• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97468
+
-

پویش مردمی علیه تحریم‌ها

جمعی از سیاستمداران زن ایرانی خواستار حمایت مردم کشورمان از پویش علیه تحریم‌ها شدند

پویش مردمی علیه تحریم‌ها

با بحرانی‌شدن شیوع کرونا و عیان‌شدن نقش تحریم‌های آمریکا در حوزه درمان و سلامت کشور، عزمی فراگیر میان فعالان سیاسی و سیاستمداران برای جلب نظر جامعه جهانی به شرایط ایران به‌وجود آمده است؛ عزمی که خواستار لغو تحریم‌های آمریکا و به‌صورت ویژه تحریم‌های دارویی است.

در جدیدترین اقدام صورت‌گرفته در این عرصه، شهیندخت مولاوردی، معاون پیشین امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در حساب توییتری خود با انتشار طوماری خواستار حمایت کاربران از پویش رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد.
مولاوردی با انتشار طوماری آنلاین در حساب توییتری خود با تذکر به وزارت خزانه‌داری آمریکا از کاربران خواست با ورود به یک پیوست (LINK) نام‌نویسی کرده و طوماری علیه تحریمِ یکجانبه آمریکا را امضا کنند.
به گزارش ایرنا،مقدمه پویش‌ خانم مولاوردی، توییت مشترک طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و حمیده زرآبادی نمایندگان تهران است که توسط او مورد بازنشر قرار گرفته. در توییت سیاوشی خطاب به جامعه جهانی آمده است: «مردم ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارند. با وجود همکاری جهانی برای مهار ویروس کرونا، ایرانیان با تحریم‌های مالی روبه‌رو هستند که دسترسی آنها به دارو و اقلام مورد نیاز را غیرممکن کرده‌است. زمان آن فرارسیده که جامعه بین‌الملل علیه تحریم‌های غیرانسانی دولت ایالات متحده موضع بگیرد.»
سیاوشی در خصوص انگیزه اولیه این توییت مشترک به ایرنا گفته است: به این دلیل این تقاضا را مطرح کرده‌ایم که مردم دنیا، سازمان‌های بین‌المللی، پارلمان‌های جهانی و... در این زمینه به ایران مساعدت کرده و علیه تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده کاری انجام دهیم که هم به چرخه نابودی کرونا و هم به بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایران که با مشکلات اقتصادی و این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کمک کنیم.
هرچند اقدام 3نماینده تهران و ورود مولاوردی به آن برای راه‌اندازی پویش رفع تحریم‌ها در سطح شبکه‌های اجتماعی این بحث را به‌صورت گسترده و در سطح فراگیرتری باز طرح کرده اما نخستین درخواست برای ضرورت لغو تحریم‌های دارویی علیه ایران از سوی محمدجواد ظریف و سپس حسن روحانی رئیس‌جمهوری صورت گرفت. روحانی در نامه‌ای به همتایان خود، آنها را از ایجاد مانع شدید تحریم‌های آمریکا بر تلاش‌های ایران در مبارزه با ویروس کرونا آگاه کرد و از آنها خواست رعایت این تحریم‌ها را کنار بگذارند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و همتایانش در وزارت خارجه تأکید کرد که این نهاد جهانی و کشورهای عضو، به تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده علیه ایران توجه نکنند و در ادامه خواست که تحریم‌ها برداشته شود.

ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: در حالی که کووید-۱۹ در حال تحمیل خسارات گسترده و سنگین به ایران است، باید درنظر داشته باشیم که ویروس‌ها بین ما تمایزی قائل نمی‌شوند. ما انسان‌ها نیز نباید در مبارزه با ویروس‌ها تبعیض‌آمیز رفتار کنیم.
اقدام پویش رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نقدهای جسته و گریخته ظریف از شرایط تحمیلی به کشور در حالی است که گام‌های هماهنگی از سوی مسئولان نظام برای جلب نظر جامعه جهانی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بحران کرونا برداشته شده است. هفته گذشته هم علی لاریجانی، رئیس مجلس دست به قلم شد و در نامه‌هایی جداگانه خطاب به رئیس اتحادیه بین‌المجالس و روسای مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، خواستار همصدایی جامعه بین‌المللی و مواضع اصولی برای لغو فوری همه تحریم‌های ایران شد. تا لحظه تنظیم این گزارش طومار ضد‌تحریم را 7500نفر امضا کرده‌اند.
لاریجانی با ابراز تأسف از تحریم‌های ضد‌انسانی آمریکا علیه کشورمان، این اقدامات ایالات متحده ازجمله تحریم‌های پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی را موانعی در مسیر مهار شیوع کرونا توصیف کرد و خواستار همصدایی جامعه بین‌المللی و مواضع اصولی برای لغو فوری همه تحریم‌ها ازجمله تحریم‌های پزشکی آمریکا علیه مردم ایران شد.
2روز پیش نیز مصطفی کواکبیان، رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس در اقدامی جداگانه طی نامه‌ای به عضو کنگره آمریکا تأکید کرد: تحریم‌های آمریکا دسترسی مردم ایران را به نیازهای بهداشتی و دارویی مختل کرده است.
او در نامه‌اش خطاب به ایلهان عمر، عضو مجلس نمایندگان‌ آمریکا تصریح کرد: همانگونه که مطلع هستید هم‌اکنون ویروس کرونا به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر بر سلامت مردم بسیاری از کشورها ازجمله ایران تاخته و علاوه بر قربانی‌کردن مردم بی‌گناه، هزینه‌های سنگینی را بر اقتصاد ملی کشورها وارد کرده است.
وی اضافه کرد: اکنون که این مسئله کاملا مشخص شده که ویروس کرونا یک تهدید جدی برای سلامت انسان‌هاست و کل جامعه بشری را بدون محدودیت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، ضروری است تمامی کشورها متفقا در برابر این بیماری مصیبت‌بار بدون درنظر گرفتن اختلافات سیاسی و تفاوت‌های جغرافیایی ایستادگی کرده و باهم در کاهش آثار مخرب انسانی، اقتصادی و اجتماعی آن همکاری کنند. براساس آمار 26اسفند‌ماه وزارت بهداشت، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۱۴۹۹۱نفر رسیده و مجموع درگذشتگان بیماری کووید-۱۹ در کشور ۸۵۳نفر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید