• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97492
+
-

افزایش قیمت گوشت روی موج هیجان و شایعه

شیوع کرونا و شایعه قرنطینه‌شدن شهرها به افزایش 30درصدی تقاضا برای خرید گوشت منجر شده و این بازار را با رشد قیمت مواجه کرده است

بازار
افزایش قیمت گوشت روی موج هیجان و شایعه

هنوز اثرات شایعه قرنطینه‌شدن شهرها دست از سر بازار گوشت برنداشته و تب قیمت در این بازار را ادامه‌دار کرده است. طبق آخرین اظهارات متولیان بازار گوشت کشور، دیروز قیمت هر کیلوگرم شقه گوشت گوسفندی به ۱۲۵هزار تومان رسیده که 30هزار تومان با نرخ متعارف آن فاصله دارد. به گزارش همشهری، از اواخر هفته گذشته شایعه قرنطینه‌شدن شهرهای درگیر کرونا در فضای مجازی داغ شد و کار به‌جایی رسید که مردم برای تأمین نیازهای ضروری خود از قرنطینه خانگی خارج شدند و به شلوغی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های کالاهای اساسی، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و حتی پمپ‌بنزین‌ها دامن زدند. البته این شلوغی‌ها در 2روز گذشته و با تکذیب همه‌جانبه قرنطینه رفع شد اما هنوز برخی پیامدهای آن ادامه دارد. برای مثال، بازار گوشت قرمز که از ابتدای ورود کرونا به ایران متشنج شده بود، در جریان انتشار این شایعه نیز بار دیگر دچار افزایش تقاضا و تب قیمتی شد و هنوز، تکذیب شایعه نیز نتوانسته وضعیت آن را عادی کند.

امید به کاهش قیمت با اشباع تقاضا
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: قیمت فعلی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی شقه بدون دنبه برای مصرف‌کنندگان ۱۲۵هزار تومان است که انتظار می‌رود با کاهش تقاضا در روزهای آینده، قیمت آن کاهش پیدا کند. علی‌اصغر ملکی درباره دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی در روزهای اخیر می‌افزاید: دام زنده و گوشت گوسفندی موردنیاز کشور تأمین است و کمبودی در این زمینه نداریم؛ اما برخی عوامل ازجمله شایعه قرنطینه برخی استان‌ها، افزایش تقاضا، افزایش کرایه حمل‌ونقل، محدودیت بهداشتی عرضه دام، کاهش تقاضای قلوه‌گاه و کاهش قیمت آلایش دام بر قیمت گوشت گوسفندی تأثیر داشته است. ملکی با اشاره به اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا مردم به‌صورت شتابزده اقدام به خرید گوشت گوسفندی کرده‌اند و این افزایش تقاضا به رشد ۳۰درصدی کشتار منجر شده، می‌افزاید: عرضه گوشت‌های تنظیم بازاری در کنترل بازار مؤثر بوده، در غیر این صورت شاهد افزایش بیشتر قیمت‌ها بودیم. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: فعلا قیمت فروش هر کیلوگرم دام زنده بین ۴۳ تا ۴۵هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم شقه گوشت گوسفندی از کشتارگاه برای مغازه‌داران بین ۱۰۵ تا ۱۱۰هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم شقه گوشت گوسفندی بدون دنبه برای مصرف‌کنندگان با حداقل ۱۰درصد افزایش عرضه می‌شود.

فعال‌بودن کشتارگاه‌ها در ایام تعطیل
علاوه بر تکذیب تعطیلی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، شایعه ممنوعیت فعالیت کشتارگاه‌ها نیز در قرنطینه شهری منتشر شده بود که البته تکذیب شد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به این مسئله می‌گوید: کشتارگاه‌های عرضه دام نیز در دوره شیوع کرونا تعطیل نمی‌شوند و ضمن اینکه با ظرفیت کامل تا روز ۲۹اسفند فعال هستند، در ایام تعطیل نیز به‌صورت شیفتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. ملکی با اشاره به اینکه اتحادیه گوشت گوسفندی اعضای خود را به رعایت اصول بهداشت فردی توصیه کرده، می‌افزاید: طبق ابلاغ این اتحادیه، فروشندگان حین فعالیت در فروشگاه‌ها، قصابی‌ها و مراکز عرضه گوشت برای مقابله با شیوع کرونا ملزم به استفاده از ماسک و دستکش هستند. به گفته او گوشت گوسفندی پس از ذبح دام در کشتارگاه‌ها طی ۲۴ساعت برای کاهش بار میکروبی در پیش‌سرد قرار می‌گیرد و پس ‌از آن به مغازه‌ها عرضه می‌شود؛ از این‌رو مردم نباید بابت سلامت دام و گوشت نگران باشند.

فروش گوشت و مرغ ادامه دارد
علاوه بر اتحادیه گوشت گوسفندی، شرکت دولتی پشتیبانی امور دام نیز از تداوم​ عرضه مرغ و گوشت قرمز در بازار و تعطیل‌نشدن آن خبر داده است.
حسن عباسی معروفان، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفته است:​ توزیع اقلام پروتئینی به‌صورت روزانه انجام می‌شود و به‌جز روز اول عید که جمعه است، تمام مراکز عرضه گوشت شامل سردخانه‌ها، توزیع‌کنندگان و فروشگاه‌ها باز بوده و تأمین و توزیع اقلام پروتئینی متوقف نخواهد شد. به گفته معروفان، فعلا گوشت قرمز وارداتی در همه فروشگاه‌ها به قیمت کیلویی 40هزار تومان و گوشت تازه داخلی نیز به قیمت هر کیلوگرم 93هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. او می‌گوید: گوشت مرغ منجمد نیز به قیمت هر کیلو 12هزار تومان و گوشت مرغ کشتار روز نیز به ازای هر کیلو 12هزار و 500تومان به مردم عرضه می‌شود.

فراوانی و ارزانی در انتظار بازار گوشت
رئیس شورای تأمین دام نیز با تأکید بر اینکه کشور از نظر تأمین انواع گوشت قرمز به مرحله‌ای رسیده که قیمت‌ها به‌نوعی رقابتی شده، معتقد است: بازار گوشت قرمز در حال رسیدن به ثبات بوده و پیش‌بینی می‌شود فراوانی و ارزانی در انتظار بازار این کالا باشد. منصور پوریان با اشاره به افزایش جمعیت دامی کشور در 2بخش دام سبک و سنگین می‌گوید: افزایش تعداد واحدهای دامی فعال همراه با افزایش زایش‌ها در پی بارش‌های مناسب در سال‌جاری و بهبود مراتع موجب شده تا شاهد جمعیت بی‌سابقه‌ای از دام‌ در کشور باشیم و این افزایش جمعیت دامی به‌نحوی بوده که میزان عرضه به بیش از تقاضا رسیده است. او همچنین با یادآوری اینکه به میزان زیادی گوشت منجمد وارداتی ذخیره شده، می‌افزاید: هم‌اکنون با افزایش تولید گوشت گرم داخلی و عرضه گوشت منجمد وارداتی تأمین گوشت قرمز در بهترین شرایط خود قرار دارد. به عقیده پوریان بازار نوروز امسال نیز با سال‌های گذشته متفاوت است و اگرچه ماجرای شیوع ویروس کرونا موقتاً تقاضای بازار را افزایش داد اما در مجموع تقاضا را نسبت به سال‌های گذشته کاهش داده و این امر در روزهای آینده نیز بر کاهش قیمت‌ها در بازار مؤثر خواهد بود.

قیمت در فروشگاه‌های مجازی داغ شد
در شرایطی که بازار گوشت تحت‌تأثیر شایعات بی‌اساس قرنطینه‌شدن شهرها با تب قیمتی مواجه شده، بازار دیگر کالاهای اساسی ثبات خود را حفظ کرده اما در فروشگاه‌های مجازی وضعیت جور دیگری است و قیمت‌ها نسبت به مراکز عرضه مستقیم افزایش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده، زیرا مردم ترجیح می‌دهند بدون حضور در بازار نیازهای خود را تأمین کنند. در این وضعیت حتی بزرگ‌ترین شبکه اینترنتی فروش کالا، به‌واسطه پرشدن ظرفیت ارسال کالا، امکان ثبت سفارش جدید را مسدود کرده و به کاربران اجازه نمی‌دهد خریدهای جدیدی از این فروشگاه انجام دهند. پیگیری‌های همشهری از این فروشگاه اینترنتی حاکی است که مسئولان این شبکه فروش اینترنتی در تلاشند با افزایش ظرفیت ناوگان توزیع، بازه‌های زمانی جدیدی برای ارسال سفارش‌های مشتریان تعیین کنند که البته در این صورت، احتمال دارد سفارش‌های جدید مشتریان در بازه زمانی بیش از یک‌هفته ارسال شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید