• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97243
+
-

روابط راهبردی

سیدموسی علیزاده‌طباطبایی- کاردار سفارت ایران در عراق

ایران و عراق پتانسیل روابطی عمیق و راهبردی را دارند که می‌تواند برای 2 کشور و منطقه منشأ تحول بزرگی باشد؛ بر همین اساس دشمنان منطقه به‌خصوص 2 کشور که به اهمیت این روابط پی برده‌اند، همواره راهبرد خود را دور کردن این 2 کشور از یکدیگر و حتی تخریب‌شان قرار داده‌اند که حمله به سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی در نجف و کربلا در راستای این سیاست برنامه‌ریزی شده بود. اما شرکت گسترده مردم عراق به‌خصوص مردم 2 شهر نجف و کربلا در مراسم تشییع سردار سلیمانی و ابومهدی نشان از میزان علاقه مردم عراق به جمهوری اسلامی ایران دارد.
این دو کشور مرز گسترده‌ای میان خود دارند که طول آن  به حدود 1400کیلومتر می‌رسد. این میزان مرز طولانی زمینه مناسبی برای گسترش روابطشان است.این دو کشور مشترکات فراوان مذهبی، تاریخی و فرهنگی دارند و این مشترکات در شمال عراق به زبان و فرهنگ مربوط می‌شود و در جنوب علاوه بر فرهنگ، آداب و رسوم مذهبی نیز به آن اضافه می‌شود. در این خصوص یکی از سفرای غربی در بغداد که سال‌ها در ایران نیز در ماموریت بوده است به اینجانب اظهار داشت که وقتی در خیابان‌های بغداد، اربیل و سلیمانیه حرکت می‌کنم بلافاصله به یاد ایران می‌افتم؛ چون وقتی در خیابان‌های کردستان عراق قدم می‌زنم به خوبی فرهنگ، موسیقی و ایران را احساس می‌کنم یا هنر و معماری و فرهنگ ایرانی را در بغداد و مناطق میانی و جنوبی عراق مشاهده می‌کنم. از آن مهم‌تر اینکه مرقدهای 6 امام شیعه که اماکن مقدس شیعیان به‌حساب می‌آید در عراق است و این برای مردم دوستدار اهل‌بیت(ع) ایران بسیار مهم است. از سوی دیگر مرقدهای مطهر حضرت امام رضا(ع) و خواهرشان حضرت معصومه(س) در ایران اهمیت زیادی برای شیعیان عراق دارد و به این دلیل میلیون‌ها ایرانی و عراقی از کشورهای یکدیگر دیدار می‌کنند. همچنین حوزه علمیه نجف اشرف نیز در عراق بیش از پیش بر اهمیت فرهنگی عراق برای ایران افزوده است.
جمهوری اسلامی ایران روابط اقتصادی و تجاری گسترده‌ای با جمهوری عراق دارد و حجم روابط ‌بین 2 کشور به بیش از 10میلیارد دلار در سال بالغ شده است. 
با توجه به زمینه‌های بسیار خوب همکاری بین 2 کشور مخالفان رابطه راهبردی این کشورها از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به این رابطه خودداری نکرده‌اند و طی 40 سال گذشته همواره تلاش کرده‌اند اولا مانع نزدیکی این دو کشور شوند و ثانیا آنها را درگیر مسائل حاشیه‌ای کنند تا از تبدیل رابطه این دو کشور همسایه به الگوی روابط خوب برای دیگر کشورها جلوگیری شود. آخرین دست از اقدامات و توطئه‌ دشمن در این راستا بعد از شکست داعش که موجب تقویت دوستی بین 2 کشور شد، تحریکاتی بود که بلافاصله بعد از شکست داعش علیه روابط فی‌مابین توسط رسانه‌های وابسته به سفارت آمریکا در عراق مدیریت شد. بعد از اینکه مردم عراق در پاییز سال98 برای تحقق بعضی از درخواست‌های بحق و اصلاح امورشان وارد خیابان‌ها شدند، آمریکا و رژیم صهیونیستی که طی نزدیک به 2 دهه نتوانسته بودند بین 2 ملت ایجاد اختلاف کنند در رسانه‌های مجازی اقدام به تبلیغات گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران کردند و تعداد معدودی از افراد وابسته به آمریکا اقدام به حمله به سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کربلا و نجف کردند تا در ارائه خدمات کنسولی(صدور روادید) به شهروندان عراقی در این دو شهر خلل وارد کنند و از سویی اینگونه تبلیغ کنند که مردم این دو شهر دوستان جمهوری اسلامی ایران نیستند اما با وجود این سرمایه‌گذاری تعدادی معدود از تروریست‌ها و خرابکارها دست به این اقدام زدند ثانیا درست بعد از چند هفته از این حادثه میلیون‌ها نفر از مردم عراق به‌خصوص در 2 شهر نجف و کربلا با حضور میلیونی خود در مراسم تشییع جنازه سردار سپهبد سلیمانی و ابومهدی مهندس شرکت کردند؛ به‌طوری که مراسم باشکوه تشییع این دو سردار اسلام در نجف اشرف از بی‌نظیر‌ترین تشییع جنازه‌ها در عراق بوده است. ثالثا اقدام بعدی آمریکا در ترور این دو سردار عراقی و ایران اهداف شوم آمریکا را برای مردم عراق بیش از پیش آشکار کرد. در جمع‌بندی می‌توان پیش‌بینی کرد که باوجود تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آسیب رساندن به روابط راهبردی ایران و عراق و دور کردن 2 ملت همسایه روند تحولات نشان‌دهنده بی‌اثر بودن این تلاش‌ها و افزایش روزافزون فرصت‌های همکاری و نزدیکی بیشتر 2 ملت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید