• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 10 اسفند 1398
کد مطلب : 96210
+
-

آیا پیشنهاد خانه سینما برای تعطیلی پروژه‌های سینمایی برای کنترل ویروس چینی به جایی می‌رسد؟

کرونا کات

اختصاصی همشهری
کرونا کات

مسعود میر- روزنامه‌نگار

از طرح، فیلمنامه، مجوز ساخت، قرار‌داد و امور اداری که بگذرید تازه نوبت به آغاز ساخت می‌رسد. از سینما می‌گوییم که دشواری انجام پروژه‌هایش بر کسی پوشیده نیست و حالا این دشواری به نامرادی آلودگی و ابتلا هم دچار شده‌است. سالن‌های سینما تعطیل شده‌اند و حالا دیگر به خاطر ویروس لعنتی، سینما تا پشت خاکریز تولید عقب‌نشینی کرده‌است. حرف از تلاش و رایزنی و صدور اطلاعیه برای متوقف‌شدن هر چه سریع‌تر پروژه‌های سینمایی است و البته ضرر جبران‌ناپذیری که کرونا بر چرخه تولید محصولات فرهنگی در کشور وارد کرده‌است.

اول توصیه، حالا ابلاغیه
برای پیگیری چند و چون توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی در حال تولید، سراغ دانش اقباشاوی رفتیم که در روزهای گذشته تلاش بسیاری برای محافظت اهالی سینما از ابتلا به بیماری نشان داده است. او که رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران است به همشهری می‌گوید:« در تاریخ اول اسفندماه با انتشار بیانیه‌ای از تمامی اعضای صنف خودمان و دیگر صنوف و البته هیأت مدیره خانه سینما خواستیم که همکاران به‌عنوان عناصر مؤثر پروژه‌های سینمایی بحث رعایت بهداشت و نکات ایمنی را به جد در دستور کار خود و همه عوامل پروژه‌ها قرار دهند. پیشگیری از کرونا برای ما در حد رعایت نکات ایمنی مثلا در صحنه‌های انفجار و یا مواجهه با فیلمبرداری در ارتفاع و یا کار با برق فشار قوی بود و البته همه همکاران هم از توصیه ما استقبال کردند و خودمان هم به‌طور مستمر از طریق هیأت مدیره صنف خودمان بر رعایت مسائل بهداشتی در پروژه‌ها نظارت داشتیم اما کرونا شرایط را از هشدار به بحران کات زد.»
به گفته اقباشاوی روز پنجشنبه به‌دلیل شرایط بحرانی پیش آمده در جامعه همه روسای صنوف مختلف خانه‌سینما و هیأت‌مدیره خانه با مشورت وزارت کار و نهادهای بهداشتی، یک بیانیه پیشنهادی را تنظیم و منتشر‌کرد که در‌ آن توصیه‌شده برای جلوگیری از ابتلای اهالی صنعت تصویر ایران و خانواده‌هایشان و همچنین پرهیز از مشکلات مرتبط با آن‌که قطعا سبب ایجاد مخاطره و صدمات فراوان مادی و معنوی برای نهادهای اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی است، دست‌کم در شرایط فعلی که با شیوع دامنه‌دار بیماری مواجهیم، گروه‌هایی که در مرحله پیش‌تولید یا فیلمبرداری قراردارند، به‌طور موقت از فعالیت خودداری کنند.

همراهی سخت، علیه بیماری سخت
کارگردان فیلم سینمایی «تاج‌محل» می‌گوید: از نیمروز پنجشنبه که این بیانیه منتشر‌شد تا پایان روز، حداقل 3 پروژه شامل یک سریال و 2 فیلم سینمایی به خاطر رعایت مسائل بهداشتی به‌طور داوطلبانه کارشان را متوقف‌کرده‌اند. این موضوع مهمی است که به‌رغم مشکلات فراوانی که برای سازندگان به‌وجود می‌آید خانواده بزرگ صنعت فیلم ایران شامل سینما، تلویزیون و شبکه نمایش‌خانگی از این بیانیه استقبال کرده‌اند.

ضرر مالی، ضرر جانی؛ دوگانه ساده
«در شرایط بحرانی، عقل و قانون و البته محتوای قراردادهایی که فی‌مابین عوامل تولید فیلم‌ها نوشته می‌شود، حکم می‌کند که کار متوقف شود.» رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای‌ایران ادامه می‌دهد:«در قراردادهای سینمایی، ذکر شده که در شرایط بحران مانند جنگ، سیل، زلزله و موارد مشابه، قرارداد همکاری کان‌لم‌یکن خواهد بود و البته فارغ از اینها از نظر فقهی هم می‌توان به جمله فقها استناد کرد که معتقدند در شرایط بروز بیماری‌های واگیردار باید به توصیه پزشکان عمل کرد و این موضوع قابل انطباق با شرایط روز است. همانطور که می‌بینید مثلا نمازجمعه بعد از 41سال روز گذشته در تهران برگزار نشد و شرایط حاد را باید پذیرفت.»

همین حالا
اقباشاوی در پاسخ به سؤال همشهری درباره اینکه چرا برخی گروه‌ها محدودیت زمانی برای تحویل پروژه‌هایشان را دلیلی بر عدم‌ لغو کار می‌دانند و در این شرایط هم فعالیت گروه‌شان را متوقف نکرده‌اند، می‌گوید:« کاملا قابل درک است که برخی پروژه‌ها به‌خصوص کارهای تلویزیونی در منگنه زمانبندی قرار دارند اما هیچ‌چیز واجب‌تر از جان انسان‌ها نیست و خانه‌سینما برای این مهم‌، تمام‌قد از اعضای صنوف خود حمایت خواهد‌کرد.»  او همچنین با اشاره به اینکه خوشبختانه در دوره اوج کار اهالی سینما و زمان تولید(از شهریور تا آذر) نیستیم، تأکید‌کرد:«‌همین الان که با هم گفت‌وگو می‌کنیم دست‌کم 6پروژه سینمایی در حال کار و تعداد زیادی پروژه تلویزیونی هم در حال ادامه فعالیت هستند که امیدواریم در نخستین فرصت با درایت تهیه‌کننده‌هایشان در این شرایط متوقف شوند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید