• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96351
+
-

وزیر بهداشت در نامه به رئیس‌جمهور از بحران تامین ماسک نوشت

ماسک‌ها کجاست؟

جدای از ماجراهایی که ویروس کرونا بر زندگی مردم تحمیل کرده در روزهای گذشته آنچه بخش مهمی از مردم را بیش از پیش کلافه و عصبانی کرده است، بحران نبود ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده مانند الکل، ژل دست و... است؛ کالاهایی که به‌عنوان سپر بلای کرونا از آنها یاد می‌شود؛ ولی تقریبا نایاب شده و اگر هم باشد افراد باید چندین و چند برابر پول معمول برای خرید آن پرداخت و از بازار زیرزمینی آن را تهیه کنند. باوجود گذشت 12روز از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور و روند رو به رشد تعداد مبتلایان و جان باختگان، سؤال اصلی مردم این است که چرا دولت و مسئولان نمی‌توانند مشکل کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را حل کنند درحالی‌که در روزهای گذشته بارها و بارها نسبت به حل این مشکل به مردم وعده داده شده است؛ مثلا علیرضا وهاب‌زاده، مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت در توییتر از توزیع 4میلیون ماسک خبرداده و رئیس سازمان غذا و دارو، محمدرضا شانه ساز هم گفته بود: «تمام تولیدکنندگان ماسک موظف هستند صد درصد تولیدات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. این ماسک‌ها مستقیم و بدون واسطه از طریق شبکه‌های بهداشت و‌ مراکز درمانی در سطح کشور توزیع خواهد شد.» اما حالا با گذشت چند روز از اعلام این وعده‌ها و ادامه سردرگمی مردم برای خرید ماسک و آن هم در شرایطی که وزارت بهداشت عرضه ماسک در داروخانه‌ها را ممنوع کرده است؛ به‌نظر می‌رسد سیاست‌های این وزارتخانه برای توزیع ماسک با شکست روبه‌رو شده است تاجایی که وزیر بهداشت، سعید نمکی مجبور شد به رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی نامه بزند و از مافیایی که در این بین وجود دارد گلایه کند. 

در نامه وزیر بهداشت آمده است:« آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیماران‌شان را در انبارها برای سودجویی صد برابری به دیگر کشورها تلنبار کنند؟» در بخش دیگری از نامه نوشته شده: «به استحضار می‌رسد با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور، طی نامه‌ای به گمرکات کشور اعلام نمودم  صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم  را مأمور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند. متأسفانه با وجود پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد. متأسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده، همکاران اینجانب به‌دلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و درنقش واسطه و دلال آنها را از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند. سؤال بنده این است که آیا در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب و آرامش و سلامتی را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند، در ایامی که احتمال آلودگی مردم به دلیل نبود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطرست، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که این‌گونه جسورانه روبه‌روی مردم و مسئولین می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که 200میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟» وزیر بهداشت در پایان نامه خود نوشته است:« اینجانب تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکاران‌مان در سراسر کشور باشیم.»

در این بین کارشناسان معتقدند، تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده از زمان تولید تا عرضه و فروش دارای یک چرخه مشخص بوده که هم تولیدکنندگان‌شان معلوم هستند و هم توزیع‌کنندگان و فروشندگانش؛ بنابراین دستگاه‌های نظارتی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت با ورود به بحران کنونی می‌توانند به جای اینکه هر روز شاهد خبر کشف انباری از احتکار ماسک و... باشیم از مبدا جلوی هرگونه سوءاستفاده را بگیرند و با متخلفان برخورد و این مواد مورد نیاز را با قیمت‌های منطقی در اختیار مردم قرار دهند. روز گذشته دادستان تهران بعد از انتشار نامه وزیر بهداشت در نامه‌ای به او نوشت:« اخلال در نظام سلامت مردم در حد افساد فی الارض» است. در نامه محمد جعفر منتظری نوشته شده:« نامه پر از درد و غم جنابعالی را برای شورای‌عالی امنیت ملی ملاحظه نمودم. به اطلاع می‌رساند اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد برابر ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نه‌تنها جرم محسوب می‌گردد، بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی الارض دارد. از این روی، مقتضی است به مسئولان ذیربط در سراسر کشور اعلام فرمایید موارد مربوط اعم از احتکار، عدم‌عرضه مواد شوینده، ماسک و سایر اقلامی که در جهت پیشگیری یا درمان مبتلایان به کرونا مؤثر هستند را با قید فوریت به دفتر اینجانب ارسال و اعلام دارند تا نسبت به پیگیری آن به‌صورت فوق العاده اقدام شود.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید