• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97057
+
-

ویروس کرونا با ریه‌ها چه می‌کند؟

پزشک همشهری
ویروس کرونا با ریه‌ها چه می‌کند؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا یا کووید۱۹ در یک نفر از هر 6نفر به شکل شدیدی بروز می‌کند و فرد دچار ذات‌الریه و اشکال در تنفس می‌شود.
بیماری کووید۱۹ را از لحاظ شدت می‌توان به 4رده کلی تقسیم کرد.
یکی شکل «تحت بالینی» به این معنا که فرد گرچه دچار عفونت ویروسی است، اما علامتی ندارد.
رده بعدی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که در آن فرد دچار تب، سرفه و علائم خفیف دیگری ماند سردرد یا قرمزی چشم است.
رده سوم که بزرگ‌ترین گروه مبتلایان به کووید۱۹ را تشکیل می‌دهد افرادی هستند که شدت بیماری‌شان در حدی است که ممکن است آنها را به مطب‌ها و بیمارستان‌ها بکشاند. این افراد علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارند که شدتش آنقدر بوده که آنها را از کارکردن باز دارد.
رده چهارم افراد دچار بیماری شدید کووید۱۹ هستند که به‌صورت عفونت و التهاب مجاری تنفسی تحتانی و کیسه‌های هوایی ریه‌ها بروز می‌کند؛ یعنی بیماری ذات‌الریه.
افراد سالمند و افراد دچار مشکلات زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، مشکلات قلب و ریه یا دیابت بیشتر به این شکل وخیم بیماری دچار می‌شوند.
در این شکل شدید بیماری کیسه‌های هوایی ریه در انتهای درخت تنفسی در حاشیه ریه‌ها - جایی که تبادل اکسیژن در آن انجام می‌شود - درگیر می‌شوند.
ترشحات ناشی از التهاب باعث پر شدن کیسه‌های هوایی می‌شود و به این ترتیب این واحدهای تنفسی نمی‌توانند اکسیژن را به خون برسانند و دی‌اکسیدکربن را از خون خارج کنند. نارسایی تنفسی که به این دلیل ایجاد می‌شود به مرگ بیماران می‌انجامد.
هم‌اکنون دارویی برای ذا‌ت‌الریه ناشی از ویروس کرونا وجود ندارد و تنها درمان‌های حمایتی در بخش مراقبت‌های ویژه برای بیماران انجام می‌شود. اگر میزان اکسیژن خون بیماران خیلی پایین بیاید، باید آنها را به دستگاه تنفس مصنوعی متصل کرد تا زمانی که التهاب ریه‌ها فروکش کند.
ذات‌الریه ویروس کرونا برخلاف ذات‌الریه معمول باکتریایی، به بخش‌های معینی از ریه محدود نیست و گرایش دارد همه ریه‌ را درگیر کند و همین ویژگی آن را مرگبارتر می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید