• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96406
+
-

در جست‌و‌جوی محتکر 200میلیون ماسک

رئیسی: به محتکران رحم نکنید

توکلی: صاحب‌منصبان و کارگزاران مفسد، پشت ماجرای احتکار ماسک هستند

 رئیس قوه قضاییه خطاب به دادستان‌های سراسر کشور، گفت: به احتکار‌کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید. سیدابراهیم رئیسی افزود: سلامت مردم قابل معامله و مسامحه نیست. رئیسی تصریح کرد: احتکار اقلام بهداشتی در شرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمی‌توان از این مسئله گذشت.
یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور در مبارزه با ویروس کرونا، احتکار لوازم و مواد بهداشتی مورد نیاز مردم مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها توسط افراد سودجو‌ست که برخورد قاطع و سریع با این سودجویان نیازمند اقدامات قضایی در سراسر کشور است. حجم و وسعت احتکار مواد و اقلام بهداشتی و حاشیه امن محتکران در نامه اخیر وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور به خوبی به تصویر کشیده شده است. وزیر بهداشت با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته برای ورود کرونا‌ویروس به کشور و اعلام وزارت بهداشت به گمرکات کشور برای ممنوعیت صادرات ماسک و تلاش‌های وزارت بهداشت برای خرید و ذخیره ماسک نوشت: «متأسفانه پس از حدود 10روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده، همکاران اینجانب به‌دلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و درنقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند.» وزیر بهداشت در بخشی از نامه خود به رئیس‌جمهور می‌نویسد: «این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر‌جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبه‌روی مردم و مسئولان می‌ایستد و به‌راحتی اعلام می‌کند که 200میلیون ماسک را می‌تواند 24ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟» بنا بر گفته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسن روحانی نامه وزیر بهداشت را برای پیگیری به وزارت اطلاعات ارجاع و دستور موکد داده‌اند که این موضوع در اسرع وقت پیگیری و متخلفان به دستگاه قضایی و افکار عمومی معرفی شوند.
روز گذشته نیز احمد توکلی، رئیس سازمان مردم‌نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار حمایت از وزارت بهداشت برای مقابله با مافیای تجهیزات پزشکی و نیز مقابله با کرونا شد. در نامه توکلی با اشاره به محتوای نامه وزیر بهداشت آمده است: «200میلیون ماسک عددی نیست که دو سه دلال معمولی بتوانند بی‌پشتیبانی صاحبان قدرت کارش را سامان دهند و از آن بسیار مهم‌تر، اینکه با کمال بی‌شرمی و نهایت گستاخی این جنایت را علنی کنند. چنین حوادثی که بر زخم مردم نمک می‌پاشد، آبرو‌ و مشروعیت نظام را در خطر قرار می‌دهد.» وی با تأکید بر ضرورت کمک دستگاه قضایی به وزارت بهداشت در زمینه کشف تجهیزات بهداشتی، نوشت: «این کمک معطوف به کشف و تعقیب صاحب‌منصبان و کارگزاران مفسدی است که پشت ماجرا هستند.»
از سوی دیگر، محمد مهاجری، از فعالان اصولگرا روز گذشته در توییتر خود به مکالمه‌اش با وزیر اطلاعات اشاره کرد و نوشت: آقای وزیر اطلاعات در تماس تلفنی درباره فروشنده200میلیون ماسک گفتند: البته ما به وظیفه خود برای کشف قاچاق‌های سازماندهی‌شده عمل می‌کنیم و سوژه وزیربهداشت را هم پی می‌گیریم اما تو از آقای وزیر بخواه مشخصات آن تاجر را بفرستد. او نوشت: آقای دکتر نمکی حالا شما بسم‌الله.

نگرانی از ابتلای زندانیان به کرونا
رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه بار دیگر بر رسیدگی به وضعیت زندانیان تأکید کرد و ضمن تشکر از تلاش شبانه‌روزی همکاران قضایی در ترخیص زندانیان، گفت: «از همه ظرفیت‌های بخشنامه فعلی برای اعطای حداکثری مرخصی به زندانیان استفاده کنید.» در پی نگرانی‌ها پیرامون شیوع کرونا در زندان‌های کشور، شنبه گذشته، سیدابراهیم رئیسی طی بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر کشور، دستوراتی را در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها صادر کرد. در دستور سیدابراهیم رئیسی آمده است که با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان‌ها از صدور قرارهای تامین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید