• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 95996
+
-

جامعه پزشکی در کنار مردم

جامعه پزشکی در کنار مردم

شیرین افهمی _ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

اعضای جامعه پزشکی و کادر درمان این روزها بنا به وظیفه ذاتی خود و همانند همیشه به بیماران خدمات ارائه می‌دهند اگر چه وضعیت این روزهای جامعه ما کمی نسبت به گذشته تغییر کرده و شاهد اضطراب و استرس ناشی از شیوع بیماری کرونا در جامعه هستیم اما واقعیت این است که نوع گفت‌وگو درخصوص این بیماری و بعضا اطلاع‌رسانی‌های نادرست باعث خطرناک و ترسناک جلوه دادن این بیماری ویروسی شده است. درحالی‌که تعداد کمی از مبتلایان به این بیماری درجات شدید آن را تجربه می‌کنند.

بیماری کرونا همانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی و حتی کم‌خطرتر از آنفلوآنزاست اما میزان شیوع آن بیشتر از آنفلوآنزاست. تعداد زیادی از افراد ممکن است این بیماری را گرفته و بهبود یافته باشند درحالی‌که اصلا متوجه ابتلایشان به ویروس نشده باشند. ما به‌عنوان جامعه پزشکی به این دلیل که از ساختار این ویروس آگاهی داریم ترسی از آن نداریم چرا که می‌دانیم با رعایت اصول بهداشتی ساده همچون شست وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون می‌توانیم میزان شیوع آن را کمتر کنیم. حتی درصورت ابتلا هم اگر فردی بیماری‌ ضعف سیستم ایمنی و یا بیماری‌های زمینه‌ای نداشته باشد نگرانی درخصوص ابتلای این فرد وجود ندارد. چرا که با استراحت می‌تواند این بیماری را پشت سر بگذارد. پزشکان و کادر درمان از روزهای ابتدایی اعلام شیوع این بیماری در کشور بنا بر وظیفه ذاتی‌شان در مراکز درمانی حاضر شدند و همانند روزهای عادی به بیماران خدمات ارائه می‌کنند و برایشان بیمار مبتلا به کرونا و یا هر بیمار دیگری در روند درمان تفاوتی ندارد و براساس وظیفه انسانی که بر عهده دارند نسبت به مداوای بیماران اقدام می‌کنند. 

در موارد عدیده‌ای شاهد این هستیم که کادر درمان برای خدمات‌دهی هر چه بهتر به بیماران و مراجعه‌کنندگان در زمانی که استرس در جامعه حکمفرما شده چندین شبانه روز در مراکز درمانی بدون وقفه خدمت می‌کنند و حتی برای دقایقی نیز فکر ترک خدمت و همراه شدن با خانواده را به ذهن خود راه نمی‌دهند و ساعت‌های متمادی مشغول خدمت‌رسانی به مراجعان و افراد بستری شده هستند. این روزها شبکه بهداشت و درمان کشور بدون هیچ وقفه‌ای مشغول خدمات‌رسانی به اقشار مختلف مردم است و امیدواریم مردم هم با رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه‌ای که به آنها آموزش داده می‌شود در گسترش پیدانکردن این بیماری به جامعه پزشکی یاری برسانند.
نکات ساده‌ای همانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و حضور نیافتن در اجتماعات از راهکارهای مقابله با شیوع این بیماری است. 
فردی هم اگر علائم بیماری را در خود مشاهده کرد بعد از مراجعه به پزشک می‌تواند در خانه قرنطینه ایجاد کند به این صورت که در اتاقی جدا از سایر افراد خانواده باشد و مابقی افراد خانواده نیز که با وی در ارتباط هستند از ماسک استفاده کنند و بعد از مدت کوتاهی ماسک را عوض کرده و دست‌هایشان را با آب و صابون شست‌وشو داده و دوباره ماسک جدید استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید