• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96346
+
-

تب بودجه در شورا

پارلمان شهری پایتخت در روزهای خلوت تهران به‌خاطر موضوع کرونا، بررسی بودجه سال 99را در دستور کار دارد و دیروز بودجه 30هزار و 574میلیارد تومانی را برای سال آینده به تصویب رساند

تب بودجه در شورا

مجید جباری _ خبرنگار

شورای شهر دیروز در حالی برای بررسی سقف درآمدی بودجه 99تشکیل جلسه داد که پایتخت علاوه بر ویروس کرونا تحت‌تأثیر آلودگی هوا هم قرار داشت. با این حال اما خوشبختانه به جای اعضا، تب بالای بودجه 99در صحن شورا بالا بود و شوخی‌های کرونایی محسن هاشمی‌رفسنجانی با دیگر اعضا هم فضای شورا را تلطیف می‌کرد. در نشست دیروز صحن پارلمان شهری پایتخت که برای دومین جلسه پیاپی به بررسی لایحه دخل و خرج سال آینده تهران اختصاص داشت، سرانجام سقف بودجه شهرداری تهران روی رقم 30هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان بسته شد که در مقایسه با لایحه ارسالی شهرداری به شورا، ۳۷۴ میلیارد تومان رشد دارد.
اما دویست و دومین جلسه شورای شهر تهران دیروز یکشنبه پس از تذکرهای اعضا، وارد بررسی تنها دستور جلسه‌اش یعنی سقف درآمدی بودجه شهرداری تهران شد.در جریان بررسی این دستور کار، سیدحسن رسولی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در غیاب مرتضی الویری، رئیس کمیسیون، به تشریح بودجه و ویژگی‌های آن پرداخت.

کاهش ۲۵درصدی وابستگی بودجه سازمان به شهرداری 
سیدحسن رسولی گفت:« یکی از وظایف مهم شورای شهر تهران، نهایی کردن لایحه بودجه است. براساس برنامه زمانبندی، حداکثر باید تا پایان اسفند، لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران نهایی شود که امیدواریم با همکاری اعضا این امر محقق شود.»
رسولی اضافه کرد:« در جلسه پیشین شورا که لایحه شهرداری به بحث گذاشته شد، تغییراتی در این لایحه متناسب با نظر کمیسیون‌ها در لایحه ایجاد و براین اساس رقم منابع درآمدی در لایحه بودجه، ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد و ۱۸۲ میلیون تومان تعیین شد.» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ویژگی‌های بودجه اشاره کرد و گفت:« بودجه تعیین شده در لایحه شهرداری نسبت به بودجه مصوب سال ۹۸ با متمم آن ۲۶ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه براساس تصمیم اتخاذ شده، وابستگی بودجه شرکت‌ها و سازمان‌ها به شهرداری تهران در حد ۲۵ درصد و کمک زیان دریافتی سازمان‌ها و شرکت‌ها به شهرداری ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.» 
رسولی اظهار کرد:«در بحث مصارف و هزینه‌ها، متناسب با راهبردهای شورای شهر تهران تغییراتی حاصل شد. بر این اساس۳۰ میلیارد تومان در ردیف کمک بودجه شهرداری به پلیس راهور اضافه شد. همچنین در حوزه معماری و شهرسازی با مصوبه شورا و تمرکز بر پروژه‌های تحقق‌پذیر اولویت‌محور، ۱۵۰ میلیارد تومان برای دو پروژه ساماندهی محله کن‌ و فرحزاد و نیز طرح نیلوفری مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران تخصیص یافت، تا اعتبار در این سرفصل به ۳۷۳ میلیارد تومان افزایش یابد.»

یک سوم بودجه صرف توسعه محله‌ها می‌شود 
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یک سوم بودجه سال ۹۹، یعنی ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۰۴ پروژه اولویت‌محور و تحقق‌پذیر بر مبنای مصوبات برنامه سوم توسعه شهر تهران اختصاص خواهد یافت، اعلام کرد:«۲هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس توسعه محلی اعتبار تعیین شده، تا با همکاری مردم و شورایاری‌ها شاهد تغییرات محسوس در بهسازی و ارتقای کیفیت محلات باشیم. همچنین براساس راهبرد تعیین شده در حوزه مدیریت شهری، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۹۹ برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، زیرساخت ناوگان عمومی و بهره‌برداری تخصیص خواهد یافت.»این عضو شورای شهر تهران در پایان سخنانش گفت:« در بخش تبصره‌ها نیز، 44تبصره در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق نهایی شده است.»

تصویب سقف بودجه با اکثریت آرا
پس از صحبت‌های سیدحسن رسولی، محسن هاشمی‌رفسنجانی با توجه به اینکه هیچ‌یک از اعضای حاضر درجلسه، با رقم نهایی بودجه 99مخالفتی نداشتند، آن را به رأی گذاشت که در نهایت، بودجه 30هزار و 574میلیارد و 182میلیون تومانی سال آینده شهرداری تهران با اکثریت آرا به تصویب رسید و اعضای شورا وارد بررسی بخش تبصره‌های بودجه شدند.
در جریان بررسی تبصره‌ها بین اعضای شورا و هیأت رئیسه درباره نحوه رای‌گیری تبصره‌ها اختلاف نظر وجود داشت. برخی اعضا معتقد بودند که هر 44تبصره باید تک‌تک به رأی گذاشته شود؛ اما برخی دیگر ازجمله محسن هاشمی باور داشتند که همه تبصره‌ها باید یکجا به رأی گذاشته شوند. 4تبصره نخست به‌صورت تک تک به رأی گذاشته شد اما در نهایت با تذکر سیدابراهیم امینی درباره نحوه رای‌گیری تبصره‌ها قرار شد تبصره‌هایی که اعضا برای آن پیشنهادی ندارند در نهایت درانتهای جلسه یکباره به رأی گذاشته شود. در نهایت اعضای شورا پیشنهادها و تغییرات مورد نظرشان را درباره 32تبصره مطرح کردند که برخی از این پیشنهاد‌ها رأی آوردند و برخی دیگر نتوانستند رأی کافی را به‌دست آورند. به این ترتیب بررسی تبصره‌های 33تا 44به جلسه فردا سه‌شنبه شورای شهر موکول شد.

امکانات مدیریت شهری برای کمک به اقشار محروم
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری هماهنگ با وزارت بهداشت، در حال انجام وظایف محوله در مقابله با کروناست، گفت: «شهرداری می‌تواند از زیرساخت‌ها و امکانات خود برای ایجاد پویش‌های داوطلبانه و مردمی شهروندان به‌منظور کمک به یکدیگر و همچنین تأمین کالاهای بهداشتی و پیشگیرانه برای اقشار محروم جامعه استفاده کند.» 
محسن هاشمی‌رفسنجانی که در ابتدای دویست‌و‌دومین جلسه شورا سخن می‌گفت، افزود:« در این روزها مردم دوران سختی را سپری می‌کنند و در‌ ماه پایانی سال98، شاهد ایجاد وضعیتی خاص در جامعه به‌دلیل اپیدمی ویروس کرونا هستیم. این بیماری موجب شده هم سلامت جامعه تهدید شود و هم اقتصاد و معیشت بخش قابل‌توجهی از شهروندان که وابسته به رونق شب عید و ایام پایانی سال است، آسیب ببیند.» او با اشاره به اینکه کارگران حوزه نظافت، گردشگری، غذایی، فروشندگان، تولید‌کنندگان و دستفروشان و بسیاری از صنایع وابسته با اختلال در زندگی خود مواجه شده‌اند، ادامه داد:« اگر در مقابله با کرونا، انتظار اصلی از دولت و حاکمیت برای اقدامات عمومی وجود دارد و شهروندان موظف به رعایت بهداشت فردی هستند، در حوزه معیشت و اقتصاد بخش قابل‌توجهی از جامعه، بار اصلی بر دوش خیرین و نیکوکاران است که در حد توان و بضاعت خود، فشار مضاعف بر نگرانی مربوط به سلامت را از پدران و مادرانی که در این ایام شرمنده فرزندان خود هستند، بردارد.»

    فعالیت‌های زیرساختی و توسعه‌ای بیشترین سهم بودجه را دارند

 علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران پس از جلسه شورا، با حضور در جمع خبرنگاران، جزئیات بودجه شهرداری تهران در سال ٩٩ را تشریح کرد. مهم‌ترین محورهای سخنان  او در زیر می‌آید:
   فعالیت‌های زیرساختی و توسعه‌ای، بیشترین سهم بودجه 99را دارند.
  15955میلیارد تومان از بودجه به درآمدهای ناشی از عوارض عمومی، عوارض اختصاصی و بهای خدمات و درآمدهای حاصل از مؤسسات انتفاعی شهرداری مربوط است.
  12198میلیارد تومان از بودجه سال آینده نیز مربوط به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای شامل عوارض بر پروانه‌های ساختمانی و فروش اموال شهرداری است.
  2420میلیارد تومان مربوط به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی شامل وام‌های دریافتی و سایر منابع است.
   4525میلیارد تومان از بودجه سال ٩٩ باید از محل عوارض حاصل از مالیات بر ارزش افزوده کسب شود.
  2603میلیارد تومان از درآمد بودجه 99 باید از محل عوارض عمومی و عوارض بر ساختمان‌ها کسب شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید