• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96793
+
-

کووید- ۱۹ در تئاترشهر

تلاش برای تصویب اعتبار در سال آینده برای حمایت از گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌ها

کووید- ۱۹ در تئاترشهر

فهمیه پناه آذر_روزنامه نگار

در میان تمدید تعطیلی تماشاخانه‌ها، مجموعه تئاترشهر اعلام کرد که تا پایان سال اجرایی نخواهد داشت. تعطیلی ناخواسته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دامن سالن‌های نمایش و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری را گرفته است و به‌گونه‌ای باعث مختل شدن زندگی در روزهای منتهی به پایان سال شده است.

تئاترشهر تعطیل شد
مجموعه سالن‌های تئاترشهر که قرار بود میزبان اجراهای جدید اسفند‌ماه باشد در اطلاعیه‌ای آورده است: «با ضرورت پیش آمده در تعطیلی فعالیت‌های هنری در تعامل و رایزنی با گروه‌های نمایشی تا پایان سال‌جاری اجرایی را روی صحنه نخواهد داشت. همچنین تمرین و آماده‌سازی‌ نمایش و سایر خدماتی که باعث اجتماع افراد در این مجموعه می‌شود نیز به دلایل بهداشتی ممکن نخواهد بود.» با توجه به اینکه زمان پایان این ویروس در ایران مشخص نیست اما مجموعه تئاترشهر پیش‌بینی کرده که نمایش‌ها می‌توانند اجرای خود را از ۵ فروردین ماه آغاز کنند. در بخش دیگری از اطلاعیه تئاترشهر آمده است: «نمایش‌هایی که در پایان سال و در تالارهای پنج‌گانه مجموعه تئاترشهر روی صحنه بودند از تاریخ پنجم فروردین۱۳۹۹ به اجرای خود ادامه خواهند داد.» اکثر تماشاخانه‌های تهران که جدول اجراهای خود را در سال‌جاری و چند‌ماه جلوتر در سال جدید برنامه‌ریزی کرده و بسته بودند به ناچار تغییراتی را در زمان و چگونگی اجراها خواهند داشت. 

در آرزوی اجرا
تغییر برنامه‌های جدول اجرای مجموعه تئاترشهر در سال آینده، چنان که پیش از این نیز مدنظر قرار گرفته بود، متناسب با زمانبندی برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی نمایش عروسکی و تئاتر فجر و به تناسب نوع و شرایط نمایش‌ها با مناسبت‌های موجود در تقویم سالانه صورت خواهد گرفت. «یه گاز کوچولو» فقیه سلطانی، «الویرا ۲۰۲۰» بابک کریمی، «قهوه قجری» آتیلا پسیانی، «سه‌شنبه‌های لعنتی» محمدمهدی خاتمی، «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو» ابراهیم پشت‌کوهی و «بچه» افسانه ماهیان ازجمله نمایش‌هایی هستند که قرار بود آخرین‌ ماه سال اجرا شوند و باید دید نمایش‌ها چه زمان روی صحنه خواهند رفت و آیا شرایط اجراها در فروردین‌‌ماه به روال گذشته بازمی‌گردد؟

تأمین اعتبار برای حمایت از گروه‌های نمایشی
یکی از بحث‌های داغ گروه‌های نمایشی حمایت در روزهای تعطیلی است؛ تعطیلی ناخواسته که علاوه بر به هم خوردن جدول اجراها باعث ضرر سالن‌ها و گروه‌های نمایش شده است. شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی در این باره می‌گوید: «در شرایط فعلی هنرمندان تئاتر هم به لحاظ شغلی در خطر هستند و هم به‌دلیل توقف فعالیت‌شان متضرر شده‌اند .امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای شود که از فروردین سال۹۹ اجراهای تئاتری از سرگرفته شود و شرایط به روال عادی خود برگردد.»
مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور می‌شود: «در اداره کل هنرهای نمایشی برای پیش‌بینی، ارزیابی و حمایت از هنرمندان و سالن‌های تئاتری، شورایی را با عنوان «شورای مبارزه با کرونا در تئاتر» شکل داده‌ایم که متشکل از برخی مدیران بخش‌های مختلف اداره کل و همچنین چند تن از هنرمندان تئاتر است. این شورا با ارزیابی شرایط فعلی بهترین راهکارها را برای حمایت از هنرمندان تئاتر درنظر می‌گیرد.» کرمی درباره حمایت مالی مدنظر از گروه‌ها و سالن‌های خصوصی متضرر شده در هفته‌های اخیر، توضیح می‌دهد: «در این شورا موضوع حمایت مالی از گروه‌ها و سالن‌ها مطرح و مقرر شد با توجه به بضاعتی که داریم این حمایت انجام شود. جلسه‌ای را با معاون هنری وزیر ارشاد داشتم درخصوص حمایت مالی از گروه‌ها و سالن‌های متضرر شده،  موضوع را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطرح کردیم. وزیر ارشاد و معاون هنری به همراه مدیران حوزه‌های مختلف جلساتی را برگزار کرده و به‌دنبال رسیدن به راهکاری در این زمینه هستند. در این زمینه پیشنهادهایی را ارائه داده‌ام و منتظر نظر وزارتخانه درخصوص حمایت مالی از گروه‌ها و سالن‌ها متضرر شده هستم.» کرمی ادامه می‌دهد: «امیدواریم در بودجه سال۹۹، اعتباری برای این منظور درنظر گرفته شود. واقعیت این است که سقف بودجه حمایتی تئاتر برای سراسر کشور ۴میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان است که بودجه ناچیزی است و در این ۲سال هم رشد نکرده است. اگر اعتباری برای حمایت از گروه‌ها و سالن‌های متضرر شده درنظر گرفته نشود، بخشی از بودجه تئاتر را به این امر اختصاص خواهیم داد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید