• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96814
+
-

جانبازان را دریابید


جانبازان به صورت عام و گروه ویژه‌ای از آنان به صورت خاص نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. برخی از آنان دارای شرایط خاص جسمی و روحی هستند و برابر قانون به‌عنوان جانبازان ویژه‌ از آنان یاد می‌شود و در بیماری‌های بحران‌ساز جهانی از مصونیت کافی برخوردار نیستند و در صورت عدم توجه به آنان خطرات جدی آنان را تهدید می‌کند. مدتی است جهان را بیماری به‌نام کویید19 فراگرفته و در برخی کشورها وضعیت بحرانی‌تر است. این موضوع در کشور ما و در برخی استان‌ها شرایط بحرانی پیدا کرده و چنانچه همراهی و همدلی هماهنگ در مبارزه با این ویروس منحوس در کشور نباشد، اتفاقات ناگواری را پیش‌رو خواهیم داشت. 
بنیاد شهید و امور ایثارگران در اولین اطلاعیه خود 3 گروه با مشخصات زیر را دارای خطرات بیشتر اعلام کرد: 
افراد مبتلا به بیماری‌‌های مزمن از قبیل دیابت، بیماری‌های ریه مانند جانبازان شیمیایی، بیماران با نارسایی مزمن کلیه،‌ ریه، قلب و کبد حتی اگر بیماری آنها تحت کنترل باشد  یا بیمارانی که در حال حاضر عفونت‌های فعال مانند عفونت ادراری،‌ تنفسی، گوارشی و... دارند و نیز مبتلایان به انواع سرطان.
افرادی که داروهای ضددرد، داروهای کورتونی، داروهای ضدسیستم ایمنی در بیماران روماتیسمی و یا پیوند عضو شده و داروهای شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند یا تحت رادیوتراپی جهت بیماری‌های صعب‌العلاج هستند. 
افراد با مشکلات حرکتی خصوصا جانبازان نخاعی و‌ انواع ضایعات مغزی و...
در این اطلاعیه ضمنی به جانبازان در خصوص عدم خروج از منزل و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ، رعایت بهداشت دست با شست‌وشوی مکرر و منظم با آب‌گرم و صابون و استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس تاکید شده است. 
جانبازانی که در مراکز درمانی و آسایشگاهی نگهداری می‌شوند به‌طور طبیعی از بهداشت مورد نظر در مقابله با این ویروس برخوردارند، ولی جانبازانی که در منازل از آنان نگهداری می‌شود در صورت عدم توجه احتمال بروز خطر در آنان بیشتر است. در استان‌هایی که میزان خطر شیوع این بیماری بیشتر بوده است برخی از جانبازان ضمن تماس از عدم وجود لوازم بهداشتی به منظور ضدعفونی کردن محیط اطراف خود خبر داده‌اند و با توجه به شرایط جسمی امکان حضور آنان در محیط‌های پررفت‌و‌آمد برای تهیه چنین لوازمی عملا غیرممکن شده است. 
بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکنون 4 اطلاعیه در این خصوص صادر کرده است که برای آگاهی و پیشگیری از شیوع این بیماری اقدام مناسبی است، ولی در کنار این آگاهی‌بخشی باید تمهیداتی پیش‌بینی کند تا با توزیع لوازم بهداشتی در سطح کشور در بین جانبازان از بروز فاجعه و شیوع آن در بین جانبازان جلوگیری کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید