• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 اسفند 1398
کد مطلب : 97261
+
-

کرونا همه‌‌چیز را از یادمان برده

سارا شیربیگی بازیکن تیم ملی فوتسال که یکی از 10بازیکن برتر جهان شده، ولی هنوز مسئولان شهرش در کرمانشاه حتی در تماس تلفنی هم به او تبریک نگفته‌اند

کرونا همه‌‌چیز را از یادمان برده

لیلی خرسند  
اسم سارا شیربیگی را چند نفر تا حالا در ایران شنیده‌اند، چند نفر از مسئولان ورزش او را می‌شناسند؟ سارا بازیکن تیم ملی فوتسال است که پارسال با این تیم قهرمان آسیا شد و لقب خانم گل آسیا را هم گرفت. همین‌ها دلیلی شد تا او در لیست 10بازیکن برتر جهان باشد. اما رسیدن به این افتخار هم باعث نشد تا مسئولان شهرش در کرمانشاه از این دختر یادی کنند و به‌خودشان زحمت بدهند و به او تبریکی بگویند. سارا هم مثل خیلی‌ها این روزها خانه‌نشین است و منتظر پایان کروناست اما شرایط او کمی با بقیه متفاوت است. قبل از آمدن کرونا مصدوم شد و حالا نمی‌تواند آسیب‌دیدگی‌اش را درمان کند.

  اسفند پارسال آرزو کرده بودی که سال 1398روی سکوی جهانی بروی، این اتفاق نیفتاد ولی خودت توانستی یکی از بهترین‌های جهان باشی.
من همیشه برای تیم آرزو می‌کنم. رشته ما تیمی است و فقط من زحمت نمی‌کشم. واقعا یکی از آرزوهایم این است که تیم مقام جهانی بیاورد. بعد از مقام‌های تیمی، عناوین فردی برایم مهم می‌شود. می‌دانستم برای انتخاب بهترین‌های جهان عملکرد یکساله بازیکنان را درنظر می‌‌گیرند. با توجه به اینکه با تیم ملی قهرمان آسیا شده بودیم و من خانم گل شدم و با تیم باشگاهی‌ام نامی‌نو اصفهان هم در آسیا به قهرمانی رسیدیم، منتظر بودم که جزو بهترین‌ها باشم.
  یادت بود که قرار است آخر سال بهترین‌ها را انتخاب کنند؟
نه اصلا یادم نبود. در این شرایطی که کشور دارد به این چیزها فکر نمی‌کردم. همه‌‌چیز تعطیل شده و همه اخباری هم که می‌شنویم ناراحت‌کننده است. اصلا تاریخ دقیقش را هم نمی‌دانستم. پارسال بعد از مسابقات آسیایی به انتخاب بهترین‌ها فکر کرده بودم اما در این چند وقت دیگر یادم نبود. همیشه بهترین گلرها را زودتر انتخاب می‌کنند. وقتی اعلام کردند فرزانه توسلی جز بهترین‌های جهان شده، من تازه یادم آمد که قرار است بهترین‌‌ها معرفی شود.
  بهترین بازیکن جهان شدن چقدر مهم است؟
بهترین بازیکن جهان که همیشه از برزیل است. ما خیلی دیده نمی‌شویم. ایران کمتر در مسابقات برون‌مرزی شرکت می‌کند. ما سالی یک‌بار در تورنمنت روسیه شرکت می‌کنیم که فکر نمی‌کنم یک بازی برای دیده شدن در سطح جهانی کافی باشد. امسال که همین یک بازی را هم نداشتیم.
  مسابقات جهانی فوتسال زنان هم که هنوز خیلی جدی برگزار نمی‌شود.
نه هنوز مسابقات جهانی رسمی برای فوتسال زنان نداریم. سال 1392در مسابقات اسپانیا شرکت کردیم و بعد از آن هم در گواتمالا یک دوره مسابقات جهانی برگزار کردند. امسال هم که برزیل میزبان شده. ما هم که شرکت نمی‌کنیم. گفتند نامه دیر رسیده و فرصت ثبت‌نام را از دست داده‌ایم.
  این حرفشان که بهانه بود؟
بله.
  مهم‌ترین مسابقاتی که زنان ایران دارند، همان لیگ داخلی است.
بله فقط همان است، آن را هم کرونا تعطیل کرد. من امسال با تیم هیأت فوتبال خراسان‌رضوی در لیگ بودم. تیم ما شرایط خوبی داشت و تا چندی قبل از پلی‌آف در صدر بودیم ولی مصدومیت من و 4 بازیکن دیگر باعث شد صدرنشینی‌ را از دست بدهیم. ما تیم پرمهره‌ای نبودیم ولی برای قهرمانی بسته شده بودیم. یک دل بودیم که قهرمان شویم. در بازی پلی‌آف با مس رفسنجان مساوی کردیم ولی قبل از بازی دوم لیگ را تعطیل کردند. الان هم گفته‌اند پایان فروردین بازی‌ها انجام می‌شود ولی با این وضعیت تاریخ دقیق مشخص نیست. باید ببینیم کی از شر این ویروس خلاص می‌شویم. همه‌‌چیز به کرونا ربط دارد، از این مرحله باید بگذریم تا دوباره به مرحله ورزش برسیم.
  شاید این تعطیلی به نفع شما شده تا آسیب‌دیدگی‌تان بهتر شود.
بله ولی راضی نبودم با کرونا لیگ عقب بیفتد. الان هم خیلی کاری نمی‌توانم انجام بدهم. خانه هستم ولی همه جا تعطیل است و نه می‌توانم فیزیوتراپی بروم و نه استخر. تمرینات دکتر را در خانه انجام می‌دهم و استراحت می‌کنم ولی شرایطم خیلی تغییر نمی‌کند.
  وضعیت کرونا در شهر شما چطور است؟
گفته‌اند وضعیت قرمز است. مدام اخبار تغییر می‌کند. فعلا قرنطینه‌ایم.
  با این وضعیت برای نوروز برنامه‌ای دارید؟
عید امسال که خیلی خاص است. ما همیشه همه خانواده عید دور هم جمع می‌شدیم. خواهرها و برادرهایم ازدواج کرده‌اند و در شهرهای مختلف هستند. هر سال زنگ می‌زدیم و می‌گفتیم تو را خدا بیایید اما امسال زنگ زدیم و گفتیم تو را خدا نیایید. فکر کنم امسال فقط من و پدر و مادرم باشیم.
  خواهرها و برادرها رعایت می‌کنند که نیایند؟
بله رعایت می‌کنند، امیدواریم همه هم رعایت کنند.
  فوتسال 1399قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ 
ایشالا از کرونا که بگذریم، پلی‌آف را داریم. بعد از آن هم باید برای قهرمانی آسیا آماده شویم که قرار است تیرماه برگزار شود. میزبان هنوز مشخص نشده اما شاید کویت باشد. بعد از آسیایی هم لیگ را داریم. باید ببینیم شرایط من و هیأت فوتبال خراسان‌رضوی چطور پیش می‌رود.
  سال قبل از کویت، قطر و پرتغال پیشنهاد داشتی. آرزوی هر بازیکنی این است که در کارنامه‌اش لژیونری هم باشد اما شما گفتی دوست نداری بیرون از ایران بازی کنی.
واقعا همه دوست دارند لژیونر شوند و شاید فقط من دوست نداشته باشم. خانواده‌ام راضی نیستند که من خارج از ایران بازی کنم. اولویت من خانواده‌ام است، من به آنها خیلی وابسته‌ام. اگر بروم کار سخت می‌شود.
  پس چطور می‌توانی در شهرهای دیگر بازی کنی؟
زود به زود به شهرم برمی‎گردم. من نمی‌توانم خیلی پدر و مادرم را تنها بگذارم.
  حتما برای اینکه فوتسال بازی کنی، سخت می‌گرفتند؟
آنها ورزشی نیستند ولی هیچ وقت مخالف بازی کردن من نبودند. آنها مشکلی نداشتند ولی شهر ما کوچک است و دیگران به آنها می‌گفتند که اجازه ندهید دخترتان به باشگاه برود. اگر من الان موفقم به‌خاطر خانواده‌ام و حمایتشان بوده.
  فوتسال زنان در کرمانشاه چطور است؟
در فوتبال و فوتسال کرمانشاه بازیکنان زیاد و قدری دارد. شهناز یاری، سرمربی تیم ملی فوتسال هم کرمانشاهی است. به همان اندازه که کرمانشاه بازیکن دارد، به همان اندازه هم حمایت افتضاح است. نه الان که جزو بهترین بازیکنان جهان شده‌ام و نه زمانی که در آسیا به قهرمانی آسیا رسیدیم و خانم گل شدم، هیچ کدام از مسئولان یک تبریک هم به من نگفتند.
  شاید نگاه مردم به ورزش‌کردن زنان بین مسئولان هم باشد، شاید هم اوضاع اقتصادی شهر نمی‌گذارد کسی از زنان حمایت کند.
نگاه مردم به ورزش زنان الان درست شده. شاید ما در شهر کارخانه‌ای نداشته باشیم ولی در بیشتر شهرها شهرداری و شورای شهر از تیم‌های ورزشی‌شان حمایت می‌کنند اما مسئولان ما اگر اسپانسر هم باشد، این همت را ندارند که از ما حمایت کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید