• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9632
+
-

شماره‌های ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به‌طور سیستماتیک قطع می‌شود

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های مقابله با پیامک‌های غیرمجاز تبلیغاتی خبر داده‌است

شماره‌های ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به‌طور سیستماتیک قطع می‌شود

پیامک‌های تبلیغاتی مسئله امروز و دیروز نیست؛ سال‌هاست که صاحبان موبایل با این ماجرا دست‌و پنجه نرم می‌کنند. هر چند به گفته حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات ۴۰ میلیون مشترک درخواست جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی را داده‌اند اما گروهی از شرکت‌ها با سیم‌کارت‌های شخصی پیامک انبوه ارسال می‌کنند که در روزهای آخر سال به اوج خود رسیده است. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با همشهری نوید داده که این سیم‌کارت‌های شخصی را اپراتورها به‌زودی قطع می‌کنند و مردم می‌توانند ارسال پیامک‌های دریافتی خود را سازماندهی کنند.

 

 

وزیر ارتباطات چند روز پیش اعلام کرد قرار است هر مشترک موبایل پنلی برای سازماندهی پیام‌های تبلیغاتی خود در اختیار داشته باشد. قرار است این کار به چه صورتی باشد؟ چون در روزهای پایانی سال حجم این پیامک‌ها رشد چشمگیری پیدا کرده است.


پیامک‌های تبلیغاتی معضلی است که چندین سال گریبانگیر ما و مردم بوده است. از آنجا که روش‌های تبلیغاتی دیگر در کشور ما گران هستند معمولا کسب و کارهای کوچک، ارسال پیامک‌ برایشان روش دم‌دست و ارزانی به‌حساب می‌آید. البته این روش مورد تأیید نیست و باعث مزاحمت برای مشترکان می‌شود. ما برای جلوگیری از پیامک‌های مزاحم کارهای مختلفی را انجام داده‌ایم. مثلا سامانه  800#* را راه‌اندازی کرده‌ایم. ۴۰ میلیون مشترک تاکنون درخواست کرده‌اند که پیامک‌های تبلیغاتی برایشان ارسال نشود. اما فضا کاملا سلبی است. بعضی‌ها می‌خواهند در زمینه شغل یا علاقه خود گروهی از پیامک‌ها را دریافت کنند. با این سامانه فعلی کل پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورها  جز پیامک‌های بانکی جلوی ارسالش گرفته می‌شود. این مسئله باعث شده که بعضی از کسب و کارها هم ناراضی شوند. کمیسیون تنظیم مقررات در بهمن به سازمان تکلیف کرده که ارسال پیامک تبلیغاتی باید با رضایت مشترک باشد. همچنین قرار شده سامانه‌ای که از طرق مختلف(مثل اپلیکیشن یا یو‌اس‌اس‌دی) در دسترس مشترکان است و برای همه اپراتورها یکسان است ایجاد شود. مثلا شما می‌توانید در پنل خود تعیین کنید که آگهی‌های حوزه اطلاع‌رسانی یا شغل خودتان را دریافت کنید و جلوی بقیه پیامک‌ها را بگیرید. این سامانه در حال طراحی است و ان‌شاءالله در آخر فروردین سال جدید در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

 


این پنل برای سرخط‌های ارسال پیامک انبوه اپراتورها قاعدتا کار می‌کند اما بسیاری از مردم با وجود اینکه پیامک‌های تبلیغاتی را بسته‌اند اما هنوز از شماره‌های معمولی و مختلف پیامک‌ دریافت می‌کنند. برای این نوع ارسال پیامک قرار است چه کاری صورت بگیرد؟


این مسئله‌ای درست است. وقتی ما سامانه بستن پیامک‌ها را راه‌اندازی کردیم تبلیغات با شماره‌های موبایل معمولی با سرخط‌های مختلف افزایش پیدا کرد که باعث نارضایتی مردم شد. ما سامانه‌ ۱۹۵ را راه انداخته‌ایم که مردم می‌توانند سرخط‌های مزاحم را که پیامک‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند گزارش کنند. اوایل کار خیلی خوب بود و مردم به‌صورت گسترده شماره‌های شخصی را گزارش می‌کردند و ما آنها را قطع می‌کردیم. بعد از مدتی اما مردم هم خسته شدند. کمیسیون تنظیم مقررات اما اکنون تکلیف کرده که اپراتورها باید خودشان براساس دستورالعمل و فرایندی خودشان شماره‌های این چنینی را شناسایی کرده و آنها را قطع کنند. محتوای پیامک‌ها را قرار نیست کسی بخواند بلکه رفتار خط در اپراتورها بررسی می‌شود. مثلا اگر خطی روزی ۲ هزار پیامک بفرستد و هیچ سرویس و مکالمه‌ای هم نداشته باشد اپراتور به راحتی می‌فهمد که این خط برای فعالیت تبلیغاتی است. اپراتورها باید با این رفتارشناسی این خط‌ها را قطع کنند. اکنون سه، چهار روز است که این کار شروع شده و به‌تدریج جلوی ارسال این پیامک‌ها گرفته می‌شود. کسی که می‌خواهد پیامک انبوه ارسال کند باید مجوز داشته باشد و ارسال این پیامک‌ها با شماره شخصی خلاف است و باید با آنها برخورد مستمر صورت بگیرد تا این خطوط قطع ‌شوند. کار باید سازماندهی شود و هر شخصی پیامک‌هایی که رضایت دارد دریافت کند. در سه، چهار روز اخیر هم تعداد زیادی از این خطوط قطع شده‌اند.

 


یعنی مردم می‌توانند امیدوار باشند که به‌تدریج ارسال پیامک‌ها از خط‌های شخصی به پایان برسد؟


خطوطی که رفتارشان نشان می‌دهد فقط مشغول کار تبلیغاتی هستند و به‌اصطلاح در سیم‌باکس هستند حتما قطع می‌شوند. شاید هیچ وقت به صفر نرسد اما این کار به‌صورت مستمر صورت می‌گیرد تا این پیامک‌های مزاحم به حداقل برسد و به‌اصطلاح روی اعصاب مردم نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید