• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97460
+
-

تعداد کشورهای کمک‌کننده به ایران دو رقمی شد

همبستگی همسایگان برای مقابله با کرونا

بحران کرونا تحرک دیپلماتیک را بین کشورهای جهان افزایش داده است. وزیر خارجه امارات که کشورش در سالیان اخیر روابط سردی با ایران داشته در اقدامی نادر با همتای ایرانی تماس تلفنی گرفت، از سوی دیگر برخی کشورها یک به یک در حال ارسال هدایای پزشکی و دارویی هستند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه بر همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا تأکید کرد. محمدجواد ظریف هم ضمن قدردانی از اعلام همبستگی و کمک‌های امارات، کرونا را موضوعی جهانی خواند که عزم، همکاری و همیاری همه کشورهای جهان برای شکست آن ضرورت دارد. پیش از این، ظریف و المار ممدیارف، وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان در گفت‌وگویی تلفنی درخصوص شیوع کرونا در منطقه و جهان و لزوم همکاری جمعی همه کشورها رایزنی و تبادل‌نظر کردند.
 وزیر خارجه در این رایزنی‌ها تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه ایالات متحده آمریکا را مانعی مهم بر سر راه مبارزه کشورمان با این ویروس خطرناک خواند و یادآوری کرد که ایران و جهان این مرحله سخت را پشت سر خواهند گذاشت.
در ادامه ارسال محموله‌های اهدایی کشورهای مختلف، روز گذشته کمک‌های انسان‌دوستانه ازبکستان شامل مقادیری از اقلام بهداشتی و درمانی با یک هواپیمای ازبکی و به‌منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا عازم ایران شد. تاکنون علاوه بر ازبکستان، چین، ترکیه، امارات، آلمان، فرانسه و انگلیس، ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه و همچنین سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با شیوع کرونا به ایران کمک‌های انسان‌دوستانه کرده‌اند.به گزارش ایرنا،روز گذشته گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین از تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران به‌عنوان تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی یاد کرد و گفت: دولت و مردم ایران در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا هستند و اعمال این تحریم‌ها به‌طور جدی مبارزه با این بیماری همه‌گیر را کند می‌کند و بر ارسال کمک‌های سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی به ایران تأثیر منفی می‌گذارد.

او با بیان اینکه چین از آمریکا و کشورهای دیگر می‌خواهد هرچه سریع‌تر تحریم‌های مربوط به ایران را لغو و از آسیب‌های بیشتر به اقتصاد ایران و معیشت اساسی مردم خودداری کنند، تصریح کرد: چین مواد مورد نیاز ایران مانند کیت‌های آزمایش کرونا را در اختیار تهران قرار داده و تیمی از کارشناسان صلیب سرخ خود را هم برای کمک به ایران اعزام کرده است و ما همچنان براساس نیازهای ایران به ارائه بهترین کمک‌های خود ادامه خواهیم داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در پایان از جامعه بین‌المللی خواست تا همکاری با ایران برای کنترل شیوع کرونا را تقویت کرده و به‌طور مشترک از امنیت عمومی جهانی و منطقه‌ای محافظت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید