• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96059
+
-

کشنده‌تر از کرونا

طرح شایعاتی درباره کرونا از سوی نماینده قم واکنش دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را به همراه داشت اظهارات احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم درباره تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا باعث شد علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی خواستار رسیدگی به این ادعا شود

مجلس
کشنده‌تر از کرونا

اصغر صوفی - خبر‌نگار

اظهارات احمد امیرآبادی فراهانی مبنی بر اینکه حدود ۵۰نفر طی 2هفته بر اثر ویروس کرونا در قم جان خود را از دست داده‌اند، بازتاب وسیعی در سطح جامعه، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی به‌دنبال داشت. احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه متأسفانه اعلام خطر درباره این ویروس از سوی وزارت بهداشت دیر بود، گفت: بیش از 3 هفته ما مشکل داشتیم. اکنون هم پرستاران بسیار در معرض خطر هستند و وزارت بهداشت برای اینها لباس قرنطینه نیاورده است. وی در توصیف وضعیت بحرانی قم اضافه کرده که بیش از ۲۵۰ نفر در قم قرنطینه هستند و امکانات کافی برای آنان وجود ندارد. امیرآبادی با بیان اینکه دولت خطر کرونا در قم را جدی نگرفته است، تأکید کرد: باید سریعاً حرم‌های جمکران و حضرت معصومه(س) تعطیل شوند که شورای تأمین استان هنوز برنامه‌ای در این زمینه ندارد.
پس از رد آمارهای امیرآبادی توسط استاندار قم، معاون وزیر بهداشت و ذوالنوری- دیگر نماینده قم- این ادعا این بار در سطح بالاتر با واکنش دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مواجه شد؛ علی شمخانی در صفحه شخصی خود نوشت: از دادستان کل کشور خواستم که اظهارات آقای امیرآبادی، نماینده مردم شریف قم در مجلس را در مورد تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا در قم، صحت‌سنجی و نتیجه را به مردم اعلام کند. وی ادامه داد: انتشار اخبار غیرواقعی و پنهانکاری هر دو مخل امنیت ملی و زایل‌کننده سرمایه اجتماعی است.
پیش از این، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در واکنش‌ها به اظهارات نماینده قم اعلام کرده بود:  اگر تعداد کشته‌شدگان قم، نصف یا یک‌چهارم عدد اعلام شده نماینده قم باشد، من استعفا می‌دهم. حریرچی افزود: الآن وقت رقابت‌های سیاسی نیست و نباید جناح‌ها از کرونا موضوع سیاسی درست کنند؛ کرونا یک موضوع ملی است.
استاندار قم نیز در واکنش به ادعای امیرآبادی گفت: آن کسی که در سایه ابتلا به کرونا فوت می‌کند، با شخصی که بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا فوت می‌کند، تفاوت دارد. بهرام سرمست گفت: براساس آماری که دانشگاه علوم پزشکی قم به من داده است، اینکه منشأ فوت این ۵۰ تن کرونا باشد را تأیید نمی‌کنم.
مجتبی ذوالنوری، دیگر نماینده قم در پاسخ به آمارهای ارائه شده توسط امیرآبادی گفت: اینکه گفته می‌شود در قم ۵۰ نفر به‌خاطر این موضوع ظرف مدت ۱۰ روز فوت شده‌اند، چنین چیزی با بررسی‌های ما صحت ندارد چرا که ما سیر مرگ‌ومیر طبیعی در همه بیمارستان‌های کشور ازجمله قم را داریم.
اظهارات امیرآبادی، نماینده قم، انعکاس ویژه و گسترده‌ای در رسانه‌های فارسی زبان بیگانه داشته است؛ بسیاری از این رسانه‌ها آمارهای این نماینده را دستاویزی برای القای پنهانکاری و زیر سؤال بردن آمارهای رسمی قرار داده‌اند تا اقدامات و اطلاع‌رسانی توسط نهادهای رسمی مانند وزارت بهداشت را زیر سؤال ببرند. رویکرد این رسانه‌ها عمدتا با هدف التهاب‌آفرینی روانی در جامعه و ایجاد رعب و وحشت دنبال می‌شود؛ تلاش‌ها برای القای این گزاره است که «واقعیت‌های وحشتناکی در کشور در جریان است، اما مسئولان و نهادهای رسمی کشور از اطلاع‌رسانی درباره آنها خودداری کرده و سعی در پنهانکاری آن واقعیت‌ها دارند.» نتیجه ایجاد چنین تصویری در ذهن افکار عمومی، از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به اطلاع‌رسانی نهادهای رسمی و نهایتا بی‌اعتبارسازی مرجعیت رسانه‌های داخل کشور است.
سیاسی کاری با امنیت ملی
ادعاها و آمارهای امیرآبادی، نماینده قم درباره کرونا، یادآور طرح یک ادعا توسط مجتبی ذوالنوری است که سال گذشته بازتاب وسیعی را در رسانه‌های خارجی و داخلی به‌دنبال داشت تا جایی که این ادعا در یادداشت توئیتری دونالد ترامپ ،رئیس‌جمهور آمریکا نیز منعکس شد. 
ذوالنوری سال گذشته مدعی شده بود که دولت اوباما در جریان مذاکرات به مسئولان ایران ۲۵۰۰تابعیت داده است و فرزندان مسئولان در این ماجرا سبقت گرفته‌اند؛ مسئله‌ای که بهانه‌ای به‌دست ترامپ داد تا روی آن مانور بدهد. ترامپ در توئیترش نوشت: «به تازگی مشخص شده است که دولت اوباما در جریان مذاکرات وحشتناک بر سر توافق هسته‌ای با ایران به ۲۵۰۰ ایرانی شامل مقامات دولتی حق شهروندی اعطا کرده است. چقدر این مسئله بد و بزرگ است.» 
پس از آن بود که علیرضا رحیمی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتر خود نوشت: «پس از تکذیب توسط دکتر ‎ظریف، سازمان اطلاعات ‎سپاه نیز طی نامه رسمی به ‎مجلس، ادعای واگذاری ۲۵۰۰ گرین‌کارت به مقامات ایرانی درجریان مذاکرات ‎برجام را (که توسط یک ‎نماینده مجلس مطرح شده بود) تکذیب کرد». نماینده تهران از معرفی نشدن مجتبی ذوالنوری به دادگاه به‌دلیل ادعای او در مورد واگذاری ۲۵۰۰ گرین‌کارت ‌به مقامات ایرانی درجریان مذاکرات برجام انتقاد کرد.
طرح چندباره ادعاهای اثبات نشده و حاشیه‌ساز علیه مقامات دولتی توسط محمدجواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد نیز طی سال‌های گذشته همواره خبرساز شده است؛ ادعای دوتابعیتی بودن مقامات دولتی، ادعای مکالمه روحانی با مأمور سرویس اطلاعات انگلیس، ادعای حمایت مالی محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات از ادمین‌های آمدنیوز و... . اما تکذیب و رد تمام این ادعاها از سوی مراجع رسمی و قوه قضاییه موجب آن نشد که این نماینده به حاشیه‌سازی‌‌های خود پایان دهد.
سؤالی که درباره ادعاهایی اینچنینی از سوی نمایندگان مجلس و سایر مسئولان وجود دارد این است که چرا در کشور ما طرح تهمت‌های ناروا و ادعاهای غیرقابل اثبات هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مدعیان به‌دنبال ندارد؟ ادعاهایی که در تضاد آشکار با امنیت و منافع ملی کشور قرار دارد. چرا مدعی‌العموم به این‌گونه موضوعات ورود نمی‌کند؟ آیا نمایندگان مجلس در این‌باره مصونیت نانوشته داشته و از حاشیه امن برخوردار هستند؟ 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید