• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97009
+
-

جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مطرح کرد:

کروناکشی از سطح محلات

کروناکشی از سطح محلات

تمامی معاونت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق شهرداری تهران برای مقابله با کروناویروس وارد عمل شده‌اند. این در حالی است که برای چگونگی اقداماتی که باید در این‌‌باره صورت بگیرد، شیوه‌نامه‌ای ابلاغ شده تا عملیات‌های لازم در راستای توصیه‌های بهداشت جهانی باشد. علاوه بر این موضوع، آموزش گروه‌های خاص شهروندی نیز در دستور کار قرار دارد تا به قول پیروز حناچی، شهردار پایتخت، هرچه سریع‌تر سایه نحس کرونا از روی شهر برداشته شود. البته این موضوع در گرو همکاری مردم و حضور کمترشان در سطح شهر است. در همین ارتباط معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری تازه‌ترین اطلاعات در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را در اختیارمان قرار داد.
اینطور که محمدرضا جوادی یگانه می‌گوید اداره کارگروه «آموزش، فرهنگسازی و مشارکت مردمی» ستاد بحران و مقابله با ویروس کرونا در شهرداری تهران بر عهده معاونت متبوع او گذاشته شده است. او گفت: «در گام نخست تمامی برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، همایش‌ها و نشست‌های عمومی معاونت تا اطلاع ثانوی لغو شد و در گام‌های بعدی تمامی مجموعه‌های ورزشی، خانه‌های کودک، فعالیت‌های عمومی سرای محله‌ها، مجموعه‌های شهربانو، برج میلاد، نمایشگاه زنان و تولید ملی تعطیل شدند. البته در سراهای محله، خانه‌های سلامت به‌منظور ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان در حوزه مراقبت و پیشگیری از ویروس کرونا فعال هستند. همچینن برنامه‌های نوروزی شهرداری با عنوان نوروزگاه تعطیل شد و به جای آن برنامه‌های دیگری با محوریت شهروندان در خانه با نام «نوروزخانه» تدارک دیده شد». 

از آموزش تلفنی و مجازی تا غربالگری گرمخانه‌ها
تاکنون یکی از آموزش‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری برای افرادی بوده و هست که بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند. از قبیل؛ استفاده‌کنندگان و راننده‌های اتوبوس، تاکسی و مترو، مددجویان، مددکاران اجتماعی و کارکنان گرمخانه‌ها و سامانسراها، کارگران فضای سبز و خدمات شهری، کارکنان بهشت زهرا(س)، سازمان ورزش و میادین میوه و تره‌بار. به گفته جوادی یگانه پیش از شیوع کرونا در تهران، موفق شده‌اند 20195نفر از شهروندان را در سطح مدارس، مساجد و خانه‌های سلامت در ارتباط با روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا آموزش دهند. پس از شیوع ویروس نیز آموزش‌ها در قالب پوستر، فضای مجازی و نمایشگرهای شهری ادامه پیدا کرده است. همچنین 6هزار نفر از نیروهای خدماتی و کارگران خدمات شهری شهرداری تهران به‌صورت حضوری توسط مربیان آموزشی خانه‌های سلامت و 14هزار نفر از پرسنل شهرداری تهران به‌صورت غیرحضوری آموزش دیده‌اند. علاوه بر این از هفته گذشته از طریق 352خانه سلامت شهر تهران تماس با افراد مذکور آغاز شده است.
معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه 24گرمخانه و سامانسرا فعال است و تمامی آنها روزانه 3بار ضدعفونی می‌شوند، گفت: «به‌دلیل افزایش حجم کار کارکنان گرمخانه‌ها فراخوان جذب نیروی داوطلب مددکار اجتماعی، مددیار، پرستار و پزشک در فضای مجازی منتشر شد که تاکنون 40نفر در این فراخوان اعلام آمادگی کرده‌اند. تست غربالگری اولیه تشخیص کرونا در مراکز خاورشهر و لویزان، انجام شده است». 

    اقدامات و اقلام توزیع شده در گرمخانه‌ها و سامانسراها

  تست اولیه از 400نفر
  3گشت بررسی حال افراد مشکوک به کرونا
  60عدد لباس ایزوله
  2000لیتر سفیدکننده و مایع دستشویی 
  10000عدد لیوان 
  1008عدد شامپو سر و بدن 
  100لیتر مایع ضدعفونی 
  8400عدد پد الکلی 
  10160عدد دستکش
  4680عدد ماسک
  252گالن 4لیتری محلول ضدعفونی‌کننده
  2گالن 20لیتری ضدعفونی کننده
  34عدد شیشه محلول ضدعفونی
  اهدای بسته‌های بهداشتی خیرین به بیش از 4000مددجو 
   اقدمات انجام شده درباره کودکان کار و زباله‌گردها
  توزیع 1000بسته لوازم بهداشتی در گود و گاراژهای تفکیک زباله
  حضور تیم پزشکی در گودها و گاراژهای تفکیک زباله
  طبخ ۱۰۰۰ پرس غذا و توزیع توسط سازمان‌های مردم‌نهاد
  اقدمات محله‌ای و خانه‌ای
  100مشاور و روانشناس داوطلب آماده ارائه خدمت به شهروندان
  قرار‌گیری اسامی و شماره تماس مشاوران و روانشناسان داوطلب در تمامی خانه‌های سلامت ۳۵۲ محله پایتخت 
  قرارگیری اطلاعات تمامی خانه‌های سلامت و محتواهای آموزشی روی سایت salamat.tehran.ir 
  آموزش۴۲۰۰ نانوایی شهر تهران در مواردی همچون عدم‌پرداخت پول نقد، استفاده از کارت‌خوان، استفاده از انبر برای تحویل نان 
   رایگان شدن سایت‌های تماشای فیلم و سریال با پیشنهاد به وزارت ارتباطات
  رایگان شدن بخش کتاب‌های الکترونیکی کودک و نوجوان یکی از استارتاپ‌های حوزه کتاب (طاقچه و واوخوان و...) طی هر هفته 
  کتابخوانی نویسندگان برای بچه‌ها 
  آغاز به‌کار سامانه «کار داوطلبی» 
  راه‌اندازی شبکه توزیع اقلام در سطح محلات تهران 
  شناسایی 60محله کم‌برخوردار شهر برای توزیع اقلام بهداشتی 

این خبر را به اشتراک بگذارید