• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95953
+
-

خاورمیانه در محاصره کرونا

کدام کشورهای منطقه اکنون چه تعداد بیمار کرونایی دارند؟

خاورمیانه
خاورمیانه در محاصره کرونا


دیگر بر کسی پوشیده نیست که کابوس کرونا به خاورمیانه رسیده است؛ منطقه‌ای که بسیاری از کشورهای آن به‌دلیل جنگ و بحران‎های سیاسی-امنیتی حتی فاقد ساده‌ترین زیرساخت‌های بهداشتی برای مقابله با چنین بیماری هستند. طی روزهای گذشته به‌تدریج واکنش دولت‌های عربی و سایر کشورهای خاورمیانه به ویروس کرونا جدی‌تر شده، نگرانی‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته و البته محدودیت‌های قانونی در فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی هم روزبه‌روز شدیدتر می‌شود. با این حال آمار افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در خاورمیانه طی همین 48ساعت گذشته نشان می‌دهد راهی جز رویارویی با این ویروس و مهار آن وجود ندارد!
اکنون و براساس آمارهای رسمی، بحرین (یک‌نفر)، امارات (13نفر) ، کویت (3نفر) و عمان(2نفر) از میان کشورهای عربی خلیج‌فارس درگیر ویروس کرونا شده‌اند. اگرچه تعداد مبتلایان در این 3کشور محدود است و تمامی آنها (به استثنای مورد بحرین) در فرودگاه‌ها شناسایی و قرنطینه شده‌اند، با این حال گزارش‌های غیررسمی و تأیید نشده از پنهان‌کاری دولت‌های عربی در این زمینه سخن می‌گویند. انور عبدالله، فعال سیاسی کویتی در این‌باره می‌گوید: اگرچه عراق برخلاف ایران وجود مبتلایان به کرونا در خاک خود را تأیید نکرده اما گزارش‌ها حاکی از ابتلای تعداد زیادی از شهروندان عراقی و غیرعراقی به کروناست؛ شهروندانی که به‌طور روزانه و در مقیاسی وسیع به پایتخت‌های عربی خلیج‌فارس، ازجمله کویت رفت‌وآمد دارند. این در حالی است که دولت کویت به تازگی در روز یکشنبه محدودیت‌هایی را برای ورود خطوط هوایی عراقی به این کشور اعمال کرده است!
از سوی دیگر همچنان هیچ خبری از تأیید حتی یک مورد مبتلا به ویروس کرونا در عربستان سعودی نیست، امری که با توجه به حضور قابل توجه کارگران چینی و همچنین رفت‌وآمد گسترده شهروندان عراقی به این کشور منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
سوریه نیز از دیگر کشورهایی است که به‌دلیل بحران‌های نظامی و سیاسی دولت تا حد زیادی در برابر ویروسی همچون کرونا آسیب‌پذیر به‌نظر می‌رسد. به گفته منابع داخلی سوریه، فرودگاه این کشور به‌تازگی تجهیزاتی ایرانی را برای آزمایش مسافران در این محل مستقر کرده و در انتظار کمک‌های پزشکی و تخصصی بیشتری برای شناسایی و مراقبت از موارد مشکوک ابتلا به کروناست. شرایط روانی در لبنان اما بعد از شناسایی یک شهروند مبتلا به کرونا در فرودگاه رفیق حریری بسیار بحرانی است. علیا عواضه، فعال حقوق بشر لبنانی که خواهان تعطیلی تمام پروازهای میان تهران و بیروت است در این‌باره می‌گوید: مسئله ما به هیچ عنوان سیاسی نیست، این ویروس می‌توانست در هر کشور دیگری غیراز ایران هم منتشر شود. مسئله ما ناتوانی دولت لبنان در مقابله با کروناست، دولتی که در مرز ورشکستگی قرار دارد و با گذشت یک‌ماه از انتشار جهانی کرونا هنوز از اتخاذ تدابیر لازم در فرودگاه ناتوان است! با وجود چنین درخواست‌هایی اما پروازهای میان ایران و لبنان همچنان برقرار است؛ اگرچه با اجرای تدابیر بهداشتی شدید برای مسافران خطوط هوایی ایران.
علاوه بر عراق که روز گذشته از شناسایی یک مورد مبتلا به کرونا خبر داده، اردن، پاکستان و ترکیه از دیگر کشورهایی هستند که با توجه به بافت اجتماعی و موقعیت ترانزیتی به‌نظر می‌رسد در بیان آمار واقعی مبتلایان و یا حتی جانباختگان ویروس کرونا شفافیت لازم را ندارند. در این میان، رژیم صهیونیستی سرانجام پس از تکذیب‌های متعدد، ابتلای 2شهرک‌نشین به کرونا را تأیید کرده است؛ اگرچه به گفته منابع محلی، بیش از 20نفر در سرزمین‌های اشغالی به‌دلیل احتمال ابتلای به کرونا هم‌اکنون در قرنطینه هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید