• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96330
+
-

پیمانکاران پسماند زیرذره‌بین شورا

پیمانکاران پسماند زیرذره‌بین شورا

زهرا صدر اعظم نوری _ رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر

متأسفانه یکی از موضوعاتی که در حوزه پسماند وجود دارد این است کودکانی که باید در فضای تحصیل و درس باشند، در سیستم جمع‌آوری پسماند به‌کار گرفته می‌شوند که این خود یک نوع کار غیرمجاز به شمار می‌رود. چنین کودکانی به این روش سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر می‌اندازند و مسلما این خطر گریبانگیر ما و شهروندان هم خواهد شد. این روزها ویروس کرونا بیشترین خطر را برای کودکان زباله‌گرد دارد. چون این کودکان در ارتباط مستقیم با ویروس هستند. آنها برای جداسازی پسماند ‌تر از خشک دستمزدی دریافت می‌کنند که این دستمزد به قیمت زندگی بسیاری تمام می‌شود. اگر طرح جداسازی پسماند‌ تر از خشک، از مبدا وجود داشت و این فرهنگ در مردم نهادینه می‌شد، به علاوه تسهیلات و امکانات لازم برای این مسئله وجود داشت، بسیار ایده‌آل بود، چون ما در شرایط بحران‌هایی مانند کرونا، دیگر فضایی برای کار کودکان زباله گرد نداشیم، ولی این طرح هنوز در جامعه به‌صورت جدی و همه گیر وجود ندارد. طی روزهای اخیر مدیریت شهری جلسات متعددی برای سلامت کودکان زباله گرد در زمان بحران ویروس کرونا داشت و مقرر و ابلاغ شد که حداقل پیمانکارانی که با شهرداری کار می‌کنند و از کودکان زباله‌گرد بهره می‌برند، مکلف باشند زباله‌ها را بدون تفکیک و به‌صورت مستقیم دفن کنند تا عملا فضای کار برای کودکان زباله گرد وجود نداشته است. اینکه چرا هنوز هم در شهر با این صحنه‌ها مواجه هستیم، در حوزه مدیریت شهری به تخلف پیمانکاران شهرداری بازمی‌گردد که مسلما با این تخلفات برخورد خواهد شد. البته درنظر داشته باشید تعداد پیمانکاران در شهرداری زیاد و امکان نظارت بر همه آنها دشوار است.

به هر ترتیب باید گفت که حوزه پسماند مخاطراتش بالاست و در شرایط عادی نیز می‌تواند مسئله‌زا باشد و تولید بیماری کرده و افراد را مبتلا کند و در شرایط حاد و بحرانی این حوزه ریسک مضاعف پیدا می‌کند. در این حوزه گزارش‌هایی داده شد و تأکید ما به‌عنوان کمیسیون سلامت این بود که در حوزه پسماند خشک و‌تر و به‌طور کلی جمع‌آوری، امحا و دفن رعایت مسائل بهداشتی انجام شود. 
یکی از اقدامات خوب انجام شده راه‌اندازی سایت جدیدی در نزدیکی آرادکوه برای دفن زباله‌های عفونی بیمارستان‌های معین کروناست. 

سایت دفن بهداشتی پسماندهای بیمارستانی یعنی پسماندهای عفونی و خطرناک مدت‌هاست که در محل دفن زباله‌های تهران، آرادکوه است، اما با توجه به آنکه ظرفیت این سایت تکمیل شده است، مکان دیگری تعبیه شده تا پسماندها در آن محل دفن شود. در این بین باید توجه شود که زباله‌های بیمارستانی حتما باید در کیسه‌ها و سطل‌های مجزا قرار گیرند و بعد از اتوکلاو و بی‌خطرسازی جمع‌آوری و از زباله‌های عادی جدا شوند. همچنین هنگام حمل به‌صورت جداگانه منتقل و در محل‌های جداگانه دفن می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید