• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 26 اسفند 1398
کد مطلب : 97363
+
-

جلسات پارلمان شهری تهران درصورت لزوم در تعطیلات نوروز برای بحران کرونا تشکیل می‌شود

شورای شهر در آماده باش

در آخرین جلسه سال‌98 شورا علاوه بر بررسی ایرادات هیأت تطبیق درباره بودجه‌99 شهرداری، طرح تشکیل شورای راهبری میدانگاه‌های پیاده شهر هم تصویب شد

شورا
شورای شهر در آماده باش

مجید جباری- خبر‌نگار

شورای شهر تهران دیروز (یکشنبه) در حالی آخرین جلسه رسمی سال98 خود را برگزار کرد که برخلاف سال‌های قبل و با توجه به شرایط پیش‌رو، قرار است نمایندگان مردم در پارلمان شهری پایتخت در روزهای تعطیلات نوروزی آماده باشند. از قرار معلوم شورای شهر طی ایام عید، درصورت لزوم برای تصمیم‌گیری‌های اضطراری و فوری شهری تشکیل جلسه خواهد داد. آخرین جلسه سال‌جاری شورا اما روز پر‌تذکری را پشت سرگذاشت و در روزی که پیروز حناچی، شهردار تهران میهمان پارلمان شهری بود، 9عضو، دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را برای عبور از بحران اپیدمی کرونا بیان کردند و در نهایت شورای شهر با بررسی ایرادات هیأت تطبیق فرمانداری تهران از لایحه بودجه سال‌۹۹ شهرداری تهران وارد نخستین دستور کار خود شد. در جریان بررسی این دستور جلسه، سیدحسن رسولی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ایرادات هیأت تطبیق فرمانداری تهران را قرائت و پاسخ شورای شهر تهران نسبت به ایرادات مطرح‌شده را ارائه کرد که اعضای شورای شهر برخی از این ایرادات را قبول و اصلاح کردند و برخی دیگر را وارد ندانستند. به این ترتیب، بندهایی که شورا بر آنها اصرار دارد، به هیأت تطبیق فرمانداری ارجاع می‌شود و درصورتی که فرمانداری بر موضع خود بماند، این موارد به هیأت حل اختلاف می‌رود.

تعطیلی دوماهه فعالیت کمیته‌های نما
در ادامه جلسه دیروز، طرح «اعطای مجوز به شهرداری تهران برای اخذ تعهد از مالکان(ذینفعان) پروژه‌های ساختمانی برای ارائه تأییدیه نمای ساختمان به‌منظور کاهش ترددهای غیرضروری متقاضیان حوزه شهرسازی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا» به جریان افتاد. این طرح که از سوی علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر ارائه شده بود، در نهایت و پس از بحث و بررسی و صحبت‌های مخالفان و موافقان، ابتدا دوفوریت و سپس کلیات این طرح با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید. به این ترتیب، با تصویب این طرح، برای پرونده‌های شهرسازی که تمامی اسناد و مدارک صدور پروانه ساختمانی را ارائه کردند و صرفا در انتظار تأییدیه نمای ساختمان هستند، با اخذ تعهدات قانونی، پروانه ساختمانی صادر می‌شود.
اما در جریان بررسی این دستور جلسه، علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران گفت: «در بیست‌و‌سوم دی‌ماه سال‌٩٧ مصوبه‌ای تحت عنوان طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران در شورای شهر به تصویب رسید. به موجب این مصوبه در ٢٢‌منطقه و معاونت شهرسازی و معماری ٢٣‌کمیته نما تشکیل شد‌ که تصویب طرح نمای ساختمان‌ها به‌عنوان بخشی از فرایند صدور پروانه بر عهده این کمیته‌هاست. طبق تبصره‌۶ ماده‌۴ مصوبه سال‌٩٧ درج نمای تأیید‌شده در پروانه عملیات ساختمانی الزامی و صدور پروانه ساختمان بدون درج نمای تأیید‌شده در آن ممنوع است.»
او با بیان اینکه در شرایط اخیر و به‌دنبال شیوع ویروس کرونا، جلسات کمیته‌های نما تشکیل نمی‌شود، اضافه کرد: «اگرچه شهرداری الگویی را برای تشکیل جلسات کمیته‌ها‌ به‌صورت مجازی درنظر گرفت، برای این منظور امکان‌پذیر نشد. هم‌اکنون در مناطق با تعداد قابل توجهی از پرونده‌ها مواجه هستیم‌ که اینها تمامی فرایندهای لازم را طی کرده‌اند و صرفا به‌دلیل اینکه جلسات کمیته‌های نما تشکیل نمی‌شود، امکان گرفتن پروانه برای آنها وجود ندارد.»
اعطا با بیان اینکه امکان این وجود نداشت که برخلاف مصوبه پیشین خود به شهرداری اجازه دهیم به‌صورت تعهدی عمل کنند، اضافه کرد: «با تصویب این طرح دو‌فوریتی برای 2‌ماه به‌صورت تعهدی این امر به تعویق می‌افتد.» پس از سخنان علی اعطا، در نهایت ‌ دو ‌فوریت این طرح و کلیات آن با حداکثر آرا‌ همراه شد.

عوارض پروانه ساختمانی 2ماه اول سال۹۹ براساس نرخ قدیم
طرح دو‌فوریتی «دریافت عوارض ساختمانی در 2ماه اول سال۹۹  بر مبنای نرخ سال‌۹۸» دیگر دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران در آخرین جلسه سال‌98 بود. این طرح که از سوی محمد سالاری ارائه شد، پس از بحث و بررسی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. به این ترتیب و براساس این مصوبه شورا، عوارض صدور پروانه ساختمانی در 2‌ماه ابتدای سال‌۹۹ با نرخ سال‌۹۸ محاسبه می‌شود.

تشکیل شورای راهبری میدانگاه‌های پیاده 
اما آخرین دستور کار دویست‌و‌پنجمین جلسه شورای شهر تهران بررسی یک طرح یک‌فوریتی درباره تشکیل شورای راهبری میدانگاه‌های پیاده سطح شهر تهران بود. یک فوریت این طرح هم که از سوی علی اعطا پیشنهاد شده بود، در نهایت و پس از بررسی در پارلمان شهری تهران، با 10رأی به تصویب رسید و در سال آینده این طرح در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت.

مسئولان ستاد کرونا با مردم سنجیده صحبت کنند 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آخرین جلسه پارلمان شهری پایتخت از همه اعضای شورا که با وجود اپیدمی کرونا، برای انجام وظایف محوله و به‌خصوص اتمام فرآیند قانونی تصویب بودجه شهرداری حضور داشتند، تشکر کرد و گفت: «احتمالا حداقل تا یک‌ماه آینده همه فعالیت‌ها در کشور از جمله مدیریت شهری تحت‌تأثیر این اپیدمی خواهد بود».محسن هاشمی‌رفسنجانی همچنین درگذشت شمار زیادی از هموطنان عزیز در این اپیدمی را به خانواده‌های آنان تسلیت گفت و برای همه آنها از جمله تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، ورزشی و مسئولان، طلب رحمت الهی و برای مبتلایان آرزوی سلامتی و عافیت کرد». او مهم‌ترین مسئله جامعه را کنترل شیوع این ویروس و بهبود مبتلایان دانست و افزود: «اولویت اصلی حفظ سلامتی شهروندان است و به همین ‌خاطر انتظار می‌رود مسئولان و مردم، رفتارهای خود را با کارهای لازم برای مبارزه با کرونا تنظیم کنند». رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پراکنده‌گویی مسئولان، عوارض منفی زیادی در این شرایط دارد، تأکید کرد: «مسئولان ستاد کرونا، سنجیده و حساب‌شده با مردم صحبت کنند که سخنانشان موجب سردرگمی و نگرانی و هرج‌ومرج در جامعه نشود. کسانی هم که مسئولیت مستقیمی ندارند، از دادن اطلاعات و اخبار تأیید‌نشده و غیرقطعی به مردم خودداری کنند».او تأکید کرد: «از اصحاب رسانه هم انتظار داریم با تزریق امید و اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق، ذهنیت جامعه را برای غلبه بر این ایپدمی تقویت کنند». هاشمی رفسنجانی همچنین از زحمات شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران، همکاران خدمات شهری، به‌ویژه آتش‌نشانان، پاکبانان و حوزه مدیریت بحران، نیروهای نظامی و انتظامی و هموطنانی که در این شرایط سخت به‌جای حضور در خانه و تضمین سلامت خود، با انجام خدمت به جامعه، سلامتی خود و خانواده خود را برای کمک به دیگران به خطر می‌اندازند، قدردانی کرد و گفت: «کمترین وظیفه ما برای قدردانی از این عزیزان، رعایت توصیه‌های بهداشتی و کمک به نظافت و بهداشت عمومی است».

تذکرها
  برخورد با مدیرانی که در پیشگیری از شیوع کرونا کوتاهی کرده‌اند
  محمد سالاری

در مورد حوادث 3هفته اخیر نکات مهمی وجود دارد که بی‌توجهی و پنهان کردن آن به‌دلیل همیشگی تشویش اذهان عمومی یا به‌دنبال جلب رضایت این و آن بودن آثار زیانباری به همراه خواهد داشت. در این شرایط به دور از هرگونه جنجال‌آفرینی و تسویه حساب‌های سیاسی، باید صریح و شفاف سخن گفت و در صورت نیاز به مؤاخذه کسانی پرداخت که احتمالا با کوتاهی در تصمیم‌گیری مناسب و بهنگام به شیوع گسترده این بیماری مهلک دامن زده یا می‌زنند. برخورد و مؤاخذه مدیرانی که در پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری کوتاهی کرده‌اند نباید شامل مرور زمان شود. پالایش مدیریت بحران کشور از مدیرانی که قادر به پیش‌بینی و تصمیم‌گیری بهنگام و قاطعانه نبوده و نیستند باید هرچه زودتر صورت بگیرد و با جدیت بیشتری به کنترل این بیماری و قطع زنجیره انتقال اقدام کرد. از سوی دیگر، چرا تهیه و دپوی ملزومات پیشگیری از شیوع ویروس قبل از مبتلا شدن هموطنانمان صورت نگرفت تا جامعه با التهاب کمبود ماسک و مواد ضد‌عفونی‌کننده مواجه نشود؟ به چه دلیل در قرنطینه شهر قم سهل‌انگاری صورت گرفت؟ ضمن اینکه درخواست از مردم برای ماندن در خانه و عدم‌تعطیلی شهرها موضوعی است که در تضاد با یکدیگر هستند. به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم تهران در شورای شهر از رئیس شورا و شهردارتهران درخواست دارم مراتب را به نحو مقتضی به مسئولان ذیربط منتقل کنند.

  شهرداری در همه عرصه‌ها خدمات ارزشمند داشته است
  سید محمود میرلوحی

سال 98 با سیلاب آغاز شد، حوادث آبان‌ماه را از سر گذراندیم و در پایان سال بحث کرونا پیش آمد. با این حال مجموعه خانواده بزرگ شهرداری در همه این عرصه‌ها خدمات ارزشمند و تلاش بسیار گسترده‌ای داشته است. در همین بحث کرونا، سازمان بهشت زهرا(س) خدمات ارزشمندی ارائه کرده است. سازمان میوه و تره‌بار همیشه خدمات ارزشمندی داشته، اما این روزها تهیه اقلام مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است. شرکت شهروند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، همچنان‌که برای رساندن اقلام ضروری مردم که در این ایام محتکران آنها را از دسترس مردم خارج کردند، تلاش گسترده‌ای داشتند. سازمان پسماند نیز که خدماتش همسان درمانگران است اگر یک روز متوقف شود فاجعه رخ می‌دهد. آتش‌نشانی نیز این روزها در ضد‌عفونی معابر و اماکن تلاش ویژه‌ای انجام می‌دهد. مترو و اتوبوسرانی مرتبا ضد‌عفونی می‌شوند. تلاشی که در گرمخانه‌ها و نیز خدمات‌دهی به کودکان کار می‌شود، همه قابل تقدیر است. به شهردار تهران و همکاران پرتلاش‌شان درخصوص زحمات و خدمات گسترده‌شان در سال 98 خدا قوت می‌گویم.

  شهروندان به آرامستان‌ها نروند 
  زهرا صدر‌اعظم نوری

از اقدامات مؤثر شهرداری تهران، به‌ویژه حوزه خدمات شهری و سازمان بهشت زهرا و کارکنان آن تشکر می‌کنم. امسال با توجه به شرایط بحرانی ایجادشده، اقتضا می‌کند به‌منظور حفظ جان شهروندان، این سنت حسنه کنار گذاشته و از حضور در آرامستان‌ها اجتناب شود. از این‌رو از همه شهروندان صمیمانه تقاضا می‌کنم به آرامستان‌ها، مخصوصا بهشت زهرا تهران نروند. همچنین از مدیریت سازمان بهشت زهرا می‌خواهم تمهیدات لازم را اتخاذ و ورودی‌های بهشت زهرا را مسدود کند و فقط امکان ترددهای ضروری فراهم شود.

  شهروندان زباله‌گردی را گزارش کنند
  سیدآرش حسینی‌میلانی 

شهروندان با توجه به شیوع کرونا، شهرداری تهران جمع‌آوری و تفکیک زباله خشک را متوقف کرده است. اما متأسفانه همچنان در برخی مناطق شاهد جمع‌آوری زباله از مخازن توسط زباله‌گردها و وانتی‌ها هستیم. شهروندان در صورت مشاهده زباله‌گردی و برداشت غیرمجاز از مخازن، اطلاع‌رسانی کنند. ورودی مجتمع آرادکوه ۲۰درصد افزایش داشته و لازم است سازوکارهای همکاری و نظارتی افزایش یابد. با توجه به اصل تقدم رعایت حقوق عامه، از دادستان تهران و فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ درخواست می‌کنم با همکاری شهرداری، مانع زباله‌گردی در سطح شهر شوند. به شهرداری تذکر می‌دهم سازوکارهای نظارتی و بازرسی را در سطح نواحی تقویت کند. ساماندهی برداشت غیرمجاز باید در اولویت شهرداران مناطق قرار گیرد و کمک‌های لازم برای رسیدگی به وضعیت کودکان زباله‌گرد و خانواده‌هایشان با همکاری استانداری و بهزیستی انجام پذیرد.

  اعتبارات نوروزگاه‌ها به سلامت شهروندان اختصاص یابد
   احمد مسجدجامعی

اعتباری که برای نوروزگاه‌ها و مراسم جشن نوروز اختصاص یافته، به‌ویژه آنکه قرار بود جشن نوروز امسال مفصل‌تر و با حضور شهرداران کشورهایی که مراسم نوروز دارند برگزار شود و بودجه‌ای که در اختیار مناطق و مراکز گردشگری مانند عباس‌آباد، دریاچه خلیج‌فارس،برج میلاد و ... بود به موضوع سلامت شهروندان اختصاص یابد، چرا که اولویت ما در شهر، حفظ سلامت و کرامت شهروندان است. علاوه بر این اعتباراتی که امسال امکان هزینه‌کرد آن برای نوروز وجود ندارد، برای حق اولیه شهروندان که در قانون نیز به صراحت بر آن تأکید شده، هزینه شود. امیدوارم با استفاده از ظرفیت شورایاری‌ها، پوشش وسیع‌تری در مقابله با ویروس کرونا در تهران داشته باشیم.

  لزوم توجه شهرداری به انتصاب جوانان 
  حجت نظری 

از شهردار تهران می‌خواهم که در اجرای مصوبه شورای شهر درخصوص الزام شهرداری تهران در انتصاب جوانان دقت کند، چرا که این روزها بیم این می‌رود که بعضی از افراد که در شرف بازنشستگی هستند در مسئولیت‌هایی منصوب شوند و درواقع این انتصاب‌ها ثبات مدیریتی را به خطر بیندازد. 
از این‌رو از شهردار تهران انتظار دارم که در مورد تمام انتصاباتشان این مولفه را رعایت کنند و حتماً جوانان را در انتصابات‌شان در اولویت قرار دهند.

  استفاده از اماکن زیارتی و دینی برای کمک به آسیب‌دیدگان 
  سیدحسن رسولی

تجربه به من آموخته است در شرایط بحرانی با پرهیز از ورود خوش‌بینانه برای مواجه شدن با بدترین وضعیت باید کسب آمادگی کرد. در این راستا سیدحسن خمینی، تولیت آستان امام‌خمینی(ره)، ضمن اعلام تعطیلی حرم مطهر، موافقت کردند تا ظرفیت‌های مرقد جهت بهره‌برداری در تامین نقاهتگاه یا نگهداشت بهبودیافتگان یا سایر نیازهای ضروری در مقابله با ویروس کرونا در اختیار شهرداری قرار گیرد. 
انتظار دارم تدابیری اتخاذ شود تا از این امکانات وسیع و در صورت نیاز با هماهنگی ستاد مرکزی مدیریت بحران به نحو احسن استفاده شود. امیدوارم با پیشقدمی سیدحسن خمینی، زمینه به‌کارگیری از ظرفیت‌های سایر اماکن زیارتی و دینی در جریان مدیریت بحران و کمک به آسیب‌دیدگان پایتخت فراهم شود.

  شهرداری و فرمانداری از حضور مردم در شهر جلوگیری کنند 
  شهربانو امانی

درحالی‌که اعلام قرنطینه به تناسب سطح اپیدمی به‌عنوان تنها راه‌حل کنترل کرونا مطرح می‌شود، هنوز هیچ سطحی از قرنطینه در سطح تهران دیده نمی‌شود و مسئولان تنها به توصیه برای در خانه‌ماندن مردم اکتفا کرده‌اند. در بازدید از مرکز گل و گیاه شهید محلاتی و دریاچه شهدای خلیج‌فارس، هیچ‌گونه کاهش جمعیتی نسبت به ایام عادی در این اماکن دیده نمی‌شود. شدت و ضعف اپیدمی، افزون بر همکاری مردم، به کنترل‌های اجتماعی نیز وابسته است. هم‌اکنون هیچ سطحی از کنترل اجتماعی در شهر دیده نمی‌شود. با درک عمق بحران، ضروری است فرمانداری تهران با به کارگیری راهکارهای اجرایی، هرگونه ورود و خروج از شهر را جز در موارد خاص ممنوع اعلام کند و با اتخاذ تدابیر لازم، نیازهای مردم را در اولویت قرار دهد .همچنین شهرداری در اسرع وقت نسبت به تعطیلی مراکز، اقدام و تلاش برای ارائه خدمات عمومی را متمرکز کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید