• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9615
+
-

چهارشنبه‌سوری وزرا در‌ بهارستان

برخی نمایندگان پیشنهاد برگزاری استیضاح بعد از تعطیلات نوروز را مطرح کردند

مجلس
چهارشنبه‌سوری وزرا در‌ بهارستان

فرزانه آیینی | خبر‌نگار:

 امروز در 2نوبت صبح و عصر استیضاح علی ربیعی و عباس آخوندی، وزرای کار و راه بررسی می‌شود و پیش‌بینی اینکه خروجی جلسه علنی مجلس چه می‌شود و وزرا رأی اعتماد مجدد از نمایندگان می‌گیرند یا نه، پیچیده است. آنچه ماجرا را پیچیده‌تر می‌کند، گمانه‌زنی‌ها درباره پشت‌پرده به‌جریان‌افتادن طرح‌های استیضاح است که وزیر کار به صراحت از آن به‌عنوان باج‌خواهی برخی نمایندگان نام‌ برده است.

علی ربیعی گفته است از سوی برخی افراد برای انتصابات تحت فشار است اما مصلحت نمی‌داند که اسامی این افراد را رسانه‌ای کند، چرا که از رفقا و هم‌طیفان خودشان است. آخوندی وزیر راه نیز در سخنان مشابهی از روند استیضاح گلایه کرده و گفته که مسیر پرسش و پاسخ بین مجلس و دولت جاده‌ یکطرفه است. قطعاً حرکت در خلاف جهت جریمه سنگینی دارد. داستان تلخ باج‌خواهی نمایندگان نخستین بار از سوی نزدیکان حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت نیرو رسانه‌ای شد. برخی چهره‌های سیاسی نزدیک به او پس از عدم‌رأی اعتماد مجلس به بیطرف خبر از باج خواهی 4نماینده از او و مخالفت بیطرف با این روند دادند و گفتند که نه وزیر پیشنهادی به باج‌خواهی‌ها یکی ازعوامل رویگردانی مجلس از او بوده است.

تحمل روشنگری را داشته باشند

سخنانی که از سوی دولتمردان ضمیمه سابقه برخی نمایندگان می‌شود، جمعی از وکلای مجلس ازجمله بهروز نعمتی،  از طراحان استیضاح ربیعی و آخوندی را در راستای دفاع از ‌شأن مجلس وارد میدان کرده است. او با ابراز گلایه از روندی که وزرا در پیش گرفته‌اند به آنها توصیه می‌کند اگر موردی درباره باج‌خواهی‌ها دارند در جلسه علنی امروز طرح کرده و نماینده باجگیر را به مجلس معرفی کنند. او به همشهری می‌گوید که جلسه علنی برای بررسی استیضاح وزرا بهترین فرصت است تا آنها از حقیقتی که در جریان است پرده بردارند و به صراحت بگویند که چه نماینده‌ای از آنها باج خواسته است.

در مقابل اما حسام‌الدین آشنا،  مشاور رئیس‌جمهور در توییتی نوشته است که استیضاح حق نمایندگان است و روشنگری وظیفه وزیران. قاعدتا نمایندگان محترم هم از حق خود استفاده می‌کنند و هم ظرفیت و تحمل شنیدن روشنگری‌های وزیران محترم را دارند. داغ‌شدن جدل و کشمکش رسانه‌ای بین دولت و مجلس سبب شکل‌گیری نگرانی در میان جمعی از نمایندگان ازجمله علی مطهری شده و او ترجیح می‌دهد به‌رغم ناراحتی‌اش از فضای شکل گرفته، همه پیش‌بینی‌ها درباره نتیجه استیضاح 2وزیر در جلسه صبح و بعد از ظهر امروز را به روند 8ساعت بررسی نمایندگان واگذار کند و بگوید با این روند اتهام زنی و برچسب زنی فقط اعتماد مردم نسبت به دولت و مجلس را تضعیف می‌کنیم.

آتش به اختیار یا فراکسیونی 

در کنار سایه حواشی اتهام باج‌خواهی برخی نمایندگان از وزرا بر سر روند جلسه علنی امروز مجلس، نکته دیگری که پیش‌بینی درباره سرانجام استیضاح وزرای کار، راه و کشاورزی - استیضاح محمود حجتی در دستور کار روز چهارشنبه مجلس قرار دارد- را دشوار می‌کند، سکوت فراکسیون‌ها در قبال 2طرح استیضاح مذکور است و همین سرگردانی رأی سبب می‌شود که نتیجه رأی اعتماد مجدد مجلس به ربیعی و آخوندی قابل پیش‌بینی نباشد.

اصطلاح آتش به اختیار (به‌معنای تصمیم‌گیری شخصی نمایندگان) یا (رأی فراکسیونی تبعیت نمایندگان از تصمیم فراکسیون‌های متبوعشان) درباره رأی اعتماد به ربیعی و آخوندی 2مسیر است که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هر سه فراکسیون امید با 105عضو،  فراکسیون اصولگرایان ولایی با 120عضو و فراکسیون مستقلین ولایی با 75عضو اعلام موضع نهایی درباره تصمیم‌شان را به دقیقه90 یعنی قبل از برگزاری صحن علنی موکول کرده‌اند.

در همین راستا حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با اعلام اینکه به‌رغم رویه مرسوم فراکسیون ولایی مجلس تاکنون جلساتی با وزرا یا نمایندگان آنها نداشته است، گفت: امروزصبح اعلام خواهد شد که آیا آتش به اختیار باشد یا فراکسیونی نظر داده شود.

با وجود عدم‌حضور وزرای مذکور در فراکسیون اصولگرایان ولایی اما هر 3وزیر دیروز به فراکسیون امید رفتند و به ابهامات و سؤالات نمایندگان این فراکسیون پاسخ دادند.  فاطمه سعیدی با اعلام این خبر به خانه ملت گفته است که نظر نهایی فراکسیون از جمع‌بندی هیأت رئیسه و تا قبل از برگزاری نشست نوبت صبح امروز اعلام خواهد شد. جعفر‌زاده ایمن آبادی، عضو فراکسیون مستقلین ولایی هم به خبرگزاری‌ها گفته است هنوز درباره ورود فراکسیون به بحث استیضاح وزرا تصمیم‌گیری نهایی نشده است و در جلسه صبح امروز در این‌باره به جمع‌بندی خواهند رسید.

جهانگیری از وزرا دفاع می‌کند

قرار است  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در صدر جمعی از دولتمردان برای حمایت از آنها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به بهارستان برود. انتشار خبر حضور جهانگیری سبب شد تا بحث جایگاه قانونی او برای دفاع از ورزا از سوی هیأت رئیسه محل تردید قرار بگیرد. در همین راستا اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت رئیسه گفت: طبق آیین‌نامه فرصتی برای اظهارنظر معاون اول رئیس‌جمهور پیش‌بینی نشده و تنها اگر رئیس‌جمهور در جلسه حاضر شود،  یک ساعت فرصت دفاع از وزیر را خواهد داشت. او همچنین در تشریح روال جلسه استیضاح ربیعی و آخوندی وزرای کارو راه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس،  ۵ ساعت برای استیضاح هر کدام از وزرا پیش‌بینی شده که براین اساس متقاضیان استیضاح 2ساعت و وزیر 3ساعت فرصت دفاع دارند. او افزود: برای استیضاح ربیعی و آخوندی به‌صورت جداگانه رأی‌گیری خواهد شد و احتمالا جلسه استیضاح ربیعی تا ظهر به پایان می‌رسد و در جلسه بعدازظهر نیز استیضاح آخوندی در دستور کار مجلس خواهد بود. جلسه استیضاح حجتی، وزیر جهادکشاورزی نیز فردا ۲۳ اسفند برگزار می‌شود.

درخواست نمایندگان برای موکول کردن استیضاح به بعد از عید

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت که جمعی از نمایندگان درخواست دارند که استیضاح وزرای راه، رفاه و کشاورزی به بعد از تعطیلات موکول شود. ابوالفضل موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استیضاح وزرا ۱۵ و ۱۶ اسفند اعلام وصول شده و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس باید حداکثر ۱۰ روز بعد از اعلام وصول، جلسه استیضاح برگزار شود. اگر بخواهیم ۱۰ روز بعد از اعلام وصول را درنظر بگیریم به تاریخ ۲۵ اسفند می‌رسیم که روز پنجشنبه است و مجلس جلسه ندارد و بعد از آن هم جلسه‌ای تشکیل نمی‌شود بنابراین، این موضوع قابل بررسی است که آیا می‌شود استیضاح را به نخستین جلسه بعد از تعطیلات مجلس موکول کرد یا خیر؟ وی افزود: نمایندگان عموما بازه زمانی فعلی را برای استیضاح وزرا مناسب نمی‌دانند، ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد باید اجازه دهیم وزرا از حداکثر وقت‌شان استفاده کنند و بعد اقدام به استیضاح آنها کنیم؛ اگرچه برگزاری جلسه استیضاح در این فرصت نیز ایراد قانونی ندارد. برخی نمایندگان نیز در همین راستا درخواست داشتند که جلسه استیضاح به بعد از جلسات مجلس موکول شود که این به نفع مردم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید