• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96865
+
-

نزول6.3 درصدی بورس در 3روز

شاخص کل بورس تهران ظرف 3روز کاری گذشته 35هزار واحد کاهش یافته است


شیوع کرونا و به دنبال آن سقوط قیمت نفت موجبات سقوط 35هزار واحدی شاخص بورس را فراهم آورد. ظرف 3 روز کاری هفته جاری شاخص بورس 6.3درصد کاهش یافت و از محدوده 555هزار واحد دیروز به محدوده 520هزار واحد رسید. 
به گزارش همشهری، در هفته جاری تحت تاثیر موج سقوط بازار جهانی نفت، عمدتا سهام شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های صادرکننده مواد خام با بیشترین افت در بورس تهران و فرابورس ایران مواجه شده‌اند. شیوع کرونا هیچ بازاری را در جهان در امان نگذاشته و از زمان آغاز تاکنون اغلب بورس‌های دنیا وارد یک روند نزولی شده‌اند. با این حال از روز جمعه بعد از آنکه جنگ قیمت‌ها در بازار جهانی نفت آغاز شد، روند نزولی بازارهای سهام در سراسر دنیا شدت گرفت. قیمت نفت روز دوشنبه 23درصد افت کرد که این میزان نزول بالاترین میزان سقوط روزانه قیمت‌ها در تاریخ فعالیت بازار نفت به حساب می‌آید.

عامل درون‌زا
برخی تحلیلگران معتقدند علاوه بر شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت، افزایش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به تصمیم‌های مدیران بازار ازجمله دلایل نزول سنگین بازار سهام به شمار می‌آید. اشاره تحلیلگران به رویدادهایی است که در روز چهارشنبه واکنش اعتراضی سهامداران را در پی داشت و به اعتراض دسته‌جمعی سهامداران در شبکه‌های اجتماعی منجر شد. چهارشنبه شب هیات‌مدیره سازمان بورس در یک اقدام ناگهانی اعلام کرد دامنه نوسان بورس از 5 به 2درصد کاهش خواهد یافت اما 15ساعت در پی اعتراض گسترده فعالان بازار سرمایه این مصوبه به دستور وزیر اقتصاد ملغی اعلام شد. بعد از این رویداد مسئولان بورس تهران و فرابورس در اظهارنظرهای جداگانه‌ای روند رشد بازار سهام را به صورت تلویحی زیر سوال بردند. این اظهارنظرهای تعجب‌برانگیز به اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران ضربه زد. اسماعیل فوادیان، مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین دراین باره گفت: تصمیمات خلق‌الساعه و تغییر مقررات در فواصل کوتاه‌مدت مورد پسند فعالان بازار سرمایه نیست. محسن عباسلو، مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن هم گفت: هرچند دامنه نوسان به ۲ درصد کاهش نیافت اما آن اتفاقات به جو بی‌اطمینانی سرمایه‌گذاران دامن زده است.

عوامل فصلی و مقطعی
در کنار شیوع کرونا، سقوط قیمت نفت و افزایش جو بی‌اعتمادی در بازار سرمایه، برخی تحلیلگران نقش عوامل فصلی و مقطعی همچون افزایش عرضه‌های اولیه، پایان سال مالی شرکت‌ها و تسویه‌حساب‌های اعتباری کارگزاران را ازجمله دلایل نزول بورس می‌دانند. نیما آزادی، تحلیلگر بازارهای مالی در کانال شخصی‌اش نوشت: دلایل نزول بورس به3علت اصلی بازمی‌گردد؛ عامل نخست افزایش عرضه‌های اولیه است. درواقع جذب نقدینگی از محل فروش سهام و خرید عرضه اولیه باعث فشار فروش معامله‌گران خرده‌پا می‌شود. او عامل دوم را پایان مهلت تسویه اعتباری کارگزاران دانست و تاکید کرد: تسویه حساب کارگزاران با مشتریان اعتباری برای سال 98و شارژ اعتبارات در ابتدای 99باعث می‌شود از محل تسویه‌حساب‌ها، فشار فروش در بازار افزایش یابد.
آزادی، عامل سوم نزول بازار سهام را پایان سال مالی شرکت‌ها دانست و تاکید کرد: سال مالی اغلب شرکت‌های بورس پایان اسفند است. در نتیجه این شرکت‌ها برای شناسایی سود سهام برخی از شرکت‌ها را می‌فروشند که باعث می‌شود فشار عرضه در بازار افزایش یابد.
سینا سلیمانی از تحلیلگران بازار سرمایه هم در این باره نوشت: بازار سهام تحت تاثیر افت نرخ‌های جهانی و التهابات اخیر وارد فاز اصلاح موقت شده اما هیجان و شتاب اصلاح باعث شده تا روند اصلاح فرسایشی که می‌توانست گریبانگیر بازار شود با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.
او اضافه کرد: شاخص کل در محدوده ۵۰۰ تا ۵۱۰ هزار واحد با حمایت بسیار محکمی همراه است و بررسی‌های تکنیکال نشان می‌دهد در بحرانی‌ترین شرایط نیز بازار به این سطوح قیمتی واکنش مثبت نشان داده است. به گفته او همچنین چشم‌انداز صعود قیمت دلار، جذابیت بازار را در محدوده ۵۰۰ هزار واحد به شدت افزایش می‌دهد. سلیمانی تاکیدکرد: به نظر می‌رسد هرچه شاخص کل به سمت ۵۰۰ هزار واحد و کمتر حرکت کند و ارزش بازار سهام به ۱.۸ میلیون میلیارد تومان نزدیک شود، حجم تقاضا در بازار افزایش یابد. نوید قدوسی از کارشناسان بازار سرمایه هم تاکید کرد: اثر اتفاقی که پایان هفته گذشته برای دامنه نوسان رخ داد همچنان در بازار ادامه دارد. این عامل باعث شد همه سهم‌های وابسته به قیمت مواد پایه(کامودیتی) و نیز گروه‌هایی که ارتباطی به کاهش قیمت نفت و دیگر کامودیتی‌ها نداشتند زیر بار هجوم برای فروش در بازار قرار بگیرند. او ابراز امیدواری کرد: مسئولان، افت بازار دوشنبه را که به دلیل احاطه شوک در بازار ایجاد شده بود، سرلوحه تصمیم‌گیری قرار دهند و تصمیمی را اتخاذ کنند که تا حدودی اثر این شوک‌ها را در بازار از بین ببرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید