• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96853
+
-

کرونا در قلب تهران بیشتر پرسه می‌زند

پایش
کرونا در قلب تهران بیشتر پرسه می‌زند


همانطور که حدس زده می‌شد، در محله‌های مرکزی تهران، احتمال پرسه‌زدن ویروس کرونا بیشتر از سایر جاهاست. نقشه‌ای که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتر منتشر کرده، گواه چنین مسئله‌ای است. محمدجواد آذری‌جهرمی اعلام کرده: «از داده‌کاوی اطلاعـــات ۳میلیـون نفــر از مشارکت‌کنندگان در اپلیکیشن AC19، نقشه‌ میزان خطر احتمال ابتلا به کرونا در مناطق تهران به‌دست آمد». 
در نقشه‌ای که وزیر ارتباطات منتشر کرده، در چند محدوده شهر تهران نقاط قرمزرنگ تجمع بالاتری دارند. بالا و پایین خیابان دماوند، بخش جنوبی انتهای غربی خیابان آزادی، محدوده‌های محله‌های پونک، جنت‌آباد جنوبی، مرکزی و شمالی و اطراف محله‌های جوادیه، نازی‌آباد، راه‌آهن، شوش و همچنین محله‌های اطراف خاوران ازجمله این محدوده‌های پرخطر به‌حساب می‌آیند.

حس تعلق به محله و خطر کرونا
نقشه‌ای که از داده‌کاوی و پایش اطلاعات مربوط به اپلیکیشن AC19 به‌دست آمده، شاید مرجع اساسی برای خطر احتمال به کرونا نباشد، اما به هرحال می‌تواند به تصمیم‌گیری و تحلیل محله‌ها از منظرهای مختلف کمک‌رسان باشد. اپلیکیشن مذکور 6بخش دارد که اصلی‌ترین آن تست سنجش احتمال ابتلا به کروناست. این بخش، بر خوداظهاری افراد استوار شده و بر پایه آن شهروندان می‌توانند وضعیت کلی و جسمی، خود را در چند سؤال وارد کنند. بنابراین همین اطلاعات، نمونه آماری مناسبی را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد.
حال شاید بتوان این اطلاعات را به پیمایش لذت بردن از زندگی در محله‌های گوناگون و حس تعلق به محله گره زد. این پیمایش در سال ۹۵ با بیش از ۴۵هزار نمونه آماری در ۳۵۴محله تهران، در راستای سنجش و ارزیابی کیفیت زندگی در کلانشهر تهران انجام شد که برای نخستین‌بار داده‌های این پیمایش منتشر شده است؛ این نظرسنجی با کمک دانشگاه تهران و به سفارش معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بوده که در 10فصل، ازجمله احساس تعلق، امکانات و خدمات محله، جابه‌جایی و معابر محله، بهداشت و محیط‌زیست محله، روابط اجتماعی، مشارکت اجتماعی محلات و... انجام شده است. در این پیمایش حس لذت از زندگی شهری و شادتر بودن مورد توجه قرار گرفته و سرانجام مشخص شده در مناطق ۶، ۳، ۲ و یک علاقه به محلات در بالاترین سطح است، اما در مناطق ۱۵، ۱۸ و ۱۰ میزان علاقه کم است. ساکنان منطقه ۱۵ در حالی کمترین سطح علاقه به محله خود را نسبت به سایر مناطق دارند که در برخی محلات آن همچون ولیعصر، مسعودیه، رضویه و... میزان علاقه به محله کمتر از حد متوسط است و این در حالی است که در مقابل بیشترین علاقه به محلات در محله تهرانپارس، سازمان آب، دیلمان، اکباتان و شهرک قدس مشاهده شده است.
از سوی دیگر برخلاف تصور، تردد به شهرهای دیگر کشور و برعکس، در مناطقی که حس تعلق کمتری به محله خود دارند، بیشتر است؛ عاملی که می‌تواند باعث شیوع ویروس کرونا شود؛ درصورتی که این روزها بیشتر از همه تأکید بر این است که مردم از ترددهای غیرضروری در شهر و همچنین سفرهای بین‌شهری پرهیز کنند. به نوعی می‌توان گفت شهروندانی که از محله خود رضایت بیشتری دارند، سعی می‌کنند در خانه خود بمانند و نیازهای ضروری‌شان را از طریق محل سکونت‌شان تامین کنند. البته نکته مهم اینجاست که مرکز شهر به‌خاطر داد‌وستدها، حضور پررنگ‌تر مراکز اداری و تجاری و همچنین چند بیمارستان دولتی بزرگ، به‌طور حتم حجم ترددی و تراکم جمعیتی بالاتری دارد. از طرف دیگر، بافت‌های ریزدانه شهر که اتفاقا اغلب در نقشه منتشر شده و قرمزرنگ هستند، جمعیت ساکن بالاتری هم دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید