• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 8 اسفند 1398
کد مطلب : 96086
+
-

بی‌اعتمادی بدتر از کروناست

آمار کرونا را کم و زیاد نمی‌کنیم در تصمیمات کشور قرنطینه وجود ندارد نباید بگذاریم آمریکا ویروس جدید تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی را بر ویروس کرونا سوار کند

دولت
بی‌اعتمادی بدتر از کروناست

صحبت‌های روز چهارشنبه رئیس‌جمهور در هیأت دولت به‌طور مشخص درباره 4تصمیم و اقدام اصلی دولت در مقابله با ویروس کرونا در کشور بود: نخست، کشور بر روند تشخیص و درمان بیماری مسلط شده است. دوم، کمبودهای غذایی و بهداشتی جبران خواهد شد. سوم، کشور قرار نیست تعطیل شود و فرد به جای شهر قرنطینه می‌شود و چهارم، آمارها بدون کم و کاست و ملاحظه خاصی، شفاف به مردم اعلام می‌شود. او در بخشی از سخنان دیروز خود در جمع اعضای کابینه اعلام کرد: نمی‌شود دولت را تشکیل ندهیم، مشورت نکنیم، تصویب نکنیم و کار مردم را حل نکنیم. ادارات و همه جا و همه مردم ـ بحمدلله همانطوری که در بیمارستان‌ها که خط مقدم است، پزشکان و پرستاران ایثارگرانه کار می‌کنندـ همه مردم، فعالان تولید و کارخانجات همه کار می‌کنند و این کار باید ادامه پیدا کند. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به روند کاهش مراجعه و پیشرفت در امر درمان مبتلایان کرونا در کشور، گفت: اگر 100نفر در روزهای اولیه بستری بودند، از این 100نفر ممکن بود 7، 8نفر از دنیا بروند اما امروز این رقم خیلی پایین آمده است؛ به‌خاطر اینکه بر این روند مسلط شده‌ایم. هم بر روند تشخیص و هم بر روند درمان مسلط شده‌ایم و این همکاری و هماهنگی را باید ادامه دهیم. دیشب (سه‌شنبه شب) هم تأکید کردم اگر قرار است جایی برای یکی، دو روز کمتر یا بیشتر تعطیل شود، تشخیص‌اش بر ‌عهده این ستاد (ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا) است. نه استاندار، نه فرماندار و نه وزارتخانه‌ای مرجع این تشخیص نیست؛ یعنی اگر فردی بیمار است، تب دارد و علائم اولیه را دارد، باید مراقبت شود و وارد آن آموزشگاه و دانشگاه نشود. اگر کسی را دیدند و علامتی را دیدند بلافاصله آن را به بیمارستان منتقل کنند و مراقبت‌ها انجام گیرد. روحانی همچنین با اشاره به تولید کیت‌های تشخیص ویروس کرونا در کشور همزمان با واردات آن از طریق سازمان بهداشت جهانی(WHO) گفت: توسط متخصصان داخلی ما هم این کیت تولید شده و در حال آزمایش است، همه مراحل اولیه آن مثبت و قابل‌قبول بوده است و در نهایت ظرف امروز و فردا که به تأیید نهایی رسید می‌توانیم ظرف مدت کوتاهی صدها هزار کیت، حتی میلیون‌ها از این کیت را تولید کنیم و در اختیار همه بیمارستان‌های کشور قرار دهیم که مردم خیالشان راحت باشد که اگر موردی، شکی و تردیدی وجود دارد به‌راحتی پزشکان عزیز ما بتوانند به تشخیص نهایی برسند.

ترس و اضطراب، ویروس بدتر
رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه مسئله مهم‌تر از مسئله ویروس کرونا، ویروس ترس، اضطراب، تردید و بی‌اعتمادی در میان مردم است، تأکید کرد: این ویروس بدتر از آن ویروس است و نباید در مردم تردید، وحشت و اضطراب ایجاد کنیم، این هم ویروسی است. ویروس آنفلوآنزا هر سال در دنیا می‌آید و هر سال هم کشته می‌گیرد. در سال‌های اخیر و در آمریکا، آمار نشان می‌دهد آنفلوآنزا بین 12هزار نفر در سال تا سالی 100هزار کشته داده است. ویروس آنفلوآنزای مختلف آمده و عده‌ای هم از بین رفته‌اند. تلفات کرونا بیشتر از آنفلوآنزا نیست. طبق نظر پزشک‌ها و دیشب هم متخصصان همین را می‌گفتند؛ البته نوع انتشار و سرایتش ممکن است متفاوت باشد که اینها همه درست است. متخصصان باید بیایند و واقعیت را به مردم بگویند و برای مردم توضیح دهند. اضطراب و ترس مردم باید در حد لازم باشد چون وقتی اضافه می‌شود، خودش خطرناک است و می‌تواند مشکلات دیگری درست کند.

قرنطینه فرد داریم، نه شهر
رئیس‌جمهور با اشاره به طرح شایعاتی مبنی بر قرنطینه احتمالی برخی شهرها، گفت: چنین چیزی‌هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر را نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است؛ یعنی اگر فردی علائم اولیه‌ای داشت این فرد باید قرنطینه شود. مراکز زیادی را هم در تهران پیش‌بینی کردیم. دیشب اعلام شد، تخت‌های فراوانی آماده شده است. در شهرستان‌ها هم آماده شده است و نیروهای مسلح نیز گفتند که برای هرگونه کمک آماده هستند؛ بنابراین اگر در مواردی، فردی مشکوک بود و علائمی داشت، فوری در آن مراکز بستری و بعد هم مشخص می‌شود که این فرد دارای این ویروس است یا به سرماخوردگی عادی و آنفلوآنزای دیگری مبتلا شده است و باید مرخص شود. بنابراین مردم به این فکر نباشند که فروشگاهی یا شهری بسته یا قرنطینه عمومی ایجاد می‌شود. روحانی همچنین با اشاره به کاهش برخی مواد غذایی و بهداشتی خطاب به مردم، تصریح کرد: خدمت مردم عزیز و بزرگوار عرض می‌کنم همه مواد غذایی، مواد اولیه، حتی شوینده‌ها هم که این روزها مقداری کم بوده در روزهای آینده جبران خواهد شد و در انبارها و ذخایر وجود دارد. مردم هیچ‌گونه نگرانی از این نظر نداشته باشند؛ البته همه باید به‌طور فردی مراقبت کنیم و دستورهای بهداشتی را همانطور که توصیه می‌شود، مراعات کنیم. صدا و سیما هم به‌عنوان مرجعی است که باید به مردم آموزش داده و اطلاعات لازم را به مردم ارائه دهد.

آمار نه کوچک می‌شود  و نه بزرگ
رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر اصل شفافیت در اعلام مبتلایان و آمار فوتی‌های کرونا در کشور تأکید کرد: خدمت مردم این نکته را هم تأکید می‌کنم به هیچ عنوان آماری که وجود دارد، نه کم می‌کنیم، نه زیاد می‌کنیم و نه بزرگ‌نمایی و نه کوچک‌نمایی می‌شود. دیشب هم تأکید کردم وزارت بهداشت و درمان هر آماری که هست با واقعیت برای مردم گفته شود؛ اگر فردی در سایه این بیماری فوت شده به مردم گفته شود؛ روزانه عده‌ای به‌طور طبیعی در همه شهرها فوت می‌شوند، عده‌ای هم سرماخورده فوت می‌شوند و عده‌ای آنفلوآنزا گرفته فوت می‌شوند. اینها را پای کرونا نگذاریم. اینها عوامل خودش را دارد. آنجایی که وزارت بهداشت تشخیص می‌دهد به‌خاطر ویروس کرونا بوده باید برای مردم بگوید و اعلام کند. او اضافه کرد: مردم باید کاملاً اعتماد داشته باشند که آمار و ارقام به دقت برای آنها بیان خواهد شد و از این نظر نگرانی نداشته باشند؛ نه از لحاظ شوینده‌ها و نه مواد غذایی. در بحث قرنطینه هم که قرنطینه شهر اساساً نداریم و قرنطینه فردی در جایی است که مشکوک است و از سوی دیگر امکانات لازم در کشور وجود دارد؛ پزشک و متخصصان لازم هم داریم.

کرونا را سلاح دشمن نکنیم
حسن روحانی با بیان اینکه نباید کرونا تبدیل به سلاح و اسلحه دشمن شود، تصریح کرد: آمریکایی‌ها و دشمنان ما در طول این مدت، حدود 2سال(21ماه) که تا الان گذشته است، با تحریم و تبلیغ‌شان همواره خواستند در این کشور، تولید و فعالیت اقتصادی بخوابد و مردم در رنج قرار بگیرند. این مسئله ویروس یک بهانه جدیدی دست معاندین نشود که این باعث شود، کار، فعالیت و تولید متوقف شود؛ البته مراقبت‌های بهداشتی سر جای خودش است؛ اینجا هم که می‌آییم جمع می‌شویم اگر وزارت بهداشت به ما گفت قبل از ورود به جلسه باید دست‌مان را با صابون بشوییم این کار را می‌کنیم؛ یعنی هر چه وزارت بهداشت به ما بگوید انجام می‌دهیم. نباید بگذاریم آمریکا یک ویروس جدیدی را بر ویروس کرونا سوار کند، به نام تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی و ترس فوق‌العاده؛ این توطئه‌ای است که امروز می‌بینیم و در تبلیغات خارجی هم شما می‌بینید. اخیراً یکی از مسئولان رده بالای آمریکا هم راجع به کرونای ایران حرف زده؛ خودشان آنجا گرفتار کرونا هستند، خودشان در آمریکا، در آنفلوآنزا 16هزار کشته دادند و برای خودشان را نمی‌گویند.

این خبر را به اشتراک بگذارید