• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96462
+
-

مجموعه نامرئی

مجموعه نامرئی

مجموعه نامرئی 45داستان کوتاه از 26نویسنده‌ آلمانی‌زبان است. داستان‌های این مجموعه را علی‌اصغر حداد گزینش و ترجمه کرده است.

مترجم در گزینش داستان‌های این مجموعه، علاوه بر ‌آلمانی‌زبان بودن نویسندگان، تنوع در فرم و محتوا را مدنظر قرار داده است.
کتاب در 3بخش تنظیم شده است: نویسندگان اتریش، نویسندگان آلمان فدرال و دمکراتیک و نویسندگان سوئیس. در مجموعه نامرئی داستان‌هایی از آرتور شنیتسلر، راینر ماریا ریلکه، روبرت موزیل، اشتفان تسوایگ، اینگه‌بورگ باخمن، تومای برنهارت، پیتر هانتکه، یوهان پتر هبل، هاینریش مان، توماس مان، هرمان هسه، لئون فویشتوانگر، برتولت برشت، آنا زگرس، اروین اشتریتماتر، اشتفان هایم، هاینریش بل، ولف‌ دیتریش اشنوره، ولفگانگ بورشرت، زیگفرید لنتس، گونتر گراس، مانفرد بیلر، یورک بکر، ماکس فریش، فریدریش دورنمات و کورت مارتی وجود دارد.

ادبیات آلمانی‌زبان علی‌القاعده به ادبیاتی می‌گویند که در کشورهای اتریش، آلمان فدرال، آلمان دمکراتیک (سابق) و سوئیس تولید می‌شود. در میان این کشورها موقعیت اتریش به‌واسطه گذشته تاریخی‌اش کمی پیچیده به‌نظر می‌رسد؛ به‌گونه‌ای که برای مثال راینر ماریا ریلکه که در پراگ به دنیا آمده، نویسنده اتریشی به‌حساب می‌آید. می‌دانیم که پراگ تا سال۱۹۱۸ پایتخت پادشاهی بوهم بود و در نتیجه بخشی از امپراتوری عظیم اتریش قلمداد می‌شد.
مترجم در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: «ملاک گزینش آثار گردآمده در هر مجموعه نهایتاً سلیقه گردآورنده آن مجموعه است. این قاعده در مورد این دفتر هم صادق است اما گذشته از این اصل کلی در گزینش این آثار، هم محتوا مدنظر بوده است و هم فرم. مترجم به‌ویژه کوشیده است گستره وسیعی را که نویسندگان آلمانی‌زبان، عرصه تخیل خود قرار می‌دهند (از آفریقا تا آمریکای لاتین، از یونان تا ایران) بسته به خواننده فارسی‌زبان معرفی کند. از شیوه‌های گوناگون داستان‌نویسی، از راوی دانای کل گرفته تا راوی اول شخص و... نمونه‌هایی در این دفتر گنجانده شده است. در میان نویسندگان آلمانی‌زبان در قرن بیستم هیچ‌کس به اندازه کافکا و برشت بر دیگران تأثیر نگذاشته است. زبان این دو نویسنده، کلام موجزشان، آنچه می‌نوشتند و آنگونه که می‌نوشتند، عرصه‌های تازه‌ای را به روی بسیاری از نویسندگان جوان‌تر باز کرد. هراس درماندگی، طنز و خواب‌زدگی پس از کافکا بیان‌شدنی شد. در این مجموعه از کافکا اثری نیامده است اما برای اینکه جای او کاملا خالی نباشد، تلخیص محاکمه او را به قلم پیتر هانتکه در این مجموعه گنجانده‌ایم.»
نشر ماهی چاپ هفتم این کتاب را با شمارگان هزار نسخه، به بهای 68هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید