• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96273
+
-

نظامیان به جنگ کرونا رفتند

اعلام آمادگی یک هفته اخیر نیروهای مسلح برای کمک به دولتی‌ها در مبارزه با کرونا جنبه عملی پیدا کرد و ارتش، خط تولید انبوه نخستین کیت‌های تشخیص بیماری کرونا را راه‌اندازی کرد. پیش از این سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع وعده تولید انبوه این کیت‌ها را داده بود و از اعلام آمادگی نیروهای مسلح برای برپایی بیمارستان‌های سیار، تولید ماسک و کیت‌های تشخیص ویروس، ساخت برانکارد، تخت و آمبولانس ایزوله برای مقابله با کرونا خبر داده بود. بنا به گفته رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش «دانشگاه علوم پزشکی ارتش به همراه نیروی زمینی ارتش موفق به تولید کیت تشخیص بیماری کرونا شدند که از شنبه تولید انبوه آن کلید خورد.»

نیروی انتظامی و سپاه نیز آماده‌اند تا تجهیزات خود را برای مبارزه با ویروس کرونا به میدان بیاورند. فرمانده یگان‌های ویژه ناجا خبر داده «یگان ویژه برای مهار و کنترل بیماری کرونا، تمامی امکانات خود، ازجمله خودروهای آبپاش را به میدان می‌آورد.» سردار حسن کرمی با اشاره به قابلیت تجهیزات یگان ویژه افزود: «یگان‌های ویژه محافظ مردم در برابر اشرار و اغتشاشگران هستند، ولی این بار ویروس مهاجم در حال ضربه زدن به هموطنان است؛ به همین دلیل یگان ویژه آماده است برای حفظ جان مردم با تمام قوا وارد صحنه مبارزه با این بیماری شود و تمام تجهیزات لجستیک خود را برای پالایش شهرها به کارگیری کند. یگان‌های ویژه آماده‌اند خودروهای سبک و سنگین خود مانند خودروی ضد‌شورش آبپاش «راتق» را در اختیار نهادهای درمانی و بهداشتی و متولیان امر جهت ضد‌عفونی کردن شهرها قرار دهند تا شیوع این بیماری در کشور کاهش پیدا کند.» پیش از او سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه نیز در تماس تلفنی با سعید نمکی، وزیر بهداشت از آمادگی سپاه برای هرگونه کمک به دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی، در مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری خبر داده بود. استقرار سامانه سی‌تی‌اسکن سیار نیروی زمینی سپاه برای کمک به تشخیص بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان شهدای یافت‌آباد تهران بخشی از اقدامات انجام شده این نیرو در پایان هفته گذشته بود.

روز شنبه امیر سرتیپ دوم پزشک بهزاد موذنی درباره آخرین اقدامات ارتش جمهوری اسلامی درخصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا به ایرنا گفت: از زمانی که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ارتش را به‌کار گرفتیم. در این راستا دستورالعمل‌های پیشگیری و مبارزه با این بیماری و راه‌های درمان را به تمام یگان‌های نظامی مستقر در سراسر کشور اعلام کردیم. رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش از تشکیل قرارگاه پدافند زیستی خبر داد و گفت: تمام دستورالعمل‌ها از طریق این قرارگاه به سراسر کشور اعلام می‌شود. از همان ابتدای شیوع این ویروس، بیمارستان خانواده، پذیرای بیماران مشکوک به کرونا بود و از هفته گذشته بیمارستان هاجر نیروی زمینی هم رسما به‌عنوان یکی از ۲۱مرکز پیش‌بینی شده، بیماران مشکوک به کرونا را پذیرش می‌کند. وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند ضدعفونی‌ها و گندزدایی را  در پادگان‌ها انجام می‌دهیم گفت: در ورودی همه پادگان‌ها تمام مراجعان با تب‌سنج‌های لیزری کنترل می‌شوند که اگر کسی علائمی داشته باشد وارد پادگان‌ها و اماکن نظامی نشود. علاوه بر این در پادگان‌ها مکان‌هایی را درنظر گرفتیم که اگر کسی دچار علائم بیماری کرونا شد از دیگران جدا شده و باعث شیوع بیماری نشود.رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه مراکز درمانی ارتش کاملا به امکانات پیشگیری و درمانی مجهز است، گفت: علاوه بر ارائه مرتب آموزش‌های لازم، جلسات و بازرسی‌های مکرر انجام می‌شود. خبازخانه‌ها، آشپزخانه‌ها و سلف سرویس‌ها با ناظرها کار خود را انجام می‌دهند و متخصصان و پزشکان بر همه مراحل اعم از نحوه ورود و تهیه مواد غذایی تا طبخ و توزیع آن نظارت کامل دارند. امیر موذنی تأکید کرد: شبانه روز در بیمارستان‌ها در خدمت آحاد مردم هستیم و همه با یک بسیج عمومی می‌توانیم بر این بیماری فائق آییم. همانطور که ارتش در بحران‌هایی که در کشور به‌وجود آمده است خط اول بوده در بحث کرونا هم ارتش به‌خصوص نیروی زمینی در خدمت مردم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید