• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9636
+
-

نکات حیاتی در حوادث چهارشنبه‌سوری

میلاد هاشمی آزاد | کارشناس ارشد مدیریت در سوانح طبیعی:

نداشتن‌آگاهی و شناخت درباره خطرات مواد محترقه هرساله منجر به مرگ و زخمی شدن افرادی زیادی می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، مواد منفجره در مجاورت گرما و حتی هوای گرم، در دست یا جیب افراد نیز قابلیت انفجار و اشتعال پیدا می‌کنند. برخی مواد شیمیایی نظیر اکلیل، سرنج و... نیز درصورت ترکیب شدن با یکدیگر یا ترکیب با آب، ایجاد حرارت و انفجار می‌کند. بنابراین پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه‌سوری مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است و فرهنگ ایمنی بر سه اصل استوار است: آگاهی، آموزش و الزام. بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند زیان‌های غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد که مهم‌ترین آنها سوختگی است.

سوختگی‌ در حوادث چهارشنبه‌سوری، زیاد دیده می‌شود. پس توصیه می‌شود که اگر در این ایام، با مصدومی مواجه شدید که دچار سوختگی ناشی از مواد محترقه بود، نکات زیر را به‌کار بگیرید:‌ خونسردی خود را حفظ کرده و با شماره 115اورژانس تماس بگیرید.

سپس مصدوم را آرام کنید و از باز بودن راه‌های هوایی و تنفس طبیعی او مطمئن شوید. اگر بیهوش بود، سر او را عقب بکشید تا زبانش باعث انسداد راه‌های هوایی‌اش نشود.

محل سوختگی را با آب سرد و تمیز، حداقل به‌مدت 10دقیقه، بشویید و انگشتر، النگو، کمربند، ساعت، زیورآلات و وسایل تنگ و فشاردهنده را خارج کنید. اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده، آن را از بدنش خارج کنید و اگر لباسش به پوست ناحیه سوخته چسبیده است، دورتادور آن را تا محل چسبیده به بدن قیچی کنید. تاول‌ها را نترکانید و با گاز استریل یا یک پارچه تمیز بدون کرک، محل سوختگی را آرام بپوشانید و هرگز از خمیردندان، سیب‌زمینی رنده شده و روغن برای تسکین درد و بهبود سوختگی استفاده نکنید و اگر خودتان دچار سوختگی شدید حتما به درمانگاه مراجعه کنید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید