• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96736
+
-

سفر ناگهانی شمخانی به عراق


علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در رأس هیأتی عالی‌رتبه سیاسی- امنیتی روز شنبه وارد بغداد شد. همزمان با حضور شمخانی در بغداد، برخی رسانه‌ها، این سفر را در ارتباط با انتخاب نخست‌وزیر عراق دانسته‌اند اما محمد البلداوی، نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق گفته است: سفر علی شمخانی به بغداد ارتباطی با مسئله انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق ندارد، بلکه این سفر ممکن است در رابطه با 2مسئله باشد. به گزارش ایسنا، این نماینده پارلمان عراق گفته است: مهم‌ترین محور سفر شمخانی به عراق همکاری میان تهران و بغداد برای مقابله با انتشار ویروس کرونا و شکست‌دادن این بیماری است و مسئله دوم در رابطه با تداوم و گسترش توافقات پیشین میان دوکشور در راستای تبادل اطلاعات و همکاری اطلاعاتی به‌خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم است.
در دیداری که علی شمخانی با فالح فیاض، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق داشت، علاوه بر مسئله کرونا، درباره موضوعات دیگر سیاسی، اقتصادی و امنیتی بحث شد.
به گزارش ایسنا، علی شمخانی در این‌ملاقات با اشاره به تجربه موفق همکاری دوکشور در مبارزه با تروریسم تکفیری، اظهار داشت: امروز جنگ ادراکی به‌عنوان یکی از ابعاد جنگ هیبریدی، جایگزین فتنه تروریسم شده و پدید‌آورندگان و پشتیبانان داعش تلاش می‌کنند تا از این طریق به اهداف محقق‌نشده و با هزینه کمتر دست یابند.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان از اقدام مجلس و دولت عراق در تصویب و پیگیری قانون خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق تقدیر ‌و خاطرنشان کرد: دولت، نیروهای مسلح و مردم شجاع عراق در مبارزه موفق و قهرمانانه با تروریست‌های داعش و گروه‌های تکفیری نشان دادند که برای تامین امنیت خود نیازی به حضور نیروهای نظامی خارجی ندارند.
علی شمخانی همچنین در دیدار با رئیس سرویس اطلاعاتی عراق گفت: با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی عراق، نقش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برای مدیریت شرایط جدید بسیار مهم و پیچیده است.
وی در این دیدار با بیان اینکه تحولات سیاسی و امنیتی عراق بر ثبات و آرامش منطقه به‌صورت جدی تأثیر‌گذار است، خاطرنشان کرد: تشکیل دولت مقتدر و کارآمد مبتنی بر رأی و اراده عموم مردم خواست همیشگی جمهوری اسلامی ایران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید