• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 26 اسفند 1398
کد مطلب : 97394
+
-

مصوبه رگولاتوری برای پایان مافیای ارزش‌افزوده

در یک اقدام مهم اپراتورهای ارتباطی موظف شدند که مبالغ‌ سرویس‌های وس را از محل جداگانه اعتبار ارزش افزوده، کسر و ضمن شفاف کردن هزینه‌ این سرویس‌ها، صورتحساب جداگانه برای آن صادر کنند


حرکتی که از چند‌ماه پیش برای پایان دادن به کلاهبرداری‌های گسترده در حوزه ارزش افزوده از سوی وزارت ارتباطات شروع شده بود با ابلاغ مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد فاز جدی عملیاتی شد. طی چندین پرونده مشخص شده بود که شرکت‌های متخلف ارزش افزوده مشهور به وس، میلیاردها تومان از جیب مشترکان تلفن همراه به‌صورت غیرقانونی برداشت وجه داشته‌اند. 
اکنون بر اساس مصوبه جدید که به گفته وزیر ارتباطات با وجود چالش‌ها و فشارهای بسیار زیاد تصویب و به اپراتورها ابلاغ شده است این امید وجود دارد که دست کلاهبرداران از جیب مردم کوتاه شود. اکثر مردم طعم تلخ قبض‌هایی با رقم نامتعارف یا تمام شدن سریع شارژ خط‌های اعتباری خود را چشیده‌اند. شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف پر از تبلیغاتی برای فریب کاربران برای وارد کردن شماره تلفن همراه‌شان مثلا با حقه دریافت اینترنت رایگان است تا روزانه حداقل ۵۰۰تومان از جیب آنها بدون هیچ خدمات جدی یا محتوایی سرقت شود. این مصوبه که اجرای آن از ۱۵اردیبهشت سال جدید از سوی اپراتورها الزامی است در 2 ماده و 17بند به تصویب رسیده است.  در نخستین بند ماده دوم که شامل مقررات و الزامات است، تأکید شده که هر نوع جمع‌آوری مبالغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشترکان تلفن‌ثابت و همراه پس‌پرداخت (سیم‌کارت‌های دائمی) و پیش‌پرداخت (اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده انجام شود. همچنین دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از رگولاتوری ملزم شده‌اند شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده سرویس‌های ارزش افزوده را به مشترک اطلاع داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، نسبت به فعال‌سازی خدمت ارزش افزوده درخواستی اقدام کنند. از سوی دیگر تأکید شده که دارنده پروانه در صورت عدم‌وجود اعتبار خدمات ارزش‌افزوده، نمی‌تواند هیچ خدمت ارزش افزوده‌ای را به‌صورت غیررایگان برای مشترک فعال کند. همچنین این مصوبه دارنده پروانه را موظف کرده که در صورت اتمام اعتبار خدمات ارزش افزوده، پیامکی مبنی بر پایان اعتبار خدمات ارزش افزوده به مشترک ارسال کند. این مصوبه هرگونه تمدید یا فعال‌سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده را منوط به ارائه درخواست جدید از سوی مشترک کرده و روی این نکته پافشاری کرده که دارنده پروانه موظف است که مکانیزمی ساده و شفاف برای مشاهده و اطلاع مشترک از جزئیات میزان کارکرد خدمات ارزش افزوده به وی فراهم کند. صدور صورتحساب جداگانه برای مشترک در مورد خدمات ارزش افزوده از دیگر قوانین جدید در این زمینه است. بر این اساس دارنده پروانه موظف است به‌منظور اطلاع‌رسانی و انجام محاسبات خدمات ارزش‌افزوده ارائه شده به مشترکان تلفن‌ثابت و همراه پس‌پرداخت (دائمی) صورتحساب جداگانه صادر کند. بر اساس این مصوبه همچنین مسئولیت پاسخگویی به هزینه‌های کسر شده از مشترک بابت خدمات ارزش افزوده بر عهده دارنده پروانه یا به‌صورت ساده‌تر اپراتورها قرار‌داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید