• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96305
+
-

شب زنانه سزار

شب زنانه سزار

آرش نهاوندی - محمدناصر احدی- روزنامه‌نگار

مراسم جوایز سزار که آن را اسکار فرانسوی می‌نامند، جمعه شب برندگان خود را شناخت. در این مراسم رومن پولانسکی برای ساخت فیلم «یک افسر و یک جاسوس» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد و فیلم «بینوایان» به کارگردانی لاج لی جایزه بهترین فیلم، جایزه تماشاگران، جایزه بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد (برای بازی آلکسیس مانتی) و جایزه بهترین تدوین را از آن خود کرد. لاج لی پس از بردن جایزه هیأت داوران جشنواره کن2019 برای فیلم بینوایان، در اسپانیا نیز برای این فیلم برنده جایزه گویا شده بود و نامزدی در جوایز اسکار و گلدن‌گلوب2020 را هم کسب کرده بود. این کارگردان فرانسوی از شورش‌های سال 2005 فرانسه در ساخت این فیلم الهام گرفته بود. فیلم یک افسر و یک جاسوس هم که در 12رشته از جوایز سزار نامزد شده بود، علاوه بر جایزه بهترین کارگردانی، جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی (نوشته شده توسط رومن پولانسکی و رابرت هریس) و جایزه بهترین طراحی لباس را به‌خود اختصاص داد. رومن پولانسکی پیش‌تر برای فیلم یک افسر و یک جاسوس، جایزه بهترین کارگردانی را در مراسم جوایز لومیر دریافت کرده بود.

فمینیست‌‌ها علیه پولانسکی
پس از اعلام نام رومن پولانسکی به‌عنوان برنده جایزه بهترین کارگردان، بسیاری ازجمله آدل هائنل، بازیگر فیلم «چهره یک بانو در آتش»، سالن محل برگزاری مراسم (سالن پلیل پاریس) را ترک کردند. به‌دلیل فشار فزاینده فمینیست‌ها، در این مراسم نه پولانسکی و نه هیچ‌یک از بازیگران و عوامل فیلم یک افسر و یک جاسوس حضور نیافته بودند. پولانسکی پیش‌تر گفته بود برای اینکه او را در مراسم اهدای جوایز سزار مورد محاکمه بیجا قرار ندهند، در این مراسم حضور نخواهد یافت. اما عدم‌حضور پولانسکی مانع از تظاهرات اعتراض‌آمیز 100نفر از طرفداران یک گروه فمینیستی در بیرون از سالن محل برگزاری مراسم نشد. پیش‌تر، در زمان اعلام نامزدی فیلم یک افسر و یک جاسوس در 12رشته، تمامی اعضای هیأت مدیره سزار تحت فشار فزاینده فمینیست‌ها استعفا کرده بودند. پرونده رسوایی اخلاقی مفتوح پولانسکی در آمریکا و ادعاهای بعدی که در این زمینه علیه وی مطرح شده، مشکلات زیادی برای وی ایجاد کرده، ازجمله اینکه او دیگر نمی‌تواند به آمریکا بازگردد. همچنین، تحت فشار فمینیست‌ها، وی از آکادمی اسکار اخراج شده و در اکثر جشنواره‌های سینمایی سال حواشی زیادی پیرامون وی ایجاد می‌شود.

واکنش شبکه‌های اجتماعی به کلر دنی
برای نخستین بار از زمان برگزاری این مراسم در 45سال گذشته، کسی در مراسم امسال مورد تجلیل قرار نگرفت. طبق شنیده‌ها، آکادمی سزار برد پیت را برای دریافت جایزه یک عمر فعالیت هنری درنظر داشت که این موضوع رد شد. با توجه به جو سیاسی مراسم امسال، چند بازیگر و کارگردان فرانسوی از خیر حضور در این مراسم گذشتند و یا حاضر به اهدای جوایز نشدند. همین مسئله باعث شد کمدین فرانسوی، فلورنس فلورستی که مجری مراسم بود، دستمایه‌ای برای شوخی پیدا کند. او در طول مراسم چندبار هم با پولانسکی شوخی کرد و حتی فیلم او یعنی یک افسر و جاسوس را «من پدوفیل را متهم می‌‎کنم» نامید. علاوه بر نامزدی فیلم پولانسکی در چند رشته، جایزه سزار به‌دلیل اینکه مانع صحبت‌کردن شخصیت‌های فمینیستی مانند کلر دنی کارگردان و ویرجین دسپنتس نویسنده در یکی از رویدادهای قبل از مراسم شده بود مورد انتقاد شدید قرار گرفت. جالب اینجاست که دنی کسی بود که نام پولانسکی را به‌عنوان برنده جایزه بهترین کارگردانی در این مراسم اعلام کرد و همین موضوع واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت.

جوایز سزار
فیلم «عصر زیبا» اثر نیکلاس بدوس، جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین بازیگر مکمل زن (فانی آردانت) و بهترین طراحی صحنه را به‌خود اختصاص داد. اما فیلم «چهره یک بانو در آتش» اثر سلین سیاما با روایتی عاشقانه که داستانش در قرن هجدهم می‌گذرد، در ابتدا در 10رشته جوایز سزار نامزد شده بود که تنها جایزه بهترین فیلمبرداری به آن اختصاص یافت. این فیلم پیش‌تر جایزه بهترین فیلمنامه در کن 2019 را از آن خود کرده بود. با وجود اینکه انتظار می‌رفت آدل هائنل، بازیگر فیلم چهره یک زن در آتش، جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کند، اما جایزه بهترین بازیگر زن به آنایس دوموستیه برای ایفای نقش در فیلم «آلیس و شهردار» اختصاص یافت. رشدی زِم نیز به‌دلیل ایفای نقش در فیلم «اوه مرسی!» به کارگردانی ارنو دپلشن جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.

فهرست کامل جوایز 
این مراسم به این قرار است:
  بهترین فیلم:
بینوایان (لاج لی)
  بهترین کارگردان:
رومن پولانسکی (یک افسر و یک جاسوس)
  بهترین بازیگر زن:
آنایس دوموستیه (آلیس و شهردار)
  بهترین بازیگر مرد:
رشدی زم (اوه مرسی!)
  بهترین بازیگر مرد مکمل:
سوان آرلو (به لطف خدا)
  بهترین بازیگر زن مکمل:
فانی آردانت (عصر زیبا)
  بهترین موسیقی اورژینال:
دَن لِوی (من بدنم را گم کردم)
  بهترین فیلم خارجی:
پارازیت (بونگ جون هو)
  بهترین فیلمبرداری:
کلر ماتون (چهره یک بانو در آتش)
  بهترین تدوین:
فلورا ولپلیه (بینوایان)
  بهترین فیلمنامه غیراقتباسی:
نیکلاس بدوس (عصر زیبا)
  بهترین فیلمنامه اقتباسی:
رومن پولانسکی و رابرت هریس (یک افسر و یک جاسوس)
  بهترین صدا:
گروه صدای «زوزه گرگ»
  جایزه تماشاگران:
بینوایان
  بهترین فیلم کوتاه:
«با یک تار مو» (لورین اسکافه و ایونیک مولر)
  بهترین مستند:
«ام» (یولانده زابرمن)
  بهترین فیلم اول:
پاپیکا (مونیا مدور)
  بهترین انیمیشن بلند: 
من بدنم را گم کرده‌ام (جرمی کلاپین)
  بهترین انیمیشن کوتاه: 
شبِ کیسه‌های پلاستیکی (گابریل هارِل)
  بهترین بازیگر زن‌ تازه‌وارد:
لینا خودری (پاپیکا)
  بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد:
آلکسیس مانتی (بینوایان)
  بهترین طراحی لباس:
پاسکالین شاوان (یک افسر و یک جاسوس)
  بهترین طراحی تولید:
استفان روزنباوم (عصر زیبا)

این خبر را به اشتراک بگذارید