• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96806
+
-

صدها نفر برای مقابله با کرونا الکل نوشیده و تا یک‌قدمی مرگ پیش‌رفته‌اند

29 مرگ به علت از ترس کرونا

داخلی
29 مرگ به علت از ترس کرونا


در شرایطی که این روزها کشور با بحران ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، حالا مشکل تازه‌ای جان هموطنان‌مان را به مخاطره انداخته است. انتشار اخباری درخصوص راه‌های ضدعفونی کردن و مقابله با کرونا سبب شده عده‌ای به اشتباه با نوشیدن الکل به مصاف ویروس مرگبار بروند؛ بی‌خبر از اینکه مسمومیت با الکل ممکن است زودتر از کرونا جان‌شان را بگیرد. درست مثل 29نفری که در روزهای اخیر در استان‌های البرز، خوزستان و مرکزی جان خود را با نوشیدن الکل از دست داده‌اند.
به‌گزارش همشهری، این روزها همه جا حرف از کروناست و همه به‌دنبال راه‌هایی برای مقابله با ویروس چینی هستند. صرف‌نظر از استفاده از ماسک، دستکش و شستن دست‌ها که ازجمله کارهای ضروری است، به توصیه پزشکان ضدعفونی‌کردن هم می‌تواند در برابر شیوع کرونا مؤثر باشد. در این بین اما برخی دچار اشتباهی خطرناک می‌شوند: «نوشیدن الکل، به جای استفاده از آن برای ضدعفونی کردن سطح و اجسام». هرچند این اشتباه در بسیاری از شهرها گزارش شده، اما نقطه اوج آن در استان خوزستان و اهواز است. جایی که در روزهای اخیر دست‌کم 218نفر به‌دلیل نوشیدن الکل دچار مسمومیت و به بیمارستان منتقل شده‌اند و از بین آنها تاکنون 20نفر جان خود را پای این اشتباه داده‌اند. علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن تأیید این آمار در این‌باره به ایسنا می‌گوید: «تا شامگاه ۱۸‌اسفند ۲۱۸ نفر که دچار مسمومیت الکلی شده بودند در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه بستری شده‌اند که متأسفانه ۲۰ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.» وی ادامه می‌دهد:« بیشترین پذیرش بیماران مسمومیت الکلی در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز انجام شده است و بنا به ضرورت، بیمارستان‌های گلستان و آیت‌الله کرمی نیز پذیرای مسموم‌شدگان هستند.» وی تأکید می‌کند:
«دانشگاه علوم پزشکی اهواز با کادر متخصص و فعال، آمادگی کامل برای ارائه خدمات را دارد و تمهیدات لازم در بیمارستان شهید بقایی یک اهواز نیز انجام‌شده و به‌عنوان بیمارستان پشتیبان آماده ارائه خدمات است.»

تولید الکل تقلبی با سفیدکننده
جان‌باختن 20خوزستانی به‌دلیل مسمومیت با الکل در شرایطی است که معاون دادستان اهواز از دستگیری 5نفر از عاملان توزیع مشروبات الکلی دست ساز خبر می‌دهد. علی بیرانوند می‌گوید:
« باتوجه به مصرف مشروبات الکلی در شهرستان اهواز که تاکنون منجر به مسمومیت تعدادی از مصرف‌کنندگان و مرگ ۲۰ نفر از آنان شده است، دستورات قضایی برای برخورد با عوامل این ماجرا صادر و تمامی پاسگاه‌ها و کلانتری‌های محلات اهواز وارد عمل شدند و در همین راستا مقادیر قابل‌توجهی مشروبات الکلی دست ساز کشف و ضبط شده است و باتوجه به دستگیری متهمان اخیر، پیش‌بینی می‌شود مقدار کشفیات افزایش یابد.»
وی در ادامه به میزان می‌گوید: «متأسفانه با شیوع ویروس کرونا و کم‌شدن الکل اتانول در بازار، برخی سودجویان اقدام به دستکاری الکل متانول و تغییر رنگ آن با استفاده از مایع سفیدکننده کرده و آن را به‌جای اتانول می‌فروشند که این اقدام بسیار خطرناک است. به‌همین دلیل لازم است شهروندان به تبلیغات دروغین فضای مجازی که اغلب هم فاقد سند علمی است توجه نکنند، زیرا ویروس کرونا دارای ابعاد ناشناخته‌ای است و هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است. بهترین راهکار برای مبارزه این ویروس طبق گفته کارشناسان قرنطینه‌کردن و در خانه ماندن و نیز رعایت بهداشت است و غیراز این تا‌کنون هیچ راهکاری ارائه نشده است.»

متانول، قاتل 7نفر در البرز
خوزستان تنها استانی نیست که با موضوع مسمومیت با الکل دست به گریبان است. در استان البرز نیز افراد زیادی به اشتباه با نوشیدن الکل تلاش کردند تا از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند؛ اما این کار تاکنون به قیمت جان باختن 7نفر تمام‌شده است. محمد آقایاری، معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج با تأیید آمار منتشر شده درخصوص قربانیان الکل در استان البرز به ایسنا می‌گوید: «متأسفانه چندین نفر در استان دچار مسمومیت الکلی شده‌اند که تاکنون 7نفر جان خود را از دست داده‌اند. این افراد با فریب محتواهای فضای مجازی و به گمان مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند که پس از مسمومیت جان خود را از دست دادند.» این در‌حالی است که گاهی، مصرف الکل می‌تواند موجب نابینا شدن افراد شود.




قربانیان الکل در ساوه
از استان مرکزی و شهر ساوه نیز خبر می‌رسد که تاکنون 2نفر به‌دلیل مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند. بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که این 2 نفر نیز از ترس ابتلا به کرونا، الکل نوشیده و خود را به کام مرگ کشانده‌اند. دکتر الهام فرهادی، رئیس مجتمع بیمارستانی شهید مدرس و 17شهریور ساوه در این‌باره به ایسنا می‌گوید:« 2 نفر بر اثر مسمومیت به مواد الکلی به مرکز درمانی شهید مدرس ساوه منتقل شدند که متأسفانه قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده بودند. فوت‌شدگان شامل یک مرد و یک زن بودند که به‌دلیل مسمومیت به مواد الکلی جان باختند و بررسی دقیق و اعلام نظر درخصوص علت قطعی مرگ آنان از سوی پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.»
اما این 2 نفر تنها کسانی نیستند که در استان مرکزی با مصرف الکل دچار مسمومیت شده‌اند و علاوه بر آنها 3نفر دیگر نیز با چنین علائمی به بیمارستان منتقل شده و تلاش برای نجات آنها در جریان است.دکتر فرهادی درباره این افراد می‌گوید:« 3 نفر دیگر بر اثر مسمومیت الکلی در این بیمارستان بستری و تحت درمان هستند و هم‌اکنون حال عمومی آنان مساعد گزارش شده است.»

مرگ و کوری در انتظار مصرف‌کنندگان متانول
در شرایطی که شمار مسمومیت ناشی از مصرف الکل در روزهای اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره مصرف الکل صنعتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و مرگبار بودن آن هشدار داد. در اطلاعیه این سازمان آمده است: « با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس در کشور و تأکید بر بهداشت دست‌ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی‌کننده ازجمله فرآورده‌های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) به‌منظور پیشگیری از این عفونت، متأسفانه براساس مشاهدات و اطلاعات به‌دست آمده از برخی بیمارستان‌های کشور، مواردی از مسمومیت در اثر مصرف خوراکی محلول‌های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید و کووید ۱۹ در برخی از بیماران گزارش شده است. در این رابطه توجه به نکات زیر دارای اهمیت است:
1ـ براساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچ‌گونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.
2ـ الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد‌میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به‌علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ همراه است.
3ـ برخلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به‌ویژه در پوست‌های آسیب دیده بالا بوده و می‌تواند سبب بروز مسمومیت شود.
با توجه به‌خصوصیت سمی متانول، مراجع معتبر بین‌المللی، هیچ‌گونه توصیه‌ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند: دستگیره در، میز کار و...) وجود ندارد.
4ـ با توجه به موارد ذکر شده، به هموطنان عزیز توصیه می‌شود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی (که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول است)، برای ضد‌عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده‌های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول‌های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی الکل اتیلیک (اتانول) با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) و با رعایت اصول توصیه شده، استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :