• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97205
+
-

20خرداد 1398

ملخ‌‌ها در ایران

ملخ‌‌ها در ایران

سال 98 به نوعی سال ملخ‌ها هم بود. این ملخ‌ها، از دوسوی مرزهای پاکستان و هندوستان راهی غرب شدند و سر از غرب پاکستان و جنوب غربی ایران، یعنی سیستان و بلوچستان درآوردند. 
کیث کرسمن، نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا ورود این حجم از ملخ را به ایران در نیم قرن گذشته بی‌سابقه دانست. طبق اعلام‌های صورت گرفته، حمله این ملخ‌ها یک‌سوم جنگل‌ها و بیشه‌ها، یک‌پنجم باغ‌ها و مزارع، یک‌سوم تولید محصولات زراعی و باغی و یک‌پنجم مراتع درجه یک و دو را در خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان تحت‌تأثیر قرار داده است. 

بهار 99 با ملخ‌های‌آفریقایی
اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و متخصص محیط‌زیست: در بهار 98شاهد هجوم ملخ‌ها به جنوب ایران بودیم. منشأ این ملخ‌ها از غرب آفریقاست. الان هم دوباره آمده‌اند یا در حال آمدن هستند. تصاویر ماهواره‌ای که من تازگی‌ها دیده‌ام، این را نشان می‌دهد که دارند به‌صورت دسته‌ای می‌آیند.

اما اینکه چرا از غرب آفریقا می‌آیند، برای پاسخ باید 2 چیز را بدانید؛ اول اینکه سیکل زندگی این موجودات را باید بدانید تا راحت‌تر به پاسخ برسید. ملخ‌ها ابتدا در دسته‌های 5، 10 و 15 هزارتایی زندگی می‌کنند؛ با فاصله از هم. اگر شرایط مساعد باشد و رویش‌های گیاهی زیادی اتفاق بیفتد، این گله‌ها به هم پیوسته و در نتیجه، غذا کم می‌آورند. نکته دیگری که باید بدانید، این است که در یکی، دو سال گذشته بارندگی زیاد بوده و همین، باعث شده تا علف‌ها و دیگر پوشش‌های گیاهی به‌صورت نجومی سبز شوند. همین امر باعث شده تا دسته‌های ملخ‌ها به هم بپیوندند و ابر و گله ملخ تشکیل شود. وقتی هم ابر و گله ملخ تشکیل می‌شود، در نتیجه غذا کم می‌آورند و شروع به حرکت می‌کنند تا به منابع غذایی جدید برسند. ملخ‌ها ران‌های قوی و پر از عضله دارند و می‌توانند تا روزی 150کیلومتر حرکت کنند و چون سبک هستند، جریان باد هم به آنها کمک می‌کند؛ به همین دلیل به‌راحتی می‌توانند از صحرای عربستان عبور کنند.  پیش‌بینی ما این است که تا تابستان99 ملخ ها در ایران  بمانند. در نتیجه اینکه، ما بهار 99هم می‌توانیم بحران ملخ‌ها را داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید