• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 14 اسفند 1398
کد مطلب : 96503
+
-

آماده‌باش جهانی

با افزایش شمار مبتلایان کرونا در جهان، دولت‌ها از عبارت‌های نظامی برای مقابله با این همه‌گیری استفاده می‌کنند

حالا دیگر کمتر خبر، موضع‌گیری یا اظهارنظری را در جهان می‌توان دید که اثری از کرونا در آن نباشد. مقامات دولت‌ها به‌ویژه در کشورهای غربی که این روزها گویی نگران‌تر به‌نظر می‌رسند، مرتب کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کنند تا هم به مردم بگویند آرام باشند، هم به انتقادها پاسخ بدهند و هم از تدابیر در حال اجرا خبر بدهند؛ تدابیری که اگرچه هر روز گسترده‌تر می‌شود، اما گویی چندان برای آرام‌کردن نگرانی‌ها و مقابله با همه‌گیری این ویروس مرموز کارایی ندارد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی دیروز اعلام کرد در 24ساعت گذشته شمار مبتلایان اعلام‌شده به کرونا در خارج از چین 9برابر شمار مبتلایان اعلام‌شده در داخل چین بوده‌است. تدروس آدهانوم قبریوسس که اتیوپیایی است دیروز در جدیدترین کنفرانس مطبوعاتی‌اش گفت: همه‌گیری کرونا در کره، ایتالیا، ایران و ژاپن اکنون بزرگ‌ترین نگرانی سازمان بهداشت جهانی است. اما این به این معنی نیست که اوضاع در دیگر نقاط جهان چندان بهتر است. دست‌کم در آمریکا با گسترش این ویروس به چندین ایالت و افزایش ناگهانی شمار قربانیان، گمانه‌زنی‌ها درباره توانایی دولت در مهار این همه‌گیری خطرناک و حتی صداقت آن در ارائه آمار بیشتر شده‌است. واشنگتن در کانون بحران کرونا در آمریکاست. طی چند ساعت و تا عصر دیروز، 18مورد جدید از ابتلا به کرونا در این ایالت اعلام شد و شمار کشته‌شدگان به 6نفر رسید. برخی اخبار از احتمال گسترش ویروس در بیمارستان محل نگهداری قربانیان در واشنگتن به‌دلیل عدم‌رعایت نکات ایمنی و پیشگیرانه، موجب نگرانی کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی خبرنگاران آمریکایی شده‌است. دونالد ترامپ که تا چند روز پیش کرونا را نادیده می‌گرفت و یا آن را محصول رقابت رسانه‌ای و حزبی مخالفانش توصیف می‌کرد، حالا در توییت‌ها و اظهارنظراتش مقابل دوربین رسانه‌ها، با لحن متفاوتی سخن می‌گوید. او در تازه‌ترین اظهارنظرش گفته که خواستار تسریع در تهیه واکسن ضدکرونا شده‌است. در کره‌جنوبی هم که از نظر شتاب گسترش کرونا، بعد از چین در جایگاه دوم قرار دارد، رئیس‌جمهور وضعیت جنگی اعلام کرده‌است. مون‌جائه این با اعلام وضعیت جنگی در مقابله با کرونا به تمامی دستگاه‌های دولتی دستور داده در وضعیت اضطراری 24ساعته قرار گیرند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا در نشستی در پنتاگون اعلام کرد که نیروی نظامی این کشور برای همه سناریوهای احتمالی مرتبط با شیوع ویروس کرونا در حال برنامه‌ریزی است. 


کرونا در دیگر کشورها
    سازمان بهداشت جهانی هشدار داده‌است که اسکناس یکی از اصلی‌ترین عوامل گسترش و شیوع کرونا در جهان است. این سازمان هشدار داده که ویروس کرونا می‌تواند تا روزها روی اسکناس‌ها باقی بماند و به همین دلیل باید تماس با آن به حداقل برسد یا بعد از تماس حتما دست‌ها شسته شود.
    در استرالیا، دادستان کل گفته که احتمال دارد برای نخستین‌بار قانون امنیت بیولوژیکی مصوب سال۲۰۱۵ در این کشور به اجرا گذاشته شود. این قانون به دولت اجازه می‌دهد تا افراد مظنون به ابتلای به بیماری‌های واگیردار را بازداشت کند و تحت نظر قرار دهد. دادستان کل استرالیا در عین حال افزوده است که به اجرا گذاشتن این قانون تنها در شرایط شیوع وسیع بیماری مطرح خواهد شد.
    چین محدودیت‌هایی برای ورود مسافران خارجی از برخی کشورهای درگیر با کرونا اعلام کرده‌است. ازجمله این کشورها، ایران، کره‌جنوبی و ایتالیا هستند. مسافرانی که از این کشورها به پکن و شانگهای می‌روند باید دو هفته تحت قرنطینه باشند.
    از امروز نزدیک به یک‌میلیون آمریکایی تحت آزمایش برای یافتن موارد احتمالی مبتلا به کرونا قرار می‌گیرند.
    در فرانسه بیش از 120مدرسه در مناطقی از کشور که بیشترین مبتلایان به کرونا را داشته‌اند، تعطیل شده ‌است. وزیر آموزش فرانسه اعلام کرده که در روزهای آینده ممکن است مدارس بیشتری تعطیل شوند. شمال پاریس بیشترین موارد ابتلا به کرونا را دارد.
    هواپیمایی امارات از کارمندان خود خواسته‌است به مرخصی بدون حقوق بروند. مدت‌زمان این مرخصی یک‌ماه اعلام شده‌است. شیوع کرونا باعث لغو پروازها در سراسر جهان شده‌است.
    وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرده که گردهمایی‌ها و برنامه‌های ورزشی در این کشور فعلا لغو نخواهد شد. اما ممکن است در روزهای آینده تصمیم دیگری در این زمینه اتخاذ شود.
    در امارات همه کنسرت‌ها و برنامه‌های ورزشی، لغو و به زمان دیگری موکول شده‌اند.
    دولت ایتالیا اعلام کرد که تست کرونای پاپ منفی بوده‌است. ایتالیا به کانون شیوع کرونا در اروپا تبدیل شده و از آنجا که مقر پاپ در این کشور است، احتمال ابتلای او به کرونا مورد گمانه‌زنی رسانه‌ها قرار گرفته‌بود. پاپ فرانسیس 83ساله که بخشی از ریه‌اش به‌دلیل بیماری سال‌ها قبل از دست رفته، همه برنامه‌های خود را به‌دلیل شیوع کرونا لغو کرده‌است.
    سایت فروش آنلاین آمازون اعلام کرده بیش از یک‌میلیون محصول را به‌خاطر قیمت غیرواقعی یا تبلیغات دروغین درباره اینکه در مقابل کرونا مؤثر هستند، حذف کرده‌است.
    آمریکا مانور مهم نظامی خود با اسرائیل را به‌دلیل شیوع کرونا لغو کرد.
    در برخی شهرهای کره‌جنوبی شیوه‌ای برای آزمایش و یافتن موارد احتمالی مبتلا به کرونا اجرا می‌شود که جالب است. در این شیوه، ایستگاه‌های ویژه‌ای با حضور کادر پزشکی و پرستاری مجهز به لباس‌ها و تجهیزات پیشگیری از ویروس و وسایل دیگر آزمایشی، در برخی مسیرهای تردد خودروها مستقر شده‌اند. رانندگان و سرنشینان خودروها در این مسیرهای گذری به سوی این ایستگاه‌ها هدایت می‌شوند. اول درجه حرارت بدن آنها گرفته می‌شود و کسانی که تب دارند، به قسمت نمونه‌برداری هدایت می‌شوند. در این بخش از درون گلوی افراد نمونه‌‌برداری صورت می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید