• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96443
+
-

تهران با کرونا به استقبال نوروز می‌رود

گزارشی از پیش‌بینی گردشگری نوروزی تهران در روزهای شیوع یک ویروس

تهران با کرونا به استقبال نوروز می‌رود

پریسا امیرقاسم‌خانی _ خبرنگار

درحالی‌که مردم شهر با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، به ایام نوروز نزدیک می‌شویم. طبق گفته پیروز حناچی شهردار تهران، اگر شیوع کرونا در تهران تا نوروز ادامه داشته باشد، استراتژی مدیریت شهری در تدوین و طراحی برنامه‌های نوروزی تغییر خواهد کرد که شامل 2سناریو با حضور مردم درصورت رفع کرونا و بدون حضور مردم درصورت شیوع کروناست. در این‌باره با مهدی کاظمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت‌وگو کردیم تا بدانیم کدامیک از این 2سناریو ایام نوروز در تهران اجرا خواهند شد. متن زیر حاصل گفت‌وگو با اوست.

کارناوال‌های نوروزی برای شادکردن مردم 
سیاست اصلی مدیریت شهری در این روزهای سخت شاد کردن شهر و مردم بدون تجمع است. شیوع ویروس کرونا همزمان شده است با نزدیک شدن شهر به ایام نوروز و این می‌تواند بهانه خوبی باشد تا بتوان از طریق حفظ و برگزاری آیین‌ها و مراسم نوروزی فضای شهر را از هراس کرونا دور نگاه داشت. قرار است از 22اسفند‌ماه در 2نوبت صبح و شب، کارناوال‌های نوروزی و شادی با چندین گروه هنرمند در سطح شهر حرکت کنند. این کارناوال‌ها با تزیینات خاص و پخش موسیقی شاد به نوروزخوانی و سیاه‌بازی می‌پردازند. کارناوال‌های نوروزی به همه محلات خواهند رفت و مردم می‌توانند بدون حضور و تجمع در مراسم حتی این کارناوال‌ها را از پنجره‌های خانه‌شان ببینند یا بشنوند.

سفر رسانه ‌ای
تهران با تاریخ چند هزارساله و حدود 6هزار مکان گردشگری همچنان در روزهای شیوع کرونا با اصالت باقی مانده و می‌تواند مامنی برای اوقات فراغت گردشگرانی باشد که امکان حضوری ندارند تا به این مکان‌ها سفر کنند. علاقه‌مندان می‌توانند در ایام نوروز با مراجعه به فضای مجازی وسایت شهرداری و ستاد گردشگری تهران، با تاریخچه و توضیح از این مکان‌ها دیدن کنند. به علاوه در انتهای بازدید می‌توانند در مسابقه‌های عکاسی و نقاشی که به همین منظور تدارک دیده شده، شرکت کنند. همزمان معرفی اماکن گردشگری و تاریخی تهران از صداوسیما در شبکه‌های2و5 هم پخش خواهد شد. این برنامه‌ها بخشی از فاز یک طرح سامانه گردشگری شهر تهران است که قرار بود توسط ستاد گردشگری در ایام نوروز به مرحله اجرا در‌آید. در سامانه گردشگری شهر تهران هرآنچه گردشگر نیاز دارد، ازجمله بانک اطلاعات گردشگری اعم از موزه‌ها، گالری‌ها، رستوران‌ها، مراکز فرهنگی، تاریخی و... تهران بارگذاری خواهد شد.

همه‌جا تعطیل

در ایام پیش‌رو بسیاری از مراکز گردشگری در تهران مانند موزه‌ها، سینماها، اماکن تفریحی، رستوران‌ها و... و اغلب فضاهای عمومی و مکان‌هایی که محل تجمع شهروندان است، به‌صورت تعطیل درخواهد آمد. شهروندان قبل از مراجعه حضوری به این مراکز، با تماس می‌توانند از وضعیت فعالیت آنها اطلاع بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید