• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9677
+
-

مجلس همچنان روی دور اعتدال

یادداشت
مجلس همچنان روی دور اعتدال

پروانه مافی|ماینده مردم تهران:

مجلس دیروز با درک شرایط کشور و دولت، بار دیگر به استیضاح 2 وزیر «راه و شهرسازی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» رأی اعتماد داد و 2 وزیر بار دیگر توانستند در پستی که دارند به وظایفشان ادامه دهند. شاید مناسب نبود این استیضاح در شرایط فعلی صورت می‌گرفت اما به هر حال این استیضاح با فشارهایی سیاسی و اصراری که بود صورت پذیرفت. ضمن آنکه تأکید می‌شود استیضاح حق مجلس است و یکی از راه‌های نظارت مجلس بر رفتار و عملکرد وزیران است در این رابطه چند نکته به‌نظر می‌رسد که به اختصار می‌توان به مواردی از آن اشاره کرد.
1- نکته مهمی که مدنظر ما بود این است که زمان این استیضاح زمان مناسبی نبود. چرا که در آستانه سال نو بودیم و ارزیابی‌ها به‌صورت دقیقی انجام نمی‌شد و نظر ما این بود که شاید وقت دیگری برای سؤال از وزیران دولت مناسبت‌تر باشد. شاید اگر این دو استیضاح در زمان دیگری انجام می‌شد، نتایج آن چیز دیگری بود.
2- علاوه بر این در شرایط فعلی مناسب نبود بار دیگری بر دوش دولت گذاشته شود. در شرایطی که ما در آستانه سال نو هستیم و سفرهای نوروزی در حال شکل‌گیری است و میلیون‌ها نفر به سفر می‌روند شایسته نبود وزارت راه بدون متصدی باشد. مجلس که دیروز به ابقای وزیران راه و شهرسازی و کار رأی داد، تحلیل درستی از شرایط دولت و شرایط کشور داشت. ضمن آنکه وزیر راه و شهرسازی هم با تحلیل‌های کارشناسی ودفاع خوبی که داشتند توانستند نظر بیشتر نمایندگان را به‌خود جلب کنند و بار دیگر مسئولیت را ادامه می‌دهند.
3- درخصوص وزیر کار هم تقریبا رای‌ها برابر شد و دو طرف نظرات خودشان را ارائه دادند و با توجه به آیین‌نامه مجلس، اگر موافقین استیضاح یک رأی هم بیشتر داشتند آقای ربیعی وزرات کار را واگذار می‌کرد که این نتیجه حاصل نشد. نکته‌ای که درباره استیضاح وزیر محترم کار باید به آن توجه کرد این است که آقای ربیعی در قامت وزیر، تجربه 4.5ساله در حوزه وزارت کار داشتند که 6‌ماه بعد از اعتماد مجلس به ایشان، زمان برای ارزیابی دوباره عملکرد ایشان در دولت دوازدهم زود بود و لازم بود فرصت بیشتری به ایشان داده شود. به‌نظر می‌رسد مجلس این فرصت سنجی را داشت.
4-  نکته دیگر اینکه امروز فضای کلی مجلس این است که به دولت کمک کند. فارغ از اینکه دولت، امروز با بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند اما فشار‌های بین المللی هم این روزها به کشور زیاد است و این فشارها نمایندگان را مجاب کرده است تا همراه دولت باشند. درگیر کردن دولت به مسائل وزارتخانه‌ها دaر این مقطع، حاصلی جز افزایش مشکلات برای مردم نخواهد داشت، در روزهای پایانی سالی که با مشکلاتی عدیده‌ای پشت سرگذاشته‌ایم، مجلس مأمور به تزریق امید به کشور است به همین دلیل هم درخصوص استیضاح آقای حجتی وزیر کشاورزی تحلیل نگارنده بر این است که این روح امید بر مجلس حاکم است و این ذهنیت در مجلس جاری است به دولت کمک کند و فشار جدیدی به مردم نیاید.

این خبر را به اشتراک بگذارید