• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9618
+
-

ناامنی اروپا برای سفرای ایران

بعد از تهدید حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس، حمله به اقامتگاه سفیر ایران در اتریش موجی از نگرانی را برای سفرای مقیم ایران در اروپا به صدا درآورد. براساس بیانیه رسمی پلیس اتریش، فرد مهاجم مردی 26ساله، اتریشی و مقیم وین بود. پلیس اتریش اعلام کرده است که انگیزه و پیش‌زمینه این اقدام کاملا مبهم بوده و تحقیقات گسترده و عمیقی هم‌اکنون توسط اداره مبارزه با تروریسم و حفاظت از قانون اساسی در حال انجام است. به گفته پلیس، چاقوی مهاجم ضبط شده و محل حادثه نیز از سوی پلیس جنایی اتریش مورد بررسی قرار گرفته است. ساعاتی قبل از آنکه این حمله صورت گیرد، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در توییتی نوشت: از سوی فردی به نام «حسین مرعشی‌قزوینی» از اصحاب جریان شیرازی تهدید به قتل شده است. بعیدی‌نژاد با انتشار تصاویری از تهدیدهای منتسب به فرد مذکور در فضای مجازی نوشت: با توجه به اینکه اتهام به قتل و دیگر اتهامات وارده مجازات شرعی و قانونی دارد، آیا می‌توانیم اقلا به حمایت مسئولان قضایی کشورمان امیدوار باشیم؟

این تهدید بعد از حمله شامگاه جمعه تعدادی از اعضای گروه افراطی فرقه شیرازی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن صورت گرفت. در آن حمله 3 نفر از اعضای فرقه شیرازی با بالا رفتن از دیوار سفارت، پرچم ایران را پایین کشیدند.

فرقه شیرازی که از آنها به‌عنوان «شیعه انگلیسی» یاد می‌شود، تحت‌تأثیر فردی به‌نام سیدصادق شیرازی است. طرفداران وی ازجمله «یاسر حبیب»، صاحب شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای الفدک، عموما به نشر مطالب تفرقه‌برانگیز در جهان اسلام شهرت دارند. حسین شیرازی، فرزند صادق شیرازی در یک سخنرانی خود به توهین به مقامات کشورمان پرداخته است. 

وی که از حضور در دادسرا هم خودداری کرده است، توسط مأموران به بازداشتگاه منتقل شده است که این مسئله اعتراض طرفداران فرقه «شیرازی‌ها» را به‌دنبال داشته است. به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به عذرخواهی رسمی دولت انگلیس گفته بود که معاون سیاسی وزیر خارجه ایران مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی را به سفیر انگلیس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن و برخورد فوری پلیس با مهاجمان شده است.

بهرام قاسمی همچنین درباره حمله به اقامتگاه سفیر ایران در اتریش گفته است: ما از دولت اتریش خواسته‌ایم که هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کند و توجه بیشتر به حفاظت مکان‌های دیپلماتیک ایران در این کشور داشته باشد.

در پی حمله به سفارت ایران در لندن، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که مسئولان امنیتی سفارتخانه ایران در لندن بروز حادثه را پیش‌بینی کرده بودند، ولی وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده بود که ما امنیت را حفظ می‌کنیم، نگران نباشید. به گزارش ایسنا، علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی درباره علت انفعال پلیس و دولت انگلیس در تعرض به سفارت کشورمان در لندن گفت: این بازی پینگ‌پنگی طراحی شده دولت انگلیس بود که همزمان با سفر یکی از رهبران کشورهای منطقه به لندن انجام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید