث شد بخش قابل‌توجهی از بار ترافیکی مسیر تهران – چالوس از دوش مسیر تهران – کرج برداشته شود، حالا افتتاح کامل قطعات باقی‌مانده از آزادراه شهید همت باعث می‌شود باقی‌مانده ترافیک تهران به کرج نیز روان‌تر و سریع‌تر شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به اهمیت مناطق2و3 آزادراه همت-کرج می‌گوید: این 2 قطعه جمعاً ۹.۶کیلومتر طول دارد که ۸۵درصد آن از مناطق کوهستانی و بیش از ۱۰ درصد آن نیز از مناطق تپه‌ماهور عبور کرده‌است. ازاین‌رو حجم عملیات خاکی در این مسیر قابل‌توجه بوده است. خیرالله خادمی توضیح می‌دهد: به‌واسطه عبور این آزادراه از مجاورت مناطق مسکونی، تجاری و گردشگری، امکان تسهیل عملیات احداث با استفاده از انفجار وجود نداشته و ۱۲میلیون مترمکعب عملیات خاکی با استفاده از پیکور و ماشین‌آلات راهسازی انجام شده است. به عقیده خادمی، این مسئله به‌عنوان ویژگی خاص آزادراه همت- کرج، به‌عنوان کوتاه‌ترین آزادراه کشور یاد می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: آزادراه همت-کرج با عرض ۳۶ متر به‌صورت ۶ خطه شامل ۳ خط رفت و ۳ خط برگشت به اضافه یک خط اضطراری در هر طرف احداث شده و ۳.۵ کیلومتر از آن به‌صورت رفت و برگشت پل و تونل است.

هزینه احداث آزادراه شهید همت
آمارهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نشان می‌دهد برای احداث آزادراه همت-کرج، ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و ساخت هر کیلومتر از آن بیش از 44.5میلیارد تومان خرج برداشته درحالی‌که در سال 98، هزینه احداث هر کیلومتر آزادراه در کشور ۲۰ میلیارد تومان اعلام شده و ساخت هر کیلومتر از قطعه یک آزادراه ‬تهران- شمال که بخش عمده آن پل و تونل بوده نیز از ۱۳۰ میلیارد تومان فراتر نرفته است. در حقیقت آزادراه 14.6کیلومتری شهید همت اگرچه از نظر طول مسیر، لقب کوتاه‌ترین آزادراه کشور را یدک می‌کشد؛ اما قرار‌گیری آن در محدوده‌ای که قیمت زمین‌هایش بسیار بالاتر از قیمت زمین سایر آزادراه‌هاست، 35درصد از کل هزینه‌های احداث آن صرف تملک اراضی و خرید ۱۰۰ واحد مسکونی، تجاری و نظامی شده است.

آزادراهی برای پذیرش 35درصد ترافیک تهران - کرج
با افتتاح قطعات 2و 3آزادراه شهید همت (تهران – کرج) چهارمین مسیر ارتباطی پایتخت با مرکز استان البرز رسماً زیر بار ترافیک می‌رود و آنگونه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود ۳۵ درصد از ترافیک عبوری میان تهران و کرج را به‌خود اختصاص دهد. البته تردد از این مسیر آزادراه مستلزم پرداخت عوارض است و همین مسئله شاید بتواند تأثیر جزئی روی میزان تردد از این مسیر داشته باشد. خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌کند: تعیین و اعلام نرخ عوارض آزادراه همت-کرج در دستور کار جلسه دیروز کمیته نرخ‌گذاری آزادراه‌ها قرار داشته و پس از تعیین نرخ عوارض آزادراهی، مبلغ آن را وزیر راه و شهرسازی ابلاغ خواهد کرد. البته تا لحظه تنظیم این گزارش رقمی برای عوارض آزادراه همت اعلام نشده است.

هزینه و درآمد آزادراه همت
خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: ارزش روز پروژه آزادراهی همت هزار و 500میلیارد تومان است و مجموع مزایای آن معادل 120میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود. او می‌افزاید: با بهره‌برداری از این مسیر که نقش مؤثری را در کاهش و کنترل ترافیک مسیر تهران-کرج ایفا خواهد کرد، برآورد می‌شود کاهش سالانه 29.3میلیارد تومان در استهلاک خودروها، 11.7میلیارد تومان در تصادفات، 37.4میلیارد تومان در مصرف سوخت، 32.9میلیارد تومان در زمان سفر و 2.6میلیارد تومان در آلاینده‌ها محقق شود. این پروژه دارای 2 رشته تونل با 3 باند اصلی و یک باند اضطرار‌ در 2مسیر، یک دستگاه پل قوسی فلزی به طول تقریبی ۱۰۰ متر، ۷ دستگاه پل خاص در طول مسیر است و در مابقی مسیر نیز ۳ باند عبور، یک باند اضطرار و یک باند شانه آسفالتی احداث شد که اشتغال‌زایی مستقیم آن 3هزار نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم آن هزار نفر بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید