• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96735
+
-

سوگند دو رئیس‌جمهور برای یک کشور

غنی و عبدالله امروز به‌طور همزمان به‌عنوان رئیس‌جمهور افغانستان سوگند یاد می‌کنند

افغانستان
سوگند دو رئیس‌جمهور برای یک کشور


اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله، دو رقیب اصلی در فضای سیاسی افغانستان، امروز به‌طور همزمان مراسم تحلیف و ادای سوگند برگزار می‌کنند تا بحران تشکیل دو دولت موازی در این کشور جدی‌تر شود.
دو طرف دعوتنامه‌های مهمانان داخلی و خارجی را ارسال و محل برگزاری مراسم را نیز اعلام کرده‌اند. اشرف غنی در ارگ ریاست‌جمهوری و عبدالله عبدالله در قصر سپیدار که محل استقرار دفترکار او است، به‌عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کنند. دیپلمات‌های مستقر در کابل به هر دو مراسم تحلیف دعوت شده‌اند و به نوشته خبرنگار الجزیره، دیروز را مشغول رایزنی با یکدیگر بودند تا در مورد حضور در این دو مراسم تصمیم‌گیری کنند.
طی روزهای اخیر، گفت‌وگوها میان اطرافیان غنی و عبدالله با هدف تعویق دوباره برگزاری مراسم تحلیف در جریان بود اما مذاکرات دو گروه سیاسی راه به جایی نبرد. 10روز پیش نیز قرار بود مراسم مشابهی برگزار شود که با میانجیگری زلمای خلیل‌زاد -فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور افغانستان- به تعویق افتاد. خلیل‌زاد به‌دلیل همزمانی مراسم‌ تحلیف غنی و عبدالله با نشست امضای توافق صلح میان طالبان و آمریکا در دوحه از آنها خواست برنامه خود را به زمان دیگری موکول کنند.
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان‌ماه قبل، پس از 5‌ماه تأخیر نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را اعلام کرد که براساس آن اشرف غنی به‌عنوان پیروز انتخابات معرفی شد. عبدالله عبدالله اما نتیجه را نپذیرفت و خود را پیروز انتخابات معرفی کرد. طبق اعلام کمیسیون انتخابات، مجموع آرای معتبر حدود یک‌میلیون و 824هزار رأی بوده که غنی با کسب حدود 923هزار و 600رأی در مقابل عبدالله با حدود 720هزار و 800رأی پیروز میدان بوده است. تیم انتخاباتی عبدالله پیش از اعلام نتایج، بارها کمیسیون انتخابات افغانستان را متهم به طرفداری از غنی کرده بود. عبدالله بعد از اعلام نتایج، آن را «غیرقانونی» خواند و گفت که به‌عنوان پیروز انتخابات، «حکومت همه‌شمول» تشکیل خواهد داد.
اعتراض عبدالله به 300هزار رایی است که به اعتقاد او باید باطل شود. اعتراض او در کمیسیون رسیدگی به شکایات مورد بررسی قرار گرفت اما اعضای این کمیسیون در نهایت به درستی انتخابات رأی دادند. اختلاف میان غنی و عبدالله بر سر نتایج انتخابات اتفاق تازه‌ای نیست. این دو در دور قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۴ نیز در وضعیت مشابهی قرار گرفتند. ادعاهای تقلب گسترده در آن انتخابات سبب شد با میانجیگری آمریکا دو رقیب در نهایت در چارچوب تشکیل حکومت «وحدت ملی» در قدرت سهیم شوند. در نتیجه این توافق که با ابتکار جان کری- وزیر خارجه وقت آمریکا شکل گرفت- اشرف غنی به‌عنوان رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله به‌عنوان رئیس اجرایی دولت تعیین شدند.
بن‌بست سیاسی در کابل در حالی اتفاق می‌افتد که طبق توافق امضا شده میان طالبان و آمریکا، از فردا باید گفت‌وگوهای بین الافغانی برای رسیدن به صلح در افغانستان برگزار شود. ترکیب هیأت مذاکره‌کننده با طالبان نیز باید از سوی دولت مرکزی افغانستان تعیین شود اما بحران ایجاد شده بر سر کرسی ریاست‌جمهوری می‌تواند روند مذاکرات صلح میان گروه‌های افغان را به تعویق بیندازد. در شرایطی که درگیری میان نیروهای طالبان و نیروهای دولتی افغانستان نیز ادامه دارد، اکنون حتی احتمال شکست کامل روند صلح افغانستان نیز قوت گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید