• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97015
+
-

بیمارستان استقلال

یک مربی بدنساز در گفت‌وگو با همشهری یکی از مشکلات مهم آبی‌ها در این فصل را بررسی کرده است

پوریا جراحی از مربیان بدنساز فوتبال کشورمان و کارشناسان این حوزه در ورزش است.او درخصوص اینکه گفته می‌شود استقلال بعد از استراماچونی دچار افت بدنی شده است و همین موضوع هم باعث شده بسیاری از بازیکنان این تیم دچار آسیب‌دیدگی شوند گفت: «درباره مصدوم‌ها باید گفت که در زمان استراماچونی هم همینطور بود و مصدومان زیادی در استقلال بود. حتی 2بازیکن زمان استراماچونی رباط پاره کردند. اما مسئله اینکه در دقایق آخر بازی‌ها در اصطلاح بدن بازیکنان خالی می‌کند و همین موضوع افت بدنی باعث مصدومیت‌ها می‌شود باید مورد برسی دقیق قرار بگیرد.»
وی افزود: «باید برسی شود براساس چه معیار و مبنایی این اظهارات درباره مصدومان و ضعف بدنی بازیکنان مطرح می‌شود وگرنه با حدس و گمان نمی‌شود در این‌باره صحبت کرد. ضمن اینکه ما هم آمار دقیقی نداریم تا مدنظر قرار دهیم. نکته قابل توجه اینکه فاکتورهای جسمانی در بازی فوتبال به  استراتژی و تاکتیک تیمی برمی‌گردد. یک موقع به دفاع راست، مربی اجازه حمله می‌دهد و می‌گوید دفاع چپ حریف ضعیف است و او 90دقیقه در زمین می‌رود و برمی‌گردد و در عوض به دفاع چپ خود می‌گوید دفاع راست حریف قوی است و حق حمله نداری. در این بین وقتی آخر بازی آمار را نگاه می‌کنید می‌بینید دفاع راست چقدر آمار خوبی در دوندگی دارد ولی دفاع چپ اینطور نیست اما این آمار اصلا به موضوع آمادگی ربطی ندارد و وظایف آنها باعث تفاوت در میزان دوندگی‌شان شده.» او با اشاره به تأثیر امکانات لجستیک برای تیم‌ها به‌خصوص هنگام سفرها در آمادگی بازیکنان گفت: «استقلال برای برگزاری بازی‌های آسیایی خود به امارات رفت بعد مجبور شد به ایران بیایید و بلافاصله راهی قطر شد یعنی نزدیک به 2هزار کیلومتر راه طی کردند. درحالی‌که تیم سپاهان همین شرایط را داشت و به‌جای برگشت به تهران به کیش رفت و سپس مجدد راهی قطر شد. بدین‌ترتیب مسافت کمتری را طی کرد و طبیعتا خستگی کمتری را متحمل شد. در واقع باشگاه استقلال از نظر برنامه‌ریزی سفر و لجستیک هم مشکل داشته و تنها مشکل بحث فنی یا فشردگی بازی‌ها و زمین تمرین نبوده است. باید تأکید کنم استقلال در نیم فصل اول از لحاظ بدنی جزو بهترین‌های نیم‌فصل بود. من همان موقع تأکید کردم بزرگ‌ترین چالش مربی جدید استقلال (هنوز فرهادمجیدی نیامده بود) حفظ این تیم است.» این مربی بدنساز فوتبال کشورمان با اشاره به کثرت مصدوم‌های استقلال در چند فصل گذشته تصریح کرد: «استقلال تیمی است که بیشترین مصدوم را داشته ؛ چه در زمان منصوریان، چه در زمان شفر و چه حالا با فرهاد مجیدی. این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد ازجمله اینکه برخی بازیکنان سرخود تمرینات اختصاصی انجام می‌دهند. شما هیچ جای دنیا نمی‌بینید بدون هماهنگی با مربیان تیم، بازیکن تمرینات اختصاصی انجام دهد. این روش هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. به‌طور نمونه سیاوش یزدانی مصدوم می‌شود اما رو به تمرینات اختصاصی با مربی اختصاصی می‌آورد. در همان ریکاوری بهبودی آسیب‌دیدگی‌اش دوباره به‌دلیل تمرینات اختصاصی اشتباه مصدوم می‌شود.»
وی افزود: «بازیکنانی نظیر عارف غلامی، فرشید باقری، بلبلی و فرشید اسماعیلی طی تمرینات مصدوم شدند و اصلا ربطی به فشردگی بازی‌ها ندارد. یا فرشید اسماعیلی در تعطیلات نیم فصل در تمرینات فجرسپاسی شرکت می‌کند. مگر مسی که برای تعطیلات به آرژانتین می‌رود در تمرینات بوکاجونیورز شرکت می‌کند؟» او تصریح کرد: «نکته آخر اینکه استقلال هنگامی که به کویت رفت 3بازیکنش و فرهاد مجیدی سرماخوردند. این دیگر به فشردگی بازی‌ها ربط ندارد تغییرات آب و هوای است که باید از قبل تدابیر آن اندیشیده شود. در این مسائل هم پزشکان تیم نقش دارند اما در بحث مصدومیت‌ها در فوتبال ایران وظیفه پیشگیری ندارند ولی در اروپا پزشکان، وظیفه پیشگیری هم دارند. در ایران یکی از وظایف اصلی پزشکان این است تا بازیکنان مصدوم را هر چه سریع‌تر آماده کنند. » این کارشناس بدنسازی در پایان تأکید کرد: «در مجموع باید اشاره کنم آنچه به‌عنوان مشکلات استقلال از آن یاد می‌شود حاصلی از فشردگی، بحث روحی روانی، امکانات، برنامه‌ریزی و شرایط تمرینی جدید است. طبیعتا مسئولیت هر اتفاقی هم درون تیم برعهده سرمربی است. اما قضاوت منصفانه برای عملکرد استقلال الان زود است و تنها با یک مقطع نمی‌توان تحلیل درستی داشت. انتهای فصل، زمان مناسبی برای بررسی دقیق و بهتر این موضوعات است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید