• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 17 اسفند 1398
کد مطلب : 96611
+
-

فروشندگان بازار پوشاک از حال و هوای این بازار در روزهای پایانی سال می‌گویند

لباس‌فروشی‌های بی‌رمق

لباس‌فروشی‌های بی‌رمق

مائده امینی_خبرنگار

این رسم نانوشته جای خود را خوب میان همه باز کرده و دیگر این داستان تبدیل به یک داستان تکراری‌ شده؛ یک‌ ماه باقی‌مانده به پایان سال، نان فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک در روغن است. نوروز میان ایرانی‌ها به لباس و کفش نو شناخته می‌شود. در روزهای پایانی همه برای خرید به خیابان‌ها می‌آیند و فروشگاه‌ها از حضور آنها پر می‌شود. امسال اما بهار با حال و هوای دیگری آمده. شیوع ویروس کرونا همه را خانه‌نشین کرده و بازارهای پوشاک را کساد. قرنطینه‌هایی که بیشتر مردم برای حفظ سلامتی‌شان راه انداخته‌اند؛ نوروز امسال را از معنا تهی کرده و خریدها و از خانه بیرون آمدن‌ها را به حداقل رسانده است. ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: مردم پوشاک را زودتر از بقیه اقلام مورد نیازشان تهیه می‌کنند. رونق بازار پوشاک از دهه فجر عموما آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه دارد. امسال اما حتی پیش از شیوع ویروس کرونا هم بازار در رکود به سر می‌برد. به‌نظر می‌رسد مردم از ابتدا هم رمقی برای خرید نداشتند و حالا این بی‌رمقی دو چندان شده و فروشندگان لباس به مرز ورشکستگی نزدیک شده‌اند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که تا پیش از شیوع ویروس هم حدود 50درصد کمتر از سال گذشته فروش داشته‌اند و به قول خودشان رونق بازار؛ هر سال دریغ از پارسال! در نقطه صفر ایستاده‌اند.
حامد یکی از این فروشندگان است که به همشهری می‌گوید: این روزها هیچ شباهتی به شب عید ندارد. صبح شب می‌شود و یک مشتری برای خرید یا حتی دیدن جنس مراجعه نمی‌کند. بازار کساد و از دست رفته است.

تولیدات تولیدکنندگان روی دستشان مانده‌ است 
«تولیدکنندگان داخلی نسبت به سال گذشته، به لحاظ کمی حدود 20درصد تولیدات خود را افزایش داده و برخی از آنها تا 100درصد افزایش کیفی داشته‌اند.» این موضوعی است که شیرازی به آن اشاره کرده و می‌افزاید: با همه مشکلاتی که پیش روی تولیدکنندگان است، کیفیت محصولات نهایی آنها از مشابه وارداتی (کالاهای ترک) در برخی مواقع حتی بیشتر است. اما افزایش تولید در شرایطی رقم خورده که دیگر کسی برای خرید به فروشگاه‌ها و راسته‌های فروش پوشاک و البسه سر نمی‌زند.
به گفته او هم‌اکنون 5هزار تولید‌کننده صنفی در اتحادیه پوشاک داریم. همچنین در اتحادیه‌ها و تشکل‌های دیگر هم بالغ بر 20هزار تولیدکننده حضور دارند که در مجموع 25هزار بنگاه کوچک و متوسط را شامل می‌شود.

افت حداقل 50درصدی فروش
یکی از مهم‌ترین ماه‌های سال برای فروشندگان پوشاک اسفند است. در گذشته‌، اسفند ماه، ‌ماه فروش رؤیایی فروشندگان پوشاک بود اما امروز به‌نظر می‌رسد معاملات اندکی فرق کرده است. شیرازی در این‌باره توضیح می‌دهد: در زمانی دور، مثلا حدود 10سال پیش، یک فروشنده پوشاک می‌توانست در ‌ماه اسفند به اندازه 11‌ماه دیگر سال، فروش داشته باشد. امسال اما نسبت به سال گذشته پیش از شیوع کرونا حدود 50 تا 60درصد افت فروش به‌طور میانگین برای فروشندگان پوشاک به ثبت رسیده است.
حسین آقاکوچکی، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان هم در این‌باره می‌گوید: هنوز آمار درباره میزان کاهش فروش هم‌صنفی‌ها به دستمان نرسیده اما تا این لحظه نسبت به بازارهای سال گذشته حداقل 50درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌ایم. او با تأکید بر اینکه پیش از این ماجراها قدرت خرید مردم هم به اندازه قابل توجهی پایین آمده بود گفت: در صنف ما، قیمت‌ها با پارسال تفاوت زیادی نکرده است اما خرید وجود ندارد. این جنس‌هایی که فروشندگان برای شب عید خود آماده کرده بودند، روی دستشان می‌ماند، دمده می‌شود و آنها متحمل میلیون‌ها خسارت می‌شوند. پوشاک بچگانه و زنانه بعد از شیوع کرونا کم و بیش بازار خود را داشته‌اند اما پیراهن‌فروشی‌های مردانه به‌معنای واقعی در رکود به‌سرمی‌برند.

فروشندگان چه می‌گویند 
بازار فروشندگان پوشاک کساد و رخوت‌ زده است. حامد، یکی از فروشندگان است که فروشگاهش 4شعبه در هروی، چیتگر، جنت‌آباد و بلوار دارد و به خوبی نبض بازار را می‌داند. او می‌گوید: «تا پیش از شیوع ویروس کرونا، شب عید واقعی برای ما بعد از پایان هفته اول اسفند و از حدود دهم‌ ماه شروع می‌شد اما امروز همه‌‌چیز فرق کرده است. اوضاع بازار از محرم و رمضان بدتر است. مثلا شب عید است! دیروز یک نفر به مغازه برای خرید نیامده. به‌طور میانگین شاید 4نفر در روز برای خرید به ما سر بزنند، آیا بخرند، آیا نخرند.» او ادامه می‌دهد: شب عید کلا از دست رفت. برای اسفند ‌ماه اکثر فروشنده‌ها جنس‌های مورد نیاز خود را جور کرده‌اند تا برای ورود مشتری‌ها آماده باشند و به همین‌خاطر خیلی از فروشندگان بدهکارند؛ چک کشیده‌اند به امید فروش شب عید و حالا خبری از فروش و درآمد نیست.

درآستانه ورشکستگی 
حامد درباره اهمیت این ایام در صنف پوشاک به همشهری توضیح می‌دهد: شب عید برای ما، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به جز این ایام، روزهای اول تابستان هم بازار خوبی برای پوشاک وجود دارد که البته جای روزهای پایانی سال را نمی‌گیرد. اگر قرار باشد ماجرای کرونا تا پایان خرداد‌ماه و اوایل تیر ادامه پیدا کند، خیلی از فروشندگان ورشکست می‌شوند. او همچنین درباره میزان افزایش درآمد فروشندگان در این ایام می‌گوید: شاید در گذشته می‌توانستیم بگوییم که یک فروشنده در اسفند‌ماه به اندازه 11‌ماه سال درآمد دارد اما امروز دیگر ماجرا به این شکل پیش نمی‌رود. شاید در نهایت، به اندازه 3‌ماه سال درآمد داشته باشیم که امسال از آن هم خبری نیست. البته این حرف من به‌عنوان یک فروشنده با 4شعبه در تهران نیست. به واسطه شغل‌مان و میزان فروشی که داریم مرتب با تولیدکننده‌ها در تماسیم. حامد در پایان تأکید می‌کند: در چنین شرایطی باید به هم رحم کنیم. وقتی من  فروشنده مهم‌ترین بازار فروشم را از دست داده‌ام آیا باید مالیات یک سال را پرداخت کنم؟ 
علی، فروشنده لباس و مانتوی زنانه در خیابان جمهوری تهران هم حرف‌های مشابهی دارد. او می‌گوید: خانم ما چیزی با ورشکستگی فاصله نداریم. اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، نیمی از فروشندگان پوشاک  به‌خاطر چک‌های برگشت خورده در فروردین، اردیبهشت و خرداد ورشکست می‌شوند. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید