• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95971
+
-

این روزا با «کرونا» کی می‌ره تو سالن

از عقب نشینی ارتش سری تا بی‌رغبتی برای اکران نوروزی سبب شده حال سینما ویروسی شود

سینما
این روزا با «کرونا» کی می‌ره تو سالن

مسعود میر- روزنامه نگار

احتمالا همین پیش‌فرض ذهنی آمیخته با طنز پاشنه آشیل و چشم اسفندیار سینمای ایران در این زمستان عجیب و بهار نامعلوم پیش‌رو خواهد بود.
کرونا حریف می‌طلبد و هراس از آن سالن‌های سینما را بی‌تماشاگر نگه داشته است. شور و شوق اسفندی فصل سبز حالا با حیرت و نگرانی تعویض شده و در این میانه اکران نوروزی سینماها بیشتر چیزی شبیه شوخی است. از‌ آن اشتیاق و رقابت برای بردن قرعه نمایش فیلم در دوره طلایی نوروز حالا فقط یک ابتلا مانده که نصیب خوب، بد، جلف2 شده و ارتش سری را زمینگیر کرده است؛ مابقی هرچه هست بلاتکلیفی و بی‌رغبتی است؛ چون سایه کرونا سالن‌ها را از خاکریز شوق تماشا و لذت سینما کیلومترها عقب رانده است.

شکست ارتش سری
یک آغاز رؤیایی و فتح دروازه میلیاردی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن فاز اول حمله بچه‌های ارتش سری به گیشه‌ها بود. بعد از این موفقیت و فروش حدود یک و نیم میلیارد تومانی اما خوب، بد، جلف 2حریف کرونا نشد و نخستین فیلم اکران نوروزی که البته از روزهای آخر بهمن سینماها را قرق کرده بود، زمینگیر شد.
روزها می‌گذرد و سینماها همچنان تعطیل هستند و شرایط برای فیلم پیمان قاسمخانی بسیار تأسف‌بار است. این اتفاق البته برای دیگر فیلم‌ها هم تکرار شده اما نکته اینجاست که خوب، بد، جلف 2 امید جدی برای احیای حال سینماها بود و حالا خودش بدحال شده است.
موضوع آنقدر جدی است که صحبت‌هایی درباره جبران خسارت برای فیلم‌ها ازجمله همین فیلم سرزبان‌ها افتاده است. چند و چون این موضوع را که از غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش سؤال کردیم، چنین جواب گرفتیم: « بحث کمک به این فیلم اصلا مالی نیست و اگر قرار بر حمایت باشد به‌صورت کمک برای ادامه اکران خواهد بود.» البته ناگفته پیداست که تمدید ایام نمایش این فیلم هم چندان کمکی به حال این شکست نخواهد کرد چون اردیبهشت‌ماه مصادف است با آغاز ‌ماه رمضان و البته داستان همیشگی افت فروش فیلم‌ها و کاهش تماشاگران.

تعیین‌تکلیف اکران نوروز؟ حالا نه
«تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها درخواست‌هایی داده‌اند اما باید بررسی شود.» این جمله غلامرضا فرجی بیش از هر چیز نشان از بلاتکلیفی در برنامه‌ریزی برای اکران نوروز سینماها دارد. البته نوک پیکان اتهام را باید به سمت ویروس چینی نشانه گرفت؛ چون اصلا معلوم نیست وضعیت عادی قرار است چه زمانی حاکم و سینماها بازگشایی شود. جلسه شورای صنفی نمایش این هفته برگزار نشده و به گفته فرجی احتمالا هفته آینده این جلسه ترتیب داده می‌شود. البته نباید از این مهم غافل شد که برای اکران نوروز و تعیین‌تکلیف فیلم‌های این مقطع، وزارت ارشاد به صورت جداگانه  بررسی فیلم‌ها را در دستور کار قرار داد و در انتخاب فیلم‌ها اعمال نظر کرد.

فصل طلایی رنگ پریده
اکران نوروز بی‌تردید طلایی‌ترین دوره اکران سینماها در کشور است.
 تردیدی نیست که کیفیت فیلم‌ها در همه فصول سال می‌تواند تماشاگران را به سینما‌ها بکشاند اما این روزها اوضاع و احوال کرونایی سبب شده تا بسیاری از پخش‌کننده‌ها رغبتی برای نمایش فیلم‌شان در این روزها نداشته باشند و فصل طلایی اکران رنگ‌پریده باشد. فعلا باید منتظر ماند و امیدوار تا فیلم سینمایی کرونا با پایان خوش بر پرده سینماها تمام شود.

فیلم هست، سالن نه!

محسن امیر یوسفی، رئیس شورای صنفی نمایش که روز گذشته در شورای اکران نوروزی در وزارت ارشاد حضور داشته گفت: نتیجه شورای اکران نوروزی که با حضور سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد (مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، محمود اربابی (نماینده رئیس سازمان سینمایی)، محمدرضا فرجی و اینجانب به‌عنوان رئیس شورای صنفی نمایش برگزار شد، فیلم‌های نوروزی به این شرح معرفی شدند: «شنای پروانه» محمد کارت، «لامینور» داریوش مهرجویی، «لاله» اسداالله نیک‌نژاد، «بازیوو» امیرحسین قهرایی، «پسرکشی» محمد هادی کریمی و «زن‌ها فرشته‌اند۲» حسین فرحبخش.
پیش از این هم فیلم «خوب، بد، جلف ۲ » به‌عنوان اکران نوروزی اکرانش را با سرگروهی سینما آزادی آغاز کرده بود.
امیریوسفی همچنین خبر داده: پس از تعیین فیلم‌های اکران نوروزی مراسم قرعه کشی سرگروه‌ها برای اکران فیلم‌ها هم انجام شد که نتیجه آن از این قرار است: «بازیوو» در سرگروهی باغ کتاب، «لاله» در ماندانا، «شنای پروانه» در مگامال، «لامینور» در کورش، «پسرکشی» در ایران مال و «زن‌ها فرشته‌اند2» در ایران.
او درباره تاریخ آغاز اکران نوروزی و در پاسخ به اینکه آیا با توجه به تعطیلی یک هفته‌ای سینماها برای ضایع نشدن حق فیلم‌های فعلی ممکن است، اکران نوروزی با تأخیر آغاز شود، گفت: تصمیم‌گیری درباره این موضوع و زمان آغاز اکران نوروزی به جلسه شورای صنفی نمایش برمی‌گردد.
حالا با مشخص شدن فیلم‌های اکران نوروز باید صبر کرد تا سینماها باز شوند. عجالتا فیلم هست اما سالن نه!



 

این خبر را به اشتراک بگذارید