• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 10 اسفند 1398
کد مطلب : 96155
+
-

مجلس تعطیل شد

از 30نماینده، تست کرونا گرفته شده و تاکنون نتیجه 4مورد آن مثبت بوده است

مجلس تعطیل شد

فرزانه آئینی _ خبر‌نگار

در لابه‌لای اخبار مربوط به کرونا از دامنه شیوع آن گرفته تا روند درمان و قواعدی که از سوی دولت برای کنترلش به کار گرفته می‌شود، «نمایندگان مجلس» پرتکرارترین کلیدواژه‌ای است که در این جریان به گوش می‌رسد. نمایندگان مجلس هم سهم قابل توجهی در مبتلایان دارند و هم به‌عنوان واسط میان مردم و حاکمیت بایدها و نبایدهای مبارزه با ویروس کرونا را مطرح می‌کنند. در این بین اما فهرست شدن اسامی نمایندگانی که به این ویروس مبتلا شده‌اند در لابه‌لای اخباری که از ابتلای دولتمردان و علمای قم به‌عنوان مبدأ شیوع کرونا به گوش می‌رسد قابل توجه است.

برنامه‌های مجلس تعطیل شد
اسدالله عباسی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس  دیروز گفت: طبق تصمیم هیأت رئیسه، مجلس شورای اسلامی تا اطلاع ثانوی جلسه ندارد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس ضمن اعلام این خبر افزود: به‌دلیل شیوع کرونا ویروس در کشور با تصمیم هیأت رئیسه، جلسات مجلس تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود. وی بیان کرد: بودجه۹۹ را نیز به‌صورت چند دوازدهم تصویب خواهیم کرد. عباسی گفت: جلسه بررسی رأی اعتماد وزیر جهادکشاورزی نیز به‌دنبال این تصمیم برگزار نخواهد شد؛ لذا احتمالا با توجه به شرایط، دولت باید اذن رهبری را برای ادامه کار سرپرست این وزارتخانه اخذ کند.
ارتباط رودرروی نمایندگان با مردم و افزایش تعدد این دیدارها به‌دلیل میتینگ‌های انتخاباتی که از زمان ورود کرونا به کشور کلید خورد اصلی‌ترین عامل مبتلا شدن مجلسی‌ها به ویروس کروناست؛ اتفاقی که در همان نشست مجلس بعد از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سبب ممانعت از ورود 5نماینده به صحن علنی بهارستان شد و 8نماینده دیگر نیز مشکوک به کرونا شناخته شدند.
ابتلای وسیعی از جمع 290نماینده‌ای که موجی از نگرانی را بین دیگر نمایندگان پدید آورد و سبب شد به‌رغم اعلام قبلی هیأت رئیسه برای برگزاری نشست‌های دوشیفت مجلس در هفته گذشته این نشست‌ها به یک نشست علنی در روز یکشنبه و یک نشست غیرعلنی در روز دوشنبه گذشته تقلیل یابد.
نگرانی شیوع گسترده کرونا ویروس در بین نمایندگان آنچنان بود که 3 هفته مانده تا پایان سال مجلسی‌ها تدوین لایحه بودجه را به همان کمیسیون تلفیق سپردند و ترجیح دادند نشست‌هایشان را تا فردا- یکشنبه – به تعویق بیندازند. درباره برگزاری نشست امروز هم اما و اگرهایی وجود دارد و گفته شده درصورت برگزاری نشست کمیسیون تلفیق، مجلس، جلسه علنی نخواهد داشت.

4نماینده، کرونایی شدند امیرآبادی نیاید
شاید به‌دلیل گسترده‌تر شدن شمار مبتلایان و افزایش آمار قربانیان، تعویق جلسات مجلس تداوم یابد؛ چنان که محمدعلی وکیلی در صفحه شخصی‌اش در توییتر خبر داد: «طبق اطلاع از تست کرونای 30 نفر از همکاران در مجلس شورای اسلامی، تاکنون نتیجه اعلان شده‌ 4 نفر مثبت است.»
پیش از این محمود صادقی، نماینده تهران و مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در توییتر و ویدئوهایی که در صفحات مجازی‌شان منتشر کرده بودند از ابتلای خود به کرونا خبر داده بودند.
ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده دامغان نیز با تأکید بر ابتلای چند نماینده به کرونا به ایلنا گفت: چند تن از نمایندگان مجلس آلوده به این مسئله شدند. آقای احمد امیرآبادی، نماینده قم حالش بسیار بد است. این فرد وقتی به مجلس می‌آید و تنفس کرده و نوشیدنی و چای مصرف می‌کند، اینها خطر ایجاد می‌کند.
وی افزود:روز اول با اعتراضی که نمایندگان و مخصوصا پزشکان نماینده کردند ایشان رفتند. آقای جمالی - نماینده فسا که پزشک هم هست - خیلی ناراحت بود و اعلام می‌کرد که این مریضی سخت و بدی است و دلیلی ندارد که شخصی که مریض شده به صحن بیاید. آقای صادقی، نماینده تهران  مشکوک به این بیماری بود و بعضی دیگر از نمایندگان که حالشان بد بود، پریروز آزمایش گرفتند و گفتند 5 روز دیگر طول می‌کشد تا اعلام کنیم که نتیجه‌تان مثبت است یا منفی.

تدبیر مجلسی‌ها برای فرار از کرونا
دوری از اجتماعات و کاهش رفت‌وآمدهای اجتماعی موضوعی است که نمایندگان به جد روی آن مانور می‌دهند و بحث تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی را در همین راستا مطرح می‌کنند.
 در همین راستا هم حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه این ویروس رواج سریع پیدا کرده و متأسفانه جان تعدادی از هموطنان را گرفته است، گفت: نمی‌توان با آن با شوخی و مسامحه برخورد کرد. باید از همه ظرفیت‌ها، امکانات و برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با آن استفاده کرد.
وی در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دوری از اجتماعات و مکان‌های شلوغ اعم از اماکن زیارتی، اتوبوس، مترو، دانشگاه و مدارس است، لذا باید مردم از حضور در اجتماعاتی که امکان انتقال ویروس وجود دارد، پرهیز کنند.
هرچند تعیین تکلیف لایحه بودجه سال آینده در دستور کار این هفته بهارستان قرار داشت اما وسعت فراگیری و سرعت انتقال این ویروس در مجلس عاملی بود که نمایندگان را از حضور در صحن بهارستان نگران کرده و به‌دنبال راهی برای پایان دادن سریع‌تر به نشست‌هایشان در آخرین ماه سال هستند.
حال باید دید مجلسی‌ها چه تدبیری برای به سرانجام رساندن بودجه می‌اندیشند تا هم جانشان در امان بماند هم دخل و خرج کشور در سال آینده مشخص شود.


    درمانگران شهید
در کنار درگیری خود مجلسی‌ها با این ویروس ناخوانده، عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی دست به قلم شده و دیروز در نامه‌ای به رئیس بنیاد شهید خواستار این شد که پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که در جریان مقابله با ویروس کرونا، از دنیا می‌روند به‌عنوان شهید محسوب شوند. او در نامه‌ سرگشاده‌اش به حجت‌الاسلام شهیدی که روی صفحات مجازی‌اش منتشر کرده، آورده است: «همانطور که استحضار دارید پس از شیوع گسترده ویروس کرونا تعدادی از پزشکان، پرستاران و کادرهای بیمارستانی و مراکز درمانی با شرف این آب و خاک در راه مقابله با این ویروس مهلک و حفظ سلامت مردم ایران جانشان را از دست داده‌اند.این هموطنان عزیز با آگاهی کامل از عواقب خطرناکی که جان آنها را تهدید می‌کند در صف مقدم مقابله با کرونا قرار گرفتند و رحلت شهیدگونه‌ای از میان ما داشتند. از حضرتعالی به‌عنوان ریاست بنیاد شهید انتظار می‌رود مقدمات و تمهیدات لازم را فراهم کنید تا این عزیزان که از میان ما رفته‌اند هرچه سریع‌تر به‌عنوان شهید شناخته شوند و خانواده‌های آنان از حمایت‌های مادی و معنوی لازم برخوردار شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید