• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 26 اسفند 1398
کد مطلب : 97408
+
-

دومینوی قرنطینه

درحالی‌که کرونا تا دیروز به 156 کشور جهان هجوم برده‌بود، کشورها یک به یک محدودیت‌هایی شبیه چین و ایتالیا در شهرها برقرار می‌کنند

گزارش
دومینوی قرنطینه

جواد نصرتی- خبرنگار

 کشورهای مختلف دنیا، قوانین سختگیرانه‌ای را برای مهار ویروس کرونا تصویب کرده‌اند و اسپانیا و فرانسه هم در قرنطینه تمام کشور، به ایتالیا پیوسته‌اند .
همزمان با سختگیری بیشتر کشورهای مختلف دنیا برای مهار ویروس کرونا، اسپانیا و فرانسه در قرنطینه تمام کشور به ایتالیا پیوسته‌اند و مقررات سختگیرانه تجمعات مردمی و کنترل ورود و خروج در کشورهای بیشتری تصویب شده است. به گزارش رویترز، در استرالیا مسافران ورودی باید 14روز قرنطینه شوند و در آمریکای لاتین، آرژانتین، ال‌سالوادور و مکزیک هم تصمیم‌های سختگیرانه‌ای درباره ورود به این کشورها و تردد از مرزهایشان گرفته‌اند. جمهوری چک هم اعلام کرده که در آستانه تصمیم‌گیری برای قرنطینه کامل این کشور است. شرایط پیش‌آمده، باعث شده تا مردم در کشورهای مختلف دنیا برای خرید مایحتاج زندگی روزمره خود به فروشگاه‌ها حمله‌ور شوند و در استرالیا، آمریکا و بریتانیا چنان آشوب به پا شده است که مقامات از مردم خواسته‌اند آرامش خود را حفظ کنند. انتشار ویروس کرونا، برنامه‌های مذهبی مسیحیان را هم تحت‌تأثیر قرار داده و پاپ فرانسیس مراسم عید پاک را بدون حضور مومنان برگزار خواهد کرد. گفته می‌شود چنین اقدامی در تاریخ مدرن واتیکان بی‌سابقه بوده است.

قرنطینه ده‌ها میلیون اروپایی
در اسپانیا، دولت از 47میلیون شهروند این کشور خواسته است در خانه‌هایشان بمانند. دولت اسپانیا بازه‌ای 15روزه را در طرح شرایط اضطراری ملی تعیین کرده و از مردم خواسته در خانه‌هایشان بمانند. اسپانیا بعد از ایتالیا، بدترین شرایط را در اروپا دارد. شنبه اعلام شد که این کشور 6هزار و 250مورد ابتلا و 193مورد مرگ بر اثر ابتلا به کرونا داشته است. در همین روز اعلام شد که 120مورد ابتلای جدید در این کشور گزارش شده است. یکی از این افراد، همسر نخست‌وزیر اسپانیاست. گفته می‌شود نخست‌وزیر اسپانیا نشانه‌های ابتلا به ویروس را از خود بروز نداده است. مردم در این کشور، در ساعات مشخصی با حضور در بالکن‌هایشان کادر درمانی این کشور را تشویق می‌کنند. در ایتالیا هم تصاویری از قدردانی مردم از کادر درمانی منتشر شده است. همچنین تصاویر زیادی از همخوانی مردم در بالکن‌هایشان در شهرهای مختلف ایتالیا منتشر شده است. مردم تلاش می‌کنند با این رفتار، روحیه جمعی خود را بالا ببرند. سرعت زیاد انتشار ویروس در فرانسه و همینطور آمار بالای مبتلایان جدید در این کشور دولت را واداشت تا در سراسر فرانسه قرنطینه اعلام کند. دولت در پی آنکه موارد ابتلای جدید در این کشور در 72ساعت دو برابر شد از 67میلیون شهروند درخواست کرد که در خانه‌هایشان بمانند. ادوارد فیلیپه، نخست‌وزیر این کشور، بعد از آنکه وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد 91نفر بر اثر ابتلا به ویروس کشته شده‌اند و 4هزار و 500نفر هم به آن آلوده هستند گفت که دولت چاره‌ای جز گرفتن این تصمیم نداشته است؛ «ما باید مطلقا تمام ترددهایمان را محدود کنیم.»
دیروز، مت هنکاک، وزیر بهداشت انگلیس هم اعلام کرد که دولت در آستانه تصمیم‌گیری درباره منع تجمعات مردمی و همینطور تصمیم‌گیری درباره قرنطینه کامل چهارهفته‌ای افراد بالای 70 سال است. هنکاک در یادداشتی در روزنامه ساندی تلگراف با ارجاع به روحیه جامعه انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم، از مردم این کشور خواسته است خود را برای یک آزمون بزرگ آماده کنند. دولت بریتانیا همچنین توصیه کرده مردم جز در موارد ضروری، به آمریکا سفر نکنند.
اتریش اما تصمیم قاطعانه‌ای درباره تجمعات مردمی گرفته و اعلام کرده است که گردهمایی‌های بالاتر از 5نفر ممنوع است. دولت همچنین گفته که رستوران‌ها از سه‌شنبه تعطیل می‌شوند و از مردم خواسته است در خانه‌هایشان بمانند. تعداد مبتلایان تأییدشده در اتریش، دیروز از 602نفرجهش کرد و به 800نفر رسید.
در ایتالیا که یکی از بحرانی‌ترین کانون‌های ابتلا به کرونا در سراسر دنیا به شمار می‌رود، آمار مبتلایان همچنان با سرعت زیادی بالا می‌رود. به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت بهداشت ایتالیا آمار مبتلایان جدید در روز شنبه را 2هزار و 547نفر اعلام کرده است. آمار مرگ‌ومیر هم در این روز 252نفر بوده است که بالاترین آمار مرگ‌ومیر روزانه دنیا از زمان انتشار کرونا به شمار می‌رود. در مجموع نزدیک به 1500نفر در ایتالیا جان خود را به ‌خاطر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.


بحران فرودگاه‌ها در آمریکا
در آمریکا، انتشار تصاویر تکان‌دهنده از صف‌های طولانی در فرودگاه‌ها مردم را شوکه کرده است. در این تصاویر، مردم به‌صورت کاملا فشرده در صف‌های گمرک در کنار هم قرار گرفته‌اند. فرودگاه شیکاگو در ایالت ایلینویز در توییتر اعلام کرده است که مسافران به‌صورت میانگین 5ساعت برای امور گمرکی و همینطور انجام آزمایش‌های سلامتی در صف‌ها بوده‌اند. در آمریکا 2هزار و 885نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و 60نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. انتقادها از شیوه مدیریت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، همزمان با رشد آلودگی کرونا در حال افزایش است. دیروز فرماندار ایلینویز در توییتر به‌شدت از دولت فدرال به‌خاطر آشوبی که در فرودگاه شیکاگو به‌وجود آمده بود انتقاد کرد.
مکزیک، همسایه آمریکا هم از شهروندان این کشور خواسته است سفرهای بین‌المللی خود را لغو کنند. دولت این کشور از 23مارس تا 19آوریل «تعطیلات ملی مداوای از راه دور» اعلام کرده تا به این روش از فعالیت‌های اجتماعی بکاهد و گردهمایی‌های بزرگ مردمی را به آینده موکول کند.

تمرکز چینی‌ها بر خارج
در چین، جایی که بحران کرونا در آن شروع شد، مقامات بعد از موفقیت در مهار انتشار داخلی ویروس، روی مهار مبتلایان با منشأ خارجی تمرکز کرده‌اند. در روزهای اخیر، مبتلایان با منشأ خارجی در چین افزایش یافته و دولت چین تصمیم گرفته است تمامی مسافران پروازهای بین‌المللی به پکن را قرنطینه کند. تعداد مبتلایان جدید به کرونا در چین در روز شنبه تنها 10نفر بود که یک نفر کمتر از روز پیش از آن بود. 16نفر از این افراد آلودگی با منشأ خارجی داشتند که 5نفر از آنها در پکن بودند. منشأ آلودگی این افراد هم اسپانیا (3نفر)، ایتالیا و تایلند بوده است. در کره‌جنوبی، با وجود کاهش آمار مبتلایان جدید در این هفته، دولت دیروز شهر دایگو و شمال استان جیونگ‌سانگ را «منطقه بحران ویژه» اعلام کرد. با این تصمیم، ‌دولت مرکزی می‌تواند کمک‌های امدادی و اضطراری بیشتری به این منطقه گسیل کند. در فیلیپین هم دولت مرکزی، بخش‌هایی از مانیل، پایتخت این کشور را قرنطینه کرده است.

بحران به کام بی‌بی‌
در خاورمیانه، هیچ‌کس به اندازه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از انتشار ویروس کرونا شیرین‌کام نشده است، دادگاه رسیدگی به اتهامات فساد بی‌بی، به‌خاطر شرایط ویژه تا 24‌ماه می ‌سال آینده به تعویق افتاده است. سرزمین‌های اشغالی به‌شدت درگیر ویروس کروناست و نخست‌وزیر دستور داده است تا سازمان جاسوسی موساد از فناوری‌ها و امکانات ردیابی خود برای کنترل انتشار ویروس استفاده کند. دیروز درهای مسجد‌الاقصی در بیت‌المقدس هم تا اطلاع بعدی روی نمازگزاران بسته شد.
امارات هم محدودیت‌های سفر به کشورهای مختلف را گسترش داده و 27میلیارد دلار برای مهار پیامدهای اقتصادی کرونا تخصیص داده است. ترکیه هم دیروز هزاران نفر از شهروندان این کشور را که به‌تازگی از حج عمره بازگشته‌اند قرنطینه کرد.


ازدحام بیش از حد در فرودگاه‌های آمریکا مردم این کشور را نگران کرده است. فرودگاه شیکاگو در ایالت ایلینویز در توییتر اعلام کرده است که مسافران به‌صورت میـــــانگین 5ساعت برای امور گمرکی و همینطور انجام آزمایش‌های سلامتی در صف‌ها بوده‌اند

قرنطینه در قرن بیست‌ویکم
 ایتالیا

ایتالیا، یکی از نخستین کشورهایی است که تصمیات کاملا سختگیرانه‌ای برای مهار کرونا گرفته و قرنطینه ملی اعلام کرده است. در قرنطینه کامل تمام کشور، تمامی رقابت‌ها و باشگاه‌های ورزشی و همینطور مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند. همچنین سینماها و تئاترها هم تعطیل شده‌اند. مراسم مذهبی و عروسی‌ها هم شامل این قانون است. در برخی شهرها مانند میلان، ‌حتی پارک‌ها هم تعطیل شده‌اند و مردم تنها با داشتن مجوز ویژه برای امور مشخصی مانند مراجعه به بیمارستان‌ها و کار می‌توانند از خانه خارج شوند. قانون‌شکنی مردم در این شرایط می‌تواند جریمه و 3ماه حبس برای آنها داشته باشد.

اسپانیا
اسپانیا بعد از چین، ایتالیا، ایران و کره‌جنوبی بدترین بحران را در سراسر دنیا دارد. براساس اعلام دولت، در دوران قرنطینه، ‌مردم تنها می‌توانند برای مراجعه به مراکز درمانی، سر زدن به افراد مسن، خرید دارو، رفتن به‌کار یا شرایط اضطراری خانه‌هایشان را ترک کنند. کافه‌ها، رستوران‌ها، بارها و کلاب‌ها در شرایط اضطراری ملی تعطیل هستند. برگزاری مسابقات ورزشی و همینطور رویدادهای فرهنگی مانند پخش فیلم در سینما‌ها و تئاترها هم تعطیل است.

فرانسه
دولت فرانسه، تمامی رستوران‌ها، مغازه‌ها و امکانات تفریحی را تعطیل کرده و از ده‌ها میلیون شهروند این کشور خواسته است در خانه بمانند. همچنین تمامی کسب و کارها جز موارد ضروری باید تعطیل کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید